journeyman_unor




Yamaha Tracer 700 GT 2019: Tenká hranice univerzálnosti

Všestrannost je fajn, může však zabít charakter. Pokud ale víte, jakou motorku chcete a na co ji budete potřebovat, měli byste si umět vybrat. Univerzální Tracer 700 GT balancuje na nebezpečné hranici dvou světů, bere si jak to dobré, tak špatné.

Kapitoly článku

Jednou z hlavních novinek tří ladiček pro sezónu 2020 bude inovovaný Tracer 700, ovšem ne každému se může jeho sci-fi vzezření zamlouvat. Naštěstí ještě pořád se dají sehnat poslední kousky stávající generace, a to jak v základní verzi, tak v letošní novince, provedení GT. Yamaha udělala logickej krok a namontovala na Tracera kufry, vyšší plexi a jiné sedlo. Pro zákazníka to znamená příplatek 15 000 Kč proti standardní verzi. V našem případě šlo bohužel o motocykl bez postranních 20litrových kufrů, které v době testu nebyly k dispozici. Škoda, matná modrá totiž není na motocyklech obvyklá a designu Traceru moc sluší. Přední část ale na sebe strhává až moc pozornosti, zejména když zadní část nemá kufry. Ovšem i celkově jde o poněkud útlý pas a střední část je až překvapivě nevýrazná. Dobře, bavíme se ale o lehkonohém všestranném motocyklu s trubkovým rámem, takže by to zas tak nemuselo vadit.

Testovaná verze bez kufrů a novinka s kufry

Štítek, sedlo a kufry - takto poznáte verzi GT

Po usednutí omrknete LCD digitální přístrojový panel. Je to dnes již klasický vzhled Yamahy. Přehlednost trochu trpí, jde o menší palubovku a ještě utopenou vpředu pod velkým plexisklem. Nicméně informacemi nešetří a s přibývajícími kilometry si na ni zvykám. Displej je dobře čitelný i na slunci a v noci září neagresivně s namodralým nádechem. Na řídítkách pak naleznete příčku, která je vhodná k instalaci držáku navigace anebo brašničky od výrobce. V nabídce pak naleznete i kvalitnější frézovaný držák. Což je jen začátek a vy můžete motocykl vytunit celkem slušně. Najdete tu vyhřívané rukojeti, LED směrová světla, chrániče motoru, mlhová světla, nebo zadní tlumič Öhlins s externím seřízením předpětí až po vyhřívané sedlo nebo laděný systém Akrapovič.

Takhle když jsem vyjmenoval zhruba polovinu toho, co lze na motocykl namontovat, připadá mi výrobcem dodané sedlo, vyšší plexi a kufry trochu málo na to ospravedlnit dvě písmenka GT.

Nyní ale vyrážíme zkusit, jak to s tím velkým cestováním je. Yamaha mi dělala společnost necelý týden, který propršel. Dva dny se pak Tracer snažil přesvědčit mě i moji přítelkyni, že jako cestovní motocykl obstojí i v plném obsazení. Ve dvou tedy vyrážíme z Prahy a Tracer si nejlépe hoví v rychlostech do 140 km/h. Stabilita v přímce na dálnici při vysokých rychlostech je příkladná. Délka 1450 mm rozvoru je pro klidnou jízdu v pořádku i přesto, že sedíte vzpřímeně na sedlu 835 mm nad zemí. Vzhledem k tomu, že Tracer působí mrštným a odlehčeným dojmem, nečekal jsem tak stabilní jízdu a takový klid v přímce. Bravo!

Po městě a v rychlostech do 60 km/h je znát lehký podvozek a tužší tlumení. Pokud trávíte čas právě tady, je to také v pořádku. Někdy je tuhost až moc velká, ale to už se bavíme o hodně špatném povrchu. Popravdě jsem čekal víc měkkosti, ale to neznamená, že nejsem rád, že Yamaha dala přednostu větší tuhosti. Ono to totiž s tím cestováním na delší štreky nebude tak horké. Jakmile totiž obsadíte Tracera i spolujezdcem, tak vnímáte, že manipulace zvláčněla a rozdíl, kdy jedete sám anebo ve dvou, je dost znát. To mi připomíná, že ne vždy a pro každého je menší váha lepší. Silnější Tracer 900 totiž tak velký rozdíl mezi “jedu sám nebo ve dvou” neregistruje.

Jsem tedy nucen zpomalit a jízda je plynulá a víc rozvážná. Přítelkyně má prostoru dost, sedlo má dobrý tvar a sklon. Na první posed je příjemně tužší a na dvě až tři hodiny jízdy je komfortní. Po půl dni už mě jako řidiče začíná bolet zadek, ale spolujezdec je v pohodě. Druhý den se situace opakuje, začátek je naprosto perfektní, ale jakmile se blíží odpoledne, už se moje zadnice ozývá. Spolujezdec zase občas nedává pozor a silný brzdící moment motoru, anebo v opačném případě při přidání plynu, hutný krouticí moment pendluje s mladou sem a tam. Za 17litrovou nádrž se nedá chytit a využít jen zadní madla se taky moc dobře nedá. Sedíte vzadu jak prkno v nepřirozené poloze. Ideální se jeví mít jednu ruku na boku řidiče a druhou se chytit madla a ruce pak střídat. 

