globalmoto_duben_nolan




Yamaha VMAX ve víru velkoměsta

Dvě hodiny po půlnoci to na Václaváku stále žije. Blikající reklamy, hudba linoucí z nočních klubů, davy rozjařených lidí, taxíků, policejních hlídek, ale i prostitutek a různých podezřelých týpků. Do toho majestátně vplouvá ten největší drsoň, kterého jsme letos testovali, Yamaha VMAX.

Kapitoly článku

Yamaha VMAX je natolik výjimečným a charismatickým strojem, že jsme místo klasického testu zvolili sérii testovacích reportáží. Vytáhli jsme Vmaxe do různých typů prostředí, první zastávkou bylo měření na brzdě. Na září pro vás máme nachystáno třeba focení z dragsterové trati a připravujeme také komplexnější test včetně historie.
VMAX ovšem není jen o obrovském výkonu a špičkových technologiích umožňujících jedinečné jízdní zážitky. Tahle mašina je také o image a jedinečnosti vyplývajícím z démonického vzhledu a celé její historie silničního rváče. A kde jinde tyto charakteristiky nejlépe vyniknou, než v ulicích velkoměsta? Proto jsme se rozhodli dát si pro změnu noční směnu a nafotit a natočit tuhle bestii ve světlech pouličních lamp a neonů v centru Prahy a zhodnotit přitom její chování ve městě.

Proč vyrazit do města...

VMax není zrovna „citybajk“, na druhou stranu, dát si na něm průjezd Prahou na cestě za volnou okreskou v polích a zatáčkami na obzoru vůbec není takové utrpení, jak bych podle jeho parametrů předem tipoval. Pokud necháte motor bublat na nízké otáčky, bude na vás hodný, plynule vás povede provozem a pohyby plynové rukojeti není nutné odměřovat na lékárnických vahách. Z výfuku se přitom line jen tlumené bublání, které laika ukolébá v dojmu, že jde o běžný dvouválcový chopper.
V noci si tak v Praze můžete několikrát na semaforech vychutnat taxikáře nebo ještě lépe majitele vytuzingovaného staršího bavoráka či golfa, kteří zastaví na červenou vedle vás. Letmým pohledem ohodnotí situaci a směrem ke spolujezdci a holkám vzadu prohodí „hele, vole, čopr, toho dáme?“ a významně protůrují motor a vyženou mrak černého dýmu z útrob svého TDI. Načež mu s bliknutím zeleného světla zkazíte náladu, protože plechovek se zrychlením z nuly na sto pod tři vteřiny opravdu není mnoho. Navíc si konečně vychutnáte řev probuzené šelmy, která o sobě nad 5 tisíc otáček dá vědět nádherným řezavým zvukem plným výbušných emocí. Úplně nahoře je znát jedinečný zvuk véčkového čtyřválce, který mi připomněl krátký zážitek v sedle nové RSV4, přestože jde jinak o úplně jinou mašinu.
Samostatnou kapitolou jsou parádičky, kterými na nábřeží hravě rozjásáte každou turistickou výpravu. Napřed pozvolný rozjezd od světel, pak trochu přidat a nechat motor pořádně zazpívat, no a nakonec se naklonit mírně dopředu a brknout na spojkovou páčku. Policie nemůže nic namítat, jedete přece předpisově, jen roztočené zadní kolo s proužkem dýmu a jekotem trápené zadní dvoustovkové pneumatiky prozrazují, jaký souboj mezi výkonem a přední brzdou se zde odehrává.
Co se brzd týče, u VMaxe je brzdění zvláštní pocit, který mi trochu připomněl zážitky s Goldwingem. Jedete na mašině s perfektními brzdami - VMax převzal to nejlepší z řady R1. Když vezmete za páčku, okamžitě cítíte razantní nástup a mocný záběr brzd, ale motorka i přesto až tolik nezpomaluje. Fyzikální zákony prostě neokecáte a dvojnásobná hmotnost ve srovnání s lehčími šestkami se prostě projeví delší brzdnou vzdáleností. Nakonec tedy neochotně přišlápnete i zadní brzdu a celá tato kamionová souprava bezpečně zastaví.
Při kličkování v provozu brzy přijdete na to, že odpružení i řízení sice jsou docela obratné, ale s váhou přes 300 kg toho moc nenaděláte a raději poplujete spolu s řadou aut, než abyste se na každém semaforu prodírali dopředu a kličkovali mezi pruhy. Taky mamutí výfuky po stranách příliš nevybízejí k hledání mezer mezi auty. Opět ale platí, že jak se magistrála trochu uvolní, VMax znatelně ožije a bez problémů si to v pořádném náklonu namíří to táhlé zákruty a ukáže autům i městu záda.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):
Motokatalog.cz



TOPlist