Yamaha YZF R1
Text: Martin Kabátník (in memoriam) | Foto: Jarda Ducháček , Martin Kabátník (in memoriam) | Zveřejněno: 23.7.2007 | Zobrazeno: 71 403x
Litrové superbiky jsou prestižní kategorií, kde se výrobci každý rok předhánějí v designu, parametrech i technických vymoženostech. Prvky, které byly donedávna výsadou ryze závodních strojů v mistrovství světa se postupně začínají objevovat i v civilních verzích. I když i to označení „civilní“ není úplně pravdivé, protože s trochou nadsázky je lze označit za závodní motocykly se světly a SPZ. Znamená to, že si můžeme v praxi užívat výsad jako je elektronický tlumič řízení, nastavení palivových map přímo na řídítkách a tak dále. Letos je na řadě s inovacemi Yamaha, která kontruje záhadnými zkratkami YCC-I a YCC-T. O co přesně jde, se dozvíme za chvíli.
Kapitoly článku

Když vedle sebe postavíme nový a předchozí model, najdeme těch změn ještě mnohem víc. Osobně jsem přivítal zavedení červenobílé barevné kombinace laku, která opět odkazuje na příbuzenský vztah s revoluční R6R, ale hlavně na závodní verze ze šedesátých let. Dále je na výběr tradiční modrá nebo černá. Množství černých plastů na vnitřní straně kapotáže redukuje kryt sání, který je letos v barvě laku. Místo pod sedlem skýtá dostatek prostoru pro lékárničku a nářadí, ale nic víc. Co byste také chtěli vozit na supersportu…

Motor, podvozek, brzdy

Elektronický plyn je ale použit také kvůli variabilní délce sání YCC-I - a to už ocení každý. R1 je první sériový motocykl na světě s touto technikou. Délka sání závisí na otáčkách a také na poloze plynové rukojeti - větší délka má za úkol zlepšit průběh výkonu v nízkých otáčkách. Ale zdá se, že u R1 se tím myslí 5 000 ot./min. a výš. Těžko říci, jestli nevýrazný zátah vespod je záměrem konstruktérů nebo daň za ten nášup od 5 000 nahoru. Od této hranice je totiž zátah plynulý až k omezovači, bez sebemenšího propadu nebo kopance. R1 se ráda a ochotně vytáčí a není důvod jí to nedopřát až k 13 750 ot./min., kde začíná červené pole a užívat si tu porci výkonu, doprovázenou odpovídajícím zvukovým projevem.

Úplně nové jsou šestipístkové radiální brzdy, které už na pohled dávají tušit, že tady nebude důvod ke stížnostem. V této kategorii jsme mohli šestipístky vidět naposledy u první generace GSX-R 1000, Yamaha se teď pokouší o jejich reinkarnaci v kombinaci s radiálním uchycením. Líbí se mi, že stejně jako motor, jsou fantasticky výkonné, ale zároveň velmi dobře dávkovatelné. Malinko levně možná působí jen plastový kryt, ty tam jsou pověstné barevné třmeny. Nelze si nevšimnout také užších kotoučů, zato se zvětšeným průměrem na 310 mm.
Informace o redaktorovi
Martin Kabátník (in memoriam) - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)