Samotná pozice řidiče je ale pohodlná a jen lehce ohnuté nohy v kolenou nebolí a naopak jdou naproti sportovnější jízdě. Pohodlí je jedna věc, ale sedět na motorce jako bluma rovně bez informací z podvozku není taky úplně dobré. Takže v tomhle je Tracer taky někde mezi cestováním a sportem a já nemůžu říct ani ň. A teď k motoru. Když začnete tahat, poznáte, že to chce držet plyn nad 5 000 ot./min. Okolo 4 000 ot./min se toho totiž neděje moc a výraznější zrychlení žádá jeden, ale raději dva kvalty dolu. Když si tohle ohlídáte, tak budete ze silnýho motoru nadšeni. Je překvapivý, co dokážou dva válce v řadě. Okamžitě motor reaguje na přidání plynu, působí neskutečně svěže a silně. Umí sice občas cuknout, což v jednom přežijete, ale ve dvou to oba vnímáte. Ne vždy si cvaknete helmami, ale víte o tom. 

Ta hranice, kdy se kocháte a šolicháte motor na 5 000 ot./min a pak se blížíte ke strhujícímu finále v 9 000 ot./min, je tenká a jako byste opravdu měli dvě motorky v jedné. Krouticí moment vrcholící v 6 500 ot./min. hodnotou 68 Nm tak působí jako nic a všechno. Prostě buď pijánko anebo strašlivej fofr. A když už všechno, tak bych v motoru odhadoval o nějakých 20 Nm víc. Síla tedy motoru rozhodně nechybí. Ve vysokém tempu totiž Tracer rozehrává dost solidní blázinec a vy proplouváte okreskami jako nikdo. Lehkost podvozku, cit od pneumatik Michelin Pilot Road a stabilita ve velkým náklonu je obdivuhodná. Michelinky fungují i za deště perfektně a poskytují hodně informací. Nejsou sice úplně jako lepivky, to je jasný, ale jako ideál pro všechno se k Traceru hodí.

Jakmile zase zvolníte a začne ještě víc pršet, oceníte větší plexi. To by sneslo snazší mechanismus nastavení, zejména během jízdy. Dva šrouby povolíte nebo utáhnete snadno. Jen vysunout plexi nahoru nejde tak snadno, jednou rukou skoro vůbec. Při nastavení do nižší polohy to jde snáz. Tvar plexi je však v pořádku. Žádné turbulence, vítr je odváděn i nad ramena a helma je schovaná úplně. Pro mých 177 cm tedy vše v pořádku. S komfortem by měly pomoct i kryty rukojetí, což ale ani pro moje malé ruce neplatí. Jde více méně jen o lehký odklon větru, ale hřbet ruky vnímá stále chlad. Ovšem mají chytře a elegantně zakomponované blinkry. 

Brzdy se více přiklánějí k cestovnímu pojetí a brzo zasahující ABS a hodně pulzující zadní brzda to jen potvrzuje. Nejde však o nic, co by vás mělo trápit. Klidný nástup brzdícího momentu ještě neznamená, že to nebrzdí. Je to jen výrobcem zvolené nastavení a všestrannost ustoupila sportu. 
Po praktické stránce je to s Tracerem ve verzi GT jen o vašich preferencích. V jednom je až překvapivě mrštný, snadno se přehazuje z vinglu do vinglu a ve městě vás hýčká pohodlím a nízkou váhou. Rozměrná přední maska s plexi rozráží vše, co mu stojí v cestě, ale nastavení za jízdy by mělo jít snáz. Spotřeba se ve dvou dostává k 5,5 litrům a v jednom okolo 5 litrů. I když budete tahat a užívat si motor, tak se přes 7 litrů nedostanete. Se spolujezdcem zvládnete tři hodiny jak nic, reálně budete ještě svěží i po 5 hodinách. Jako univerzál na cestování po naší zemi a okolní státy tedy Tracer obstojí. Již zmiňované sedlo je tedy pohodlné tak, abyste pár hodin vydrželi v pohodě a při sportovnější jízdě se nevykydli na molitanu jak ňouma. 

Pokud je vaše priorita výkon, častěji jedete ve dvou a ještě po dálnici, sáhl bych po silnějším Traceru 900. Počítejte ale, že ve městě a na popojíždění do vedlejší vesnice nedostanete takovou lehkost jako od Tracera 700. Sedmistovka ve dvou válcích se v jednom umí neskutečně rozparádit a v dosti situacích je lepší jak nabušený tříválec. Ve verzi GT za oficiálních 224 990 Kč se jedná o slušný univerzál a je dobře, že si můžeme vybrat. Jen mohli přihodit nějaký ten doplněk navíc už v základu.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Lehkonohý podvozek i stabilita na dálnici
+ Silný motor, klidný dole, ve vrchu šťavnatý
+ Pro dva pohodlí, univerzál pro všechno


- Nastavení plexi za jízdy jde těžce
- Brzdy jsou vlažnější
- Dvě písmenka GT by si zasloužily víc doplňků


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist