ktm_listopad




Yamaha XSR700 XTribute: Nic mi není cizí

Yamaha MT-07 dokáže naordinovat pořádnou dávku jednostopé zábavy, o tom jsem se přesvědčil už mockrát. Tentokrát došla řada na nový přírůstek XTribute, který vzdává holt legendě XT500 z osmdesátých let a už první pohled napovídá, že vychází z hravé nula-sedmičky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na rovinu říkám, že bych si oslavu legendárního „xtéčka“ dokázal představit trošku jinak, přesněji řečeno v mnohem offroadovějším stylu a je škoda, že to u tří ladiček nenaordinovali nové Ténérce. Ale dobře, XTribute budu brát jako další přírůstek kategorie Sport Heritage, kam ho Yamaha řadí, a tím ho vlastně staví do role scramblera. Ten u tří ladiček reprezentoval pouze model SCR950 a myslím, že není potřeba více rozebírat, jak si ve své třídě počínal a jak moc se dokázal popasovat s konkurencí. Pojďme se ale více věnovat sedmikilu, které jsem si proklepl na španělských asfaltkách a nutno dodat, že jsem si užil legrace až na půdu. XSR700 XTribute je totiž skvěle ovladatelným kouskem, ze kterého chuť do života přímo čiší.

Asi není potřeba více představovat řadový dvouválcový motor s 270˚ klikovou hřídelí o objemu 689 cm3, jehož maximem je výkon 75 koní ve chvíli, kdy točí devět tisíc otáček. Maximální točivý moment 68 Nm je k dispozici o dva a půl tisíc otáček níže a Yamaha nabízí pochopitelně verzi s maximálním výkonem 35 kW pro držitele řidičáků A2. Motor svírá ocelový rám. Nádrž pobere 14 litrů benzínu, sedlo leží ve výšce 845 mm nad zemí a kompletně plný XTribute váží 187 kilo. Jak už zaznělo, XTribute oslavuje legendární model XT500 představený koncem sedmdesátých let a tomu odpovídá také barevné provedení a kupa nejrůznějších doplňků. Styl je totiž na prvním místě, a tak tu máme řídítka s hrazdou, o tři centimetry vyšší sedlo, offroadové stupačky s gumou, černou vidlici včetně manžet, asymetrický budík nebo pneumatiky s hrubším vzorkem. K dispozici je také moře doplňků a nutno dodat, že nevypadají vůbec špatně. Náš kousek je osazen příplatkovým Akrapovičem a moc hezkým koncovým světlem Vintech. Kromě toho se za příplatek dají pořídit pružiny Öhlins do přední vidlice nebo kompletní pouzdra či zadní tlumič.  

Už když se mu na parkovišti deru za řídítka, vnímám drobnou stavbu, která nejspíš nebude vonět čahounům. Koneckonců, jinak tomu není ani u nahaté MT-07. Sedlo je poměrně měkké a má tendenci mě přišpendlit k nádrži. Co se mi moc líbí, jsou širší hrazdová řídítka a už teď jsem si jist, že jejich profil bude nahrávat nejrůznějším volovinkám a jízdě s předním kolem v luftu. Mimochodem, brázdička si o chránič s logem Faster Sons přímo říká a je škoda, že ji XTribute nedostal v sérii jako třeba SCR950. Jednoduchá asymetrická přístrojovka nabízí vše nejnutnější a je fakt, že i digitální vypadá hezky a k motorce tohoto ražení tak nějak sedí.

Já oceňuji, že se na ní našel prostor pro ukazatel zařazeného kvaltu a zrovna tak zobrazení stavu benzínu ve čtrnáctilitrové nádrži. Co se čitelnosti a přehlednosti týká, je všechno v pořádku až do chvíle, kdy se do ní opře přímé slunce, protože pak je čitelnost horší. Páčka přední brzdy je pochopitelně stavitelná, což ale neplatí o lankové spojce s příjemně lehkým chodem. Co se vzhledu týče, XTribute nevypadá vůbec zle a musím říct, že se mi líbí víc než klasická MT-07 nebo hodně blízká XSR. Parádní je výfukový systém Akrapovič, za který si ale budete muset připlatit jako za moc pěkné koncové světlo. Poněkud komplikovaný mi přijde motor a vše kolem něj, tedy alespoň co se vzhledu týče. Naopak sedlo, nádrž nebo přední světlo mají šmrnc a dávám palec nahoru.

Teď už ale palcem brnknu o startér a nestačím se divit, jak parádní zvuk se line z výfukové koncovky. Bodejť by také ne, vždyť mám pod zadkem XTribute s nadstandardním Akrapem a ten si zabrumlat fakt umí. První kilometry za hefty dvouválcového sedmikila ukrajuji ve městě a musím říct, že jsem příjemně překvapen jemností a hladkým projevem motorky jako takové. Vše funguje naprosto samozřejmě. Platí to především o motoru bez vibrací, plynulém nástupu výkonu, ale i přesné převodovce nebo reakci na otevření plynu bez cuknutí. Asi nikde jinde nemůžu ocenit víc plynulý motor při nízkých otáčkách a jeho použitelnost na první tři kvalty. Tohle se v ucpaném městě hodí a je jasný, že se tím XTribute pasuje do role parťáka pro každý den. Vyzvednout musím také pocitově hodně nízkou hmotnost a výbornou ovladatelnost. Tady je asi zbytečné podotýkat, jak moc jsou to důležité předpoklady pro hektolitry jednostopé zábavy na zakroucených horských asfaltkách, kam máme namířeno právě teď. Sedlo je opravdu měkké a musím říct, že mi dvakrát nesedí ani tvarováním. Na delší štreky to prostě není ono a to platí i ve chvíli, kdy v člověku bouchnou saze, začne tahat a musí se za řídítky trošku hejbat.

Ten okamžik je tady a celá naše grupa čuchne k horským klikaticím, kde všichni do jednoho zatopíme pod kotlem. Holt je to tak, sedlo si taky moc bodů nevyslouží, protože k rajtování za řídítky velké pochopení nemá. Naopak díky jízdním vlastnostem a parádní ovladatelnosti mě XTribute neskutečně baví a nestačím se divit, jak krásně jde z jednoho vinglu do druhého a jak dobře si počíná na sériově obutých pryžích s lehčím „blátovzorkem“. Podvozek není kdovíjakým tuhým „sporťákem“, a ani pérování není tvrdé jako šutr, ovšem i tak se dá valit ve slušným kvapu a fungovat i ve vyšších rychlostech. Pérování je pro běžné ježdění tak akorát, ovšem je potřeba počítat, že při ostřejším zacházení se mašina občas houpe a přední vidlice je spíš měkčího ražení. Poměrně krátký rozvor jde na ruku ideálnímu vykružování zatáček všech možných poloměrů a to je důvodem, že si užívám každé zatáčky, kterých je tu snad tisíc. Když k tomu připočtu pružný motor s hladem po otáčkách, je jasný, že tu bude ještě veselo.

Celá naše skupina upaluje vstříc horským klikaticím provincie Tarragona a střihá jednu zatáčku za druhou. Navzdory tomu, že nekrotíme plnotučné supersporty, letíme jako bychom jeli k ohni a Akrapy vyzpěvují jedna radost! Člověk by nevěřil, jak taková „maličkost“ nutí tahat a držet se první skupiny vedené místním nekompromisním vůdcem, co by tuhle štreku mohl jet i poslepu. Motor se nejlépe cítí ve středním pásmu, ale neztratí se ani ve vršku, kdy dokáže tahat až ke svému maximu v devíti tisících. V tuhle chvíli je to také o brzdách a ty fungují velice slušně, tím spíš, že na předku jsou obyčejné třmeny. Systém ABS je stálý a je fakt, že na předku funguje velice rozumně a do ničeho se zbytečně brzy nemontuje. Pokud by „ábéesko“ šlo na zadku legálně odstavit, nemělo by jedinou chybu a nájezdy do zatáček by byly zase o fous veselejší. XSR700 XTribute mě baví a je sranda, jak se tenhle „vymazlenej“ drobek dokáže rozvášnit a bez mrknutí oka vypochodovat ze zatáčky s předním kolem v luftu.

Jenže každá sranda jednou končí, a to platí také o krátké ochutnávce XSR700 XTribute ve Španělsku. Musím říct, že se mu geny MT-07 nedají upřít a stejně jako ona dokáže naservírovat pořádnou porci zábavy. Díky drobné stavbě a pocitově nízké hmotnosti se řídí jedna radost a je fuk, jestli se prodíráte městem, anebo si jedete vyrazit na zakroucené okresky. To je také důvod, proč si ho užijete během všedních dnů při dojíždění do práce, ale i o víkendu, kdy se půjdete sklouznout. Když to vezmu kolem a kolem, XTribute je velice univerzálním strojem v retro designu, který prostě nyní frčí a Yamaha si tak může odškrtnout kolonku Scrambler. Tady bude pochopitelně záležet, jestli tenhle styl můžete a XTribute vám padne do oka. Jeho cena je stanovena na 214.990,- a k dostání je v jediném barevném provedení, které se nechalo inspirovat legendárním XT500 z konce sedmdesátých let. 


Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

Klady a zápory

+ pružný a hladký motor
+ ovladatelnost, jízdní vlastnosti a pocitově nízká váha
+ zábavná a hravá mašina pro každý den


- měkké sedlo
- při ostřejším tempu měkčí pérování
- Akrapovič není v sérii


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 18 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist