Yamaha Niken, motorka s dokonalým předkem

Dal bych duši za to, aby se mi na mašině nikdy nemohlo utrhnout přední kolo! Když tohle někdo řekne v pohádce, vmžiku se objeví obláček kouře a z něj vyskočí čert a mává připraveným úpisem na Vaši duši. V dnešním reálném světě to je jinak. Čerta totiž o víkendu nahradil sympatický japonský mechanik Yamahy, který mi místo úpisu podává klíček od tříkolové bestie Niken zaparkované před hotelem a plánek trasy k začátku Großglocknerstraße.

Yamaha Niken, motorka s dokonalým předkem

Kapitoly článku

První dojem za širokými řídítky Nikenu je neskutečná mohutnost předních kapot a pocit velkého cestovního korábu typu Gold Wing nebo BMW K 1600 GTL, jízdní pozice je zvláštně posunutá dozadu a hodně vzpřímená (jak ještě zmíním dále). Na druhou stranu sedlo je i přes větší šířku poměrně sportovně vykrojené a malý plexištít posiluje dojem sportovně laděné mašiny. Ťuknutí na startér probudí devítistovkový tříválec s pěkně řezavým zvukem, spojka, jednička, trochu plynu a opatrně vyjíždíme ukrojit prvních padesát kilometrů po rakouských státovkách směrem na Großglockner. A ten zvláštní pocit pokračuje, pořád je cítit pořádná hmotnost předku a lekce odtažité řízení. Trochu jako když zkombinujete maxiskútr s širokánskými řídítky cestovních maxiendur. Pak ale přicházejí první zatáčky a v hlavě se mi počáteční skeptické pocity překlápějí na obrovské nadšení!

Niken v zatáčkách a větším náklonu nedává moc velkou odezvu od předních 15palcových kol, ale to vůbec není špatně. On totiž místo odezvy a vnímání předku dává naprostou jistotu, že přední dvojice kol v zatáčce nikdy neuteče do strany! Tohle se nedá s naprosto ničím srovnat, předek je stabilní a drží na asfaltu… trochu jako kdybyste si na motorku půjčili přední nápravu od auta. Je v tom logika, Niken má srovnatelnou hmotnost s většinou cestovních maxiendur – nemusíme chodit daleko, hmotnost je stejná jako adventure dvanáctistovka Super Ténéré ze stejné stáje – ale o grip se vepředu starají dvě pneumatiky místo jedné. A také dvě nezávislé jednotky odpružení, dva nezávislé brzdiče a dva nezávislé okruhy ABS. To všechno je navíc prolinkované náklonovým systémem LMW, díky kterému jsou kola v každém úhlu natočení i v každém náklonu zarovnaná přesně v optimálním úhlu otáčení.

Tříválec z modelu MT-09 s hodně moderní čtyřventilovou technikou se v běžném provozu v pohodě zvládá vypořádat s vyšší hmotností Nikenu – přeci jen plná provozní váha 263 kg není málo a dynamika jde například proti lehkému naháči dolů, jako když by před vás posadili padesátikilového spolujezdce. Motor je upravený s těžšími setrvačnými prvky na klice a zkráceným finálním převodem. Vyšší hmotnost s jiným rozložením se projevuje vlastně jen tím, že jezdce nutí motor podstatně víc vytáčet. Zapomeňte na pohodové bručení přes vesničky s 2500 na otáčkoměru, na Nikenu život začíná až kolem 4 tisíc a i při běžných přesunech jsme většinu doby točili kolem 5-6 tisíc. Z toho důvodu jsou také kvalty pocitově najednou poměrně dlouhé a i mimo serpentiny jsme hodně střídali 2-3-4, pětka a šestka v podstatě nepřišly na řadu.

Pod mýtnici Großglocknerstraße přijíždíme už pěkně rozehřátí a po odmávnutí závory začíná motorkářská nirvána, která se dá srovnat asi jen s jízdou na závodním okruhu. Přicházejí první vlásenkové zatáčky o 180 stupňů a já cítím, jak poprvé v životě můžu úplně ignorovat spáry mezi asfaltem nebo podezřelé fleky od oleje a razantně tlačím motorku do stále větších náklonů. Niken se ochotně naklápí, ale do většího náklonu už to chce trochu víc síly a jezdec ji musí maličko tlačit. Yamaha slibuje náklon 45 stupňů, a tam už se na běžné silnici dostane jen málokdo. V ideálních alpských podmínkách to ale jde a za chvíli už se ozývá první „ššššškrrrrrrrrrrrrrr od hlásičů na stupačkách“. Na výjezdy z vraceček to chce mít nachystanou jedničku a pak rychle stihnout nasázet 2 a 3, než bude třeba skočit na brzdy před červenými šipkami další zatáčky.

V tom příjemně pomáhá quickshifter s možností řazení bez spojky a pod plynem směrem nahoru. Niken totiž díky neskutečné jistotě přední „nápravy“ dovoluje přidávat plyn ještě hluboko v zatáčce a dávat výjezdy pod plynem stále ještě v pořádném náklonu a je příjemné, že se můžu soustředit jen na ideální stopu a nemusím sahat po spojce. Nic z toho bych si nedovolil bez dobře vyladěné kontroly trakce, které co chvíli koriguje drobné úlety zadního kola na stranu. Hlavně když využívám celou šířku silnice a přejíždím před dělící přerušované čáry. Přeci jen už jsme zhruba 2 tisíce metrů vysoko a teploty kolem 10 stupňů a asfalt s občasným potůčkem vody z okolního sněhu není nejlepším přítelem motocyklových pneumatik.

Výkon motorky, který v běžném turistickém tempu v pohodě stačil na zábavnou jízdu, se při ostřejším svezení kvůli těžší konstrukci dostává na hranu. Nedá se stěžovat přímo na nedostatek výkonu, ale u motorek typu MT-09 jsme tak nějak zvyklí na pořádnou porci síly navíc. Ten extra „překoňovaný“ výkon, který využijete jen párkrát za rok a který vám vykouzlí nadšený a zároveň trochu vyděšený úšklebek na tváři. S Nikenem je pro opravdu razantní jízdu třeba nemilosrdně točit motor až k omezovači a podřazovat, abyste se nedostali do dolní poloviny stupnice otáčkoměru. Také při svižnějším rozjezdu chce motor víc vytočit a déle držet na spojce, jinak budete vteřinku či dvě čekat, než se jednička vytočí za půlku a pořádně zabere.

Jet podobné tempo na neznámé trase, po které se co chvíli motají výletníci v autech a nepředvídatelně vybočují při míjení cyklistů pomalu funících do stoupání, bych si asi nedovolil jen na nějakém lehoučkém supermotardu s optimálním obutím pro místní podmínky. Ale na Nikenu to jde skoro samo, bez stresu a bezpečně. Neustále mám jistotu dvojice předních kol, která se nenechají ničím rozhodit. Najelo jedno kolo na kámen, podezřelý flek, táhlou spáru nebo díru v asfaltu? Druhé kolo si toho ani nevšimne a do řídítek se nepřenese nic. Však jsou také řídítka napevno usazená v rámu motorky a se systémem zavěšení čtveřice předních trubek je spojuje jen jediné táhlo. Jako kdyby vepředu byla neviditelná přední náprava s optimální geometrií, díky které si můžete dovolit i náhlé změny směru i v rychlé zatáčce.

Základní poučka nebrzdit v zatáčce najednou neplatí a já intuitivně cítím, že si v zatáčce v pohodě můžu přibrzdit předek a motorka se vzhledem ke své vyšší váze jen trochu narovná a já ji zatlačením na řídítka znovu donutím hluboko do zatáčky. A s tímto vědomím si také můžete beztrestně dovolit stále rychlejší nájezdy do zatáček. Yamaha v marketingových materiálech nelhala, tohle se opravdu podobá carvingu na lyžích. Pořádně se opřít do řízení a tlačit přední kola s do asfaltu, zachovat si co nejvíc rychlosti do výjezdu. Další poučka „pomalu do zatáčky, rychle ze zatáčky“, která na Nikenu tak úplně neplatí. Tady se dá jet rychle do zatáčky, rychle a na sílu v apexu zatáčky a pak stejnou rychlostí zase ven.

O předek se prostě nestaráte, ten si jeden po imaginárních kolejích, o to víc je ale při ostřejší jízdě znát slabší úloha zadního kola. Při razantní akceleraci ze zatáčky sice drobné úskoky do strany pochytá kontrola trakce, ale při brzdění se plně projeví úplně jiné rozložení hmotností ve srovnání s klasickou motorkou. Yamaha se chlubí rozložením hmotnosti motorky s jezdcem předek-zadek v poměru 50-50, jenže v tom je malý háček. Konstruktéři kompenzovali těžký předek tím, že posunuli posaz jezdce i řídítka víc dozadu. Při stálé rychlosti je tedy poměr předku a zadku 50:50, jenže o to víc se při brzdění celkové těžiště posune dopředu a zadní kolo hodně brzy ztrácí přilnavost. Nakonec jsem se naučil na zadní brzdu skoro nesahat, i přes ABS se kolo mělo tendenci sunout na stranu a k celkovém brzdnému účinku téměř nepřispělo. K tomu možná přispívá i trochu záhadná volba pneumatik Bridgestone A41S, které jsou určené hlavně pro cestovní endura.

Když už je řeč o brzdách, mohutné přední odpružení se jen minimálně potápí dopředu, ale přední brzdy by si zasloužily sportovnější nástup a silnější počáteční zakousnutí. Po jednom kotouči na každém předním kole je sice až dost na běžné ježdění, ale když ve vás „chytnou saze“ a chcete se trochu sportovněji svézt, chtělo by to ostřejší nástup a odtažité vnímání předku je najednou na škodu. Naštěstí to všechno více než kompenzuje ABS s nezávislými kanály pro každé kolo. Takže když jedno přední kolo jde při brzdění do smyku, aktivuje se ABS pouze pro něj a druhé kolo brzdí běžným způsobem. V reálu ale platí spíš to, že jakmile se blokne jedno kolo a začne „ábéeskovat“, nároky na druhé kolo tím logicky stoupnou a většinou se po vteřině aktivuje přerušovaný ABS i na něj. Zajímavé je, že Yamaha se z nějakých důvodů vyhýbá zmínce o ABS ve všech technických specifikacích i marketingových materiálech (schválně sami mrkněte do všech videí, marketingových zprávy či webu se specifikacemi) a jeho přesnou funkci mi popsali až konstruktéři během testů na můj neodbytný přímý dotaz.

Další zvláštním zážitkem na pořadu testovacího dne byl výjezd po úzkých betonových cestách určených pro svážení dřeva a přesuny stád dobytka. Na klikaté silničce se spadanými kameny, dřevěnými prahy pro dobytek a spoustou děr se ukázala kvalita odpružení. Niken má u každého kola odpružení jen ve větší zadní 43 mm trubce, slabší přední 41 mm trubka slouží jen k vedení směru kola a přispívá k tlumení. Navíc když jedno kolo najede na opravdu velký výmol, přes lichoběžníkové zavěšení se síla rázu přenese i do odpružení druhého kola a nerovnosti se tak dvojnásobně účinně rozptýlí v systému. Jezdec si tak „vyžere“ jen kopance do pozadí od zadního kola. To má také plně nastavitelné odpružení, ale stejně jako předtím i tady platí, že s Nikenem si prostě i ve špatných podmínkách dovolíte jet rychleji než na klasické motorce. 

U Nikenu si můžete na přístrojovce nastavit režim reakce motoru na plynovou rukojeť a stupeň záběru kontroly trakce. Trakci můžete také úplně vypnout a přes spojku poslat přední kola na krátký výlet nad asfalt, bohužel vypnutí lze provést jen u stojící motorky a po vypnutí a zapnutí zapalování se znovu aktivuje. Samotná přístrojovka je vyvedená jako inverzní LCD se světlými ciframi na tmavém pozadí a je docela přehledná, jenže v dnešní době už přeci jen působí trochu moc jednoduše a zastarale. Ještě před dvěma lety bych ji jedině chválil, ale letos už většina konkurence v této cenové třídě přišla s krásnými barevnými TFT displeji a Yamaha Niken by si ho jako horká novinka také zasloužila. Naopak pochvalu si Niken zaslouží za spotřebu, i přes razantní tempo jsme se ani v Alpách nedostali přes 7,5 litrů a s 18litrovou nádrží to dává důstojný dojezd, na dovolené v běžném tempu by to mělo v pohodě stačit na 300 km.

Yamaha si zaslouží velkou pochvalu, protože debut tříkolové silniční devítistovky zvládla velmi slušně a otevřela úplně nový vývojový směr, který rozhodně nezůstane slepou uličkou! Závěrečný dojem z Nikenu je hlavně to, že to je pořád ještě motorka a nemá nic společného s autem nebo čtyřkolkou. Na okruhu by jí srovnatelná motorka určitě ujela, ale při řádění v provozu dovoluje podstatně ostřejší tempo a přitom bezpečněji a bez velkého stresu. Slušel by mu o chloupek větší plexištít, ostřejší brzdy a ještě trochu elánu navíc do motoru, aby to vyrovnalo těžký dojem z předku. Ale i tak Niken umí nabídnout nový styl zábavy z jízdy na rozbitých silnicích nebo v neznámé krajině. To vše za 389 990 Kč.

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - Výška testovacího jezdce: 195 cm

On-line rozhovor: Filip Tichý

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

VladaM
Dotaz od VladaM položen 18.05.2018 v 08:56

Mne by zajímalo přímé porovnání s Tracerem.
Jak se projeví dvě kola vepředu a větší hmotnost vepředu.
Vždy porovnání s Tracerem...
Jak rychle to projede zatáčku?
Jak bezpečně, s jakou jistotou?
Přímá jízda - stabilita, komfort, maximálka reálná - udržitelná.
Jak se projevuje + 50 kg na předku? Těžiště je úplně někde jinde, vepředu hodně.
Co ostré vracečky "kolem nohy"?
Manipulace.
Už s tím někdo třísknul?
Co krizovky?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:01

Zodpovězeno v textu recenze, vracečky "kolem nohy" úplně snadno a lehce.

Jacob82
Dotaz od Jacob82 položen 18.05.2018 v 09:30

Jak je to s řidičákem? Je pravda, že si tohle budou moci pořídit "béčkaři" bez řidičáku na motorku? :o)

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:00

Na Yamahu Niken je nutný neomezený řidičák na motorku, "Béčkaři" to nikdy nebudou moci řídit (ani v budoucnosti), pro podobné vícestopé stroje platí řada omezení, mimo jiné objem motoru myslím do 460 ccm. Výkonové omezení na 35 kW pro A1 zatím Yamaha nerozhodla.

danny355
Dotaz od danny355 položen 18.05.2018 v 13:38

to Jacob82

Dost pochybuju,v tom případě by ztrácel význam jakýkoliv řidičák na motorku ..
U B-čka na skůtr jde právě o to,že je tam jakoby " automat " řazení,
jestli je to dvou-kolo nebo tří-kolo je vcelku jedno ...

Zajímalo by mě jaký bude dojem z obratnosti a jak bude pocitově těžká při jízdě ta tříkolka ..
Čím přibývají roky,tím mám radši lehčí stroje .. kdo se s tím má tahat a taky spíš už vyznávám jízdu tzv. na " kochačku " ...

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:03

Řidičák - viz odpověď výše. Předek je znatelně těžší a ta hmotnost navíc je tam stále cítit, na druhou stranu to není neobratné. jen rychlé překlápění mezi zatáčkami jde těžkopádněji než u lehké motorky.

