husqvarna_svartpilen_801_2




Maico Taifun 350: Německý dvoudobý luxus 50. let

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
650ccm (88) napsal 13.04.2021 v 09:14+1

Poněkud nechápu smysl toho pretextu.
V 50. a 60.letech svět (nezanedbatelná část světa) šílel po Jawách. Jinak by se jich neprodalo tolik. Jinak by se neprodaly licence. ... Plivanec na tuto skutečnost fakt nebyl nutný.

Jawy (kromě katastrofického pokusu s unifikovanou řadou, který by na Západě znamenal krach značky) paradoxně zničil pohodlný nenasytný sovětský trh. "Rusové" chtěli těch motorek víc a víc, na kvalitě nebazírovali, nechtěli žádné modernizace a změny (jo - chtěli větší nádrž). Pohodlíčko, smrádek, teploučko. Pokusy o změnu byly kvalifikovány zpohodlnělým vedením jako protisocialistický zločin.

Maico Taifun 350 byl hodně zajímavý. Přesto se do podvědomí milionů lidí nedostal.

PetrosPV (28) napsal 12.04.2021 v 16:06

Technicky to bylo jistě výš než kývačka, i když asi dražší, slušný výkon bez vibrací. Kývačka 350 i když byla slabší trpěla na rychlé opotřebení ložisek klikovky.

Honza-K (830) napsal 12.04.2021 v 08:24

Dalsi krasny clanek o nadherne motorce, o ktere jsem nikdy neslysel, natoz, abych ji videl...
Krasna technická reseni, to mam moc rad, jenom by me zajimalo cenove srovnani napr.s našimi motorkami. Urcite drazsi, ale vyrazne propracovanejsi. Neco za neco...

papiboy (1260) napsal 11.04.2021 v 23:26+1

Jawa bola v päťdesiatych rokoch na veľmi slušnej úrovni a v povojnových rokoch ponúkala motocykle na veľmi dobrej úrovni za akceptovateľné ceny.
Doba to bola ťažká a dopravné prostriedky sa ťažko zháňali, automobilov sa vyrábalo málo a ľudia na autá ani nemali, veď v "treťom svete" nemajú dodnes.
Jawu postupne zdegradovalo socialistické zriadenie a systém prerozdelovania. Všetko vyvážal Motokov a tvrdá mena za motocykle natiekla do štátnej pokladne, kde sa použila na všetko možné, ale Jawa z tých ziskov videla pramálo.
Prototypy a športové stroje ešte ako-tak stíhali, boli dôležité z hľadiska celosvetovej reklamy, ale sériová výroba už pokulhávala.
Ja, ako starý Bizónista, nikdy neodpustím režimu zahrabanie Bizóna pod zem. Nie že by to bol zvlášť vydarený motocykel, ale pán architekt Tatoušek na poslednú chvíľu vytvoril z hrôzostrašne vyzerajúceho "unifikovaného radu" slušne a na tú dobu moderne vyzerajúcu mašinku. Pre Jawa-fandov to bolo akési svetlo na konci tunela, popri Californianu "zo starej školy" bol Bizón nádejou pre zmenu, boli to dva typy, ktoré podľa výzoru už neboli len na "jazdenie do práce a späť"
Bizón mal vynikajúci potenciál do vývoja, napríklad dvojitý chrbticový "deltabox" v tých časoch moc k videniu nebol - a dnes to má väčšina slušných športových cesťákov.
Nie zabiť Bizóna bolo treba, ale napomôcť ďalšiemu vývoju, vykročilo sa správnym smerom.
Následná 350-634 bola síce lepšia, ale z hľadiska vývoja to bol krok späť.
Režimom odobrané príjmy z predaja motocyklov nenapomáhali vývoju v Jawe a tak to aj dopadlo. Jawa bola na ceste ku krachu už začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia.

Targus (429) napsal 11.04.2021 v 16:37+2

jean192

112 států na světě, určitě netvořilo východní blok.
Račte si doplnit vzdělání.

zelinar22 (14) napsal 10.04.2021 v 21:14+4

Proč ten přilepený úvodník k Alanovu zajímavému textu? Zrovna kejvačky byl jeden z velkých českých úspěchů.Vývoz do 112 zemí, prodej ve statisících (Tajfun 1500ks? ). Zákazník rozhoduje o úspěchu,takže kdyby kejva nebyla na tu dobu dobrá motorka tak by se jí prodalo taky kolem tisíce kusů..O designu nemluvě (jsem rád ,že se doma dívám na kejvačky a né na tajfuny).Každý přece víme,že měli konkurenci,že se dělali i jiné motorky (silnější ,dražší ,slabší i levnější...).Jako národní komplex bych spíš viděl celou řadu jiných věcí...

bruttopyr (396) napsal 10.04.2021 v 19:52-1+3

Původně jsem chtěl tento článek přeskočit a je dobře, že jsem to neudělal.
Teprve, když si člověk prohlídne detaily, je vidět, jak ta motorka byla promyšlená, plynulé navazování dílů jeden na druhý, paráda .
Jelikož mám slabost i pro motorky "zrůdičky", dávám palec nahoru i za toho obtloustlého skútra z foto č. 6.
Ten je tak ošklivý, až je krásný.
Díky za fajn článek!

