Exkluzivní V4? Aprilii, Ducati nebo Norton hravě zastíní rakouský Puch
Text: Honza Zajíček | Zdroj: Dorotheum | Foto: Dorotheum | Zveřejněno: 29.10.2020 | Zobrazeno: 8 482x
Text: Honza Zajíček | Zdroj: Dorotheum | Foto: Dorotheum | Zveřejněno: 29.10.2020 | Zobrazeno: 8 482x
Pokud se vrátíme k popsanému Puchu 800 a jeho motoru - "skoro boxer", stejného principu využili
po válce východní Němci k vytvoření několika prototypů AWO 700 pro armádní účely, které se velmi podobalo BMW Sahara R 75 ovšem byl to samozřejmě dvouválec, nikoliv čtyřválec jako Puch. Zůstalo ale přizvednutí válců oproti boxeru o 7° nahoru také prý pro lepší průchodnost terénem.
Co se týká dvoupístových dvoutaktů, principem je, že přední píst uzavře výfukový kanál o pár stupňů otočení klikového hřídele dřív, než začne přepouštěcím kanálem proudit čerstvá směs do společného spalovacího prostoru. Tím se výrazně omezí ztráty nespálené směsi přímo do výfuku, což je hlavní nevýhodou dvoutaktů. U Maneta s objemem 93 ccm uváděli spotřebu 1,8 l/ 100 km. Já nevím, nikdy jsem na Manetu spotřebu neměřil, ale béňo tam vydrží fakt dlouho. Manet využívá k vedení pístů hlavní a pomocnou ojnici, která je s tou hlavní pohyblivě spojena. Puch používá jednodílnou rozvidlenou ojnici s oválnými otvory pro pístní čepy, které se v něm posouvají, v horizontální rovině, aby umožnily vertikální pohyb samotných pístů.
Keď už:
Tento "PUCH-valec" v demonte som cvakol v depe na SK-ringu (2010) na závodoch rakúsko-nemeckých veteránistov. Tento je dvokarbec a ovládanie sacieho kanálu je teda iné, ako na Manete...
Trik týchto dvojpiestových jednovalcov je v časovaní, prvý piest ovláda výfukový kanál a druhý sací a preplachovací.
Podstatou je, že predný piest "predbieha" druhý, takže výfukový kanál sa takto skôr otvorí, ale hlavne sa aj zavre skôr, pričom preplachovací kanál je stále otvorený (viď Manet-rez pridaný OldDog-om).
Deliaca stena valcov pritom funguje ako deflektor a usmerňuje prúdenie čerstvej zmesi, z ktorej sa dostáva len minimálne množstvo do výfuku.
Je takto zaručené dobré plnenie valcov pri slušnej účinnosti, na dvojtakt s prekvapivo čistými výfukovými plynmi pri nízkej spotrebe.
Na "pravek" celkom vymakaná vec...
Písty jsou stejné, jeden nasává, druhý vyfukuje.
OldDog: Jo, mas pravdu, Manet 90 se to jmenovalo! Popravde porad nechapu, jak to vlastne funguje. A ten jeden pist mel vetsi vrtani, nez druhy, nebo ne? Ja to videl jen rozebrany.
Manet M90 b
Podobny dvoupistovy dvoutakt (jako na obr. 2) mela i nejaka ceska motorka. Nevite nekdo, co to bylo? Kamos to kdysi mel, a dodnes nechapu jak to funguje.
1 reakce
Zajímavá motorka!
Hodně zajímavý motor - rarita! Teď trocha legrace - puchům jsme se vždy smáli,že smrdí
Neotrele technicke riesenia su super