_Hans_
Dotaz od _Hans_ položen 18.05.2018 v 13:56

Zajimalo by me, co to ma za pneumatiky a jak to vlastne bude s jejich opotrebenim? Nebude to treba tak, ze vnejsky prednich pneumatik se budou opotrebovat vic nez vnitrky?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:05

Pneu - zmíněno v recenzi. Bridgestone A41S, vepředu super volba, vzadu bych osobně uvítal něco silničnějšího, přilnavějšího. Opotřebovávat se budou stejně jako u motorky, nepůsobí tu žádné síly do strany.

Kitko
Dotaz od Kitko položen 18.05.2018 v 21:11

Pristupite k testu s otvorenou myslou a bez predsudkov alebo sklznete to do bahna neinformovanych predsudkov vacsiny citatelskej obce? ;)

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:07

To musíte posoudit vy podle recenze, kde zmiňuji řadu výhod ale i nevýhod... Celkově mě ovšem Niken v Aplách nadchnul. Uvidíme, jek se popasuje třeba s ježděním po Praze nebo jízdou se spolujezdcem.

Shagrad
Dotaz od Shagrad položen 18.05.2018 v 22:22

Kdyz to tak ctu a koukam na to. Je jiste, ze to bude chtit specialni pneu a ne na to jen tak neco obout. Uz o tuto "spolupraci" projevil nekdo zajem?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:10

Vzhledem k tomu, že výroba se rozběhne až v září, tak tyto informace zatím nejsou k dispozici.

CZ175_1967
Dotaz od CZ175_1967 položen 19.05.2018 v 11:59

Ahoj, chtel bych se zeptat, jakou ma tento stroj nosnost/kolik na nej lze podle vyrobce nalozit (jezdec, spolujezdec, zvlastni vybava, naklad ...) a kdy a kde si to budeme moct vyzkouset. Dik.

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:14

Omlouvám se, to jsem nikde ve specifikacích nenašel, užitečné zatížení pravděpodobně bude nižší než u obdobných motorek. Dobrá zpráva je, že v létě bude po Evropě jezdit Niken Experience s testovacími stroji Niken, celkem 45 zastávek po Evropě, špatná zpráva je, že v ČR se zatím zse zastávkou nepočítá ;-(

Destroyer
Dotaz od Destroyer položen 19.05.2018 v 13:50

Ahoj, mna zaujima nasledovne:
1. ako je to pri prejazde nerovnostou jednym kolesom, pripadne oboma alebo len zadnym v naklone. Ako ta rozhodi v porovnani s motorkou?
2. Je badat vyssi podiel neodpruzenej hmotnosti na ovladatelnosti? ( v porovnani s motorkou)
3. Prudke preklapanie - o kolko sa spomaluje a o kolko a ci sa zvysi pocit istoty?
4. Odozva do riadidiel v porovnani s motorkou? ( horsia, lepsia, citatelnost limitu trakcie)
Dakujem, Marek

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:15

Popsáno v recenzi.

Mr.Dreamer
Dotaz od Mr.Dreamer položen 19.05.2018 v 19:58

Ahoj, zajímalo by mě, jestli se bude dělat i verze s DCT, případně jinou formou automatického řazení a jestli je v přípravě doplňkové plexi se střechou, jako se dá pořídit na MP3 a tricity.

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:16

V případě Nikenu určitě ne, očekávat se dá pouze o kousek vyšší turistické plexi někdy na podzim.

Trejsíč
Dotaz od Trejsíč položen 19.05.2018 v 20:17

Zajímá mne hlavně pocit za řidítky... jaké to je, přesednout z "normální"motorky na tuhle tříkolku. Co je pocitově jinak? Je to vůbec ještě pořád motorka?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:16

Popsáno v recenzi.

pk14
Dotaz od pk14 položen 20.05.2018 v 07:17

Ahoj, co se tedy "děje" při náklonu >45° ? Zmíněno již v komentářích. Díky.

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:17

Ozve se "