Beranidlo (15) napsal 10.04.2021 v 19:02+8

Před pár týdny bylo v inzerci jiné Maico - Maico MC250 z roku 1982, za nějakýck 105 tisíc. Motorka v překvapivě dobrém stavu. A proč? Protože na ní od roku 1982 nejspíš nikdo pořádně nejezdil, a mělo to svůj důvod. Ten se jmenuje Corte Cosso a je to výrobce zadního tlumiče. Jenže Corte Cosso nejspíš vůbec nemohli za to, že se jejich tlumiče při prvním doskoku začaly rozpadat. Zadní vidlice s přepákováním a a oka na zadní část rámu byly totiž proti sobě přesazené a tlumič se křížil. S přechodem na centrální pérování utrpěla do té doby jedna z nejlepších motokrosových značek první ránu z mnoha, které ji přivedly až na dno. Byla to sabotáž zevnitř firmy a měly následovat další.

Příčinou té sabotáže byly neshody mezi majiteli. Maico převzali od svého otce bratři Wilhelm a Otto Maisch někdy ve třicátých letech a hospodařili pěkně půl na půl - pro představu, Otto byl ročník narození 1905. Začali s výrobou motorek a aby neztratili kontrolu nad firmou ani za války, kdy byli přeorientováni na všeobecné strojírenství (neboli výrobu pro armádu), Wilhelm vstoupil do NSDAP, což vlastně vedlo až k bankrotu v roce 1983. Po válce totiž, v rámci denacifikace, mohl Wilhelm vlastnit pouze 40% firmy a zbytek připadl Ottovi. Od agregátů na dřevoplyn se opět vypracovali zpět k motorkám a deset roků se jim dařilo. Začali tedy s výrobou aut, což byl takový západoněmecký Trabant s motorem vzadu. Jenže se přestalo dařit a automobilové Maico zkrachovalo. Wilhelm dostal infarkt a pak ho ještě jako diváka na motokrosu sejmuly dvě motorky a zůstal na vozíku. Otto šel za nějaké zašantročení majetku zkrachovalé firmy na rok a půl do basy. A Maico dostalo zakázku na 10.000 motorek pro Bundeswehr. Do toho dospěli tři Wilhelmovi kluci a dvě Ottovy holky, a pak, v šedesátých a sedmdesátých letech, už vedl Maico jenom Otto. Kluci dostali zaměstnání ve firmě - Hans jezdil motokros, Peter v propagaci a studovaný Wilhelm junior v konstrukci. A Maicu se začalo dařit. Motokrosový půllitr byl celá sedmdesátá léta etalonem pro motokrosový půllitr a model 1981, poslední twin shock, jako snad úplně nejlepší. V půlce sedmdesátých let dostaly Ottovy holky dárek, americké zastoupení firmy Maico, které bylo velmi ziskové, a možná mnohem ziskovější, než zbytek firmy.

Koncept motoru tohoto nejúspěšnějšího Maica byl trošku jiný, než u ostatních motokrosů. Primární převod byl dvojitým řetězem, převodovka standardní dvouhřídelová, ale aby se výstupní kolečko točilo správným směrem, muselo být na extra hřídeli hnané dalším párem kol. V principu stejný motor byl pro 400/440/490ccm i pro 250ccm, a je i ve výše zmíněném MC250:

I když se Maico v roce 1981 prodávalo skvěle, bylo jasné že koncepci twin shock odzvonilo. Tady je poslední mohykán:

Tovární 250 už měly centrál a ukazovalo se, že motor s převodovkou bude potřeba zkrátit a připravit se i na chlazení vodou. To si vyžadovalo nemalé investice, jenže zisky zůstávaly v Americe - za rok 1981 tam měl Otto a jeho dcery zisk milion dolarů, zatímco Wilhelmovi kluci dělali ve fabrice za mzdu. Když jim Otto neumožnil navýšit podíl ve firmě na 50%, aby mohli spolurozhodovat, začali podnikat vlastní kroky k ovládnutí firmy. Kdykoliv strýc Otto Maisch rozhodl pro půjčku na investice nebo provozní kapitál, banka žádala souhlas všech spolumajitelů a Wilhelm, Peter a Hans to zamítli. Pro rok 1982 tedy továrna nemontovala zadní tlumiče Öhlins, ale Wilhelm junior, který byl zodpovědný za technický vývoj, vybral levnějšího dodavatele Corte Cosso, a taky způsob jejich montáže. Bez nemožnosti stranového pohybu a výkyvu se tlumiče začaly rozpadat, jakmile jezdci v zimě nakoupené nové motorky vytáhli na jaře na trať. Otto a jeho Maico USA museli sáhnout poprvé hluboko do kapsy, aby všem dodali fungující náhradu od Öhlins.
Pro další rok 1983 už byly ve výrobě nové motory, tedy s primárním převodem ozubenými koly. Potíže s tlumiči byly urovnány a zákazníci nakupovali nové Maico jako zběsilí. Co čert nechtěl, všem se na jaře rozletěla převodovka - Wilhelm, zodpovědný za technickou dokumentaci, nechal hřídele po zakalení popustit jenom jednou a ne dvakrát, a malá houževnatost se projevila až u zákazníků v zámoří. K tomu se přidaly problémy s rozpadajícím se nábojem zadního kola - jestli měly odlitky z hořčíkové slitiny nesprávné chemické složení a tepelné zpracování, nebo za to mohl změněný způsob výpletu kola, to je otázka. Každopádně vyřešení technických problémů musel uhradit Otto a Maico USA. Aby se nalomila důvěra těch zákazníků, kterým se problémy vyhnuly, o to se zase postaral Peter, který diktoval do pera senzace chtivým redaktorům novin a časopisů.
Pomluvené Maico bylo v květnu 1983 bez peněz a Otto bez možnosti bankovní půjčky vyhlásil bankrot firmy. I v bankách četli noviny. Wilhelm, Peter a Hans už byly nachystaní a správce konkurzu jim prodal firmu v hodnotě milionů za 300 tisíc marek. Ale když se snažili vrátit produkci ke starým dobrým časům, nepodařilo se. V Evropě už Maico nikdo nechtěl a v Americe ho museli prodávat jako M-Star, protože Maico USA jejich sestřenic tam mělo práva na značku. Ty musely do USA zdrhnout z Německa před soudním popotahováním a Otto umřel dřív, než ho za spravování firmy odsoudili, protože v předtuše bankrotu vyrobil spoustu materiálu na dluh a vyvezl do USA.
Pro další čtení:
https://vintagemotortees.com/maicofahrzeugfabrikpart1/
//articles.superhunky.com/4/74
//articles.superhunky.com/4/75
https://www.spiegel.de/wirtschaft/200-mahnbescheide-a-7d87fa6c-0002-0001-0000-000013509804?context=issue
A nakonec video o tom všem
https://youtu.be/5Qi5u5oeTZc


jean192 (153) napsal 10.04.2021 v 17:57

Tato masinka je krasne marnotratne postavena, same odliatky, narocne diely ako sikme ozubenia, redukcia a pod. Totalna ignoracia katovania kostov. A preto nevyhrali vojnu Mne sa ten dizajn sice nepaci, ale urcite by som sa chcel povozit, alebo aj parkovat vedla mojej kyvacky.

RTourer (68) napsal 10.04.2021 v 17:26

Ten perex tesat do kamene. Alan Cathcart ale určitě jeho autorem nebude...

BeastKKK (-4) napsal 10.04.2021 v 11:43-15

Milá redakce,
se vším respektem k vaší práci, pro mě je zde příliš mnoho článků věnováno historii a různým historickým strojům a značkám.
Berte to jen jako jeden názor, ale já bych určitě uvítal větší podíl článků k novým nebo "současným" motorkám na úkor těchto historických exkurzí.
Jinak obecně díky za vaši práci a jsem rád, že server motorkáři existuje, protože je v podstatě denní součástí mého života a vždycky se těším, s čím přijdete.

vojtechposmourny (305) napsal 10.04.2021 v 11:41

Krásná motorka.

535xv (27) napsal 10.04.2021 v 10:59+3

Mě by se líbilo to německý Prase.

Heki (401) napsal 10.04.2021 v 10:46+1

Dik za tenhle clanek a specialně za uvod. Je na tom hezky videt, kde uz tehda zapad byl.

Normik (31) napsal 10.04.2021 v 10:41+1

Tři-pade jak fík ! Pěkný stroj.

koki888 (160) napsal 10.04.2021 v 09:53

Je tak škaredá až je krásna! Cena asi bude zabijak ale ak by bola príležitosť kupujem na veteránske zrazy hneď.




TOPlist