Yamaha YZF R6R
Text: Pavel Růžička | Foto: Pavel Růžička , Petr Szabó | Zveřejněno: 17.7.2006 | Zobrazeno: 34 530x
V loňském roce jsme Vám přinesli test Yamahy R6, letos máme pro Vás novinku pod označením R6R, která se na trhu objevila po boku stále prodávané „loňské“ R6tky. Jedná se už o čtvrtou generaci celosvětově jedné z nejúspěšněji prodávaných šestistovek. V následujících řádcích se zaměřím na některé vybrané změny, ve kterých se oba motocykly liší.
Kapitoly článku
Design

Motor
Díky úpravám na motoru, má nová R6R 133 koní při 14 500 ot/min, což je asi o 7 koní více než měla předešlá verze a maximální výkon se tak přesunul i do vyšších otáček. Červené pole otáčkoměru tak nyní začíná až v 17 500 ot/min. Kroutící moment zůstal zhruba na stejné úrovni jako u předešlé verze. Motocykl je o 1 Kg lehčí a tak populárně sledovaný poměr výkon/váha ještě o trochu vzrostl.
Průběh výkonové křivky podle mě trochu ztratil v nižších otáčkách a tak nástup je mírný a až od nějakých 8000 ot/min začíná teprve to pravé peklo. Jednotlivé rychlostní stupně zapadají přesně a lehce, tak jak nám to Yamaha předváděla i v minulých letech, jen pohyb nohy s řadící pákou se o trochu zkrátil.
Podvozek
Zde bych neměl žádné výhrady. Vcelku dobře tlumí nerovnosti a přispívá k celkově ještě lepší ovladatelnosti než u předchozí verze. Navíc ho lze individuálně nastavit dle vašich potřeb. Brzdný účinek je dostatečný a dobře dávkovatelný jak na přední, tak i na zadní brzdě.
Jízda
Při prvním usednutí na motocykl je jasné, že váha se více přesunula na přední část motocyklu, celkově se cítíte dost nakloněni dopředu a ani na chvíli nemůžete pochybovat na čem, že to vlastně sedíte. Typicky sportovní posed. Po rozjetí a projetí první zatáčky jde Yamaha tak lehce do zatáčky, že si říkáte, že to snad ani s takovou lehkostí není možné. Opak je však pravdou, skutečně se Yamaha krásně pokládá a průjezdy zatáčkami jsou tak téměř pro každého hračkou.
Problém pak trochu nastává s celkově posazeným maximálním výkonem do vyšších otáček. Když jedete v otáčkách nízkých, motor trochu postrádá dynamiku a tak výjezd ze zatáčky je dost pomalý. Nezbývá než si zvyknout a jezdit zatáčky na nižší rychlostní stupně než jste zvyklí z obdobných strojů. Potom se ale výkon pohybuje už v horním spektru otáček, plynová rukojeť reaguje na sebemenší pohyb a při prudším otočení musíte dávat pozor na to, co vám dělá zadní kolo. Pro některé lidi to může být trochu zrádné, každopádně jde o zvyk.

Přístrojová deska

Závěr
Yamaha asi dobře ví, proč ponechává na trhu i původní verzi pod označením R6 za cenu 259 900 Kč. Ta totiž pokryje klientelu zákazníků, která hledá sice motocykl sportovní, ale ne předurčený strhávat rekordy na závodním okruhu. To bude s úspěchem plnit nová verze pod označením R6R za 319 000Kč. Navíc tak tento výrobce dohání náskok Kawasaki nebo Hondy, které už i dříve nabízeli vždy dvě verze jejich šestistovek.
Informace o redaktorovi
Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Petr Szabó - (Odebírat články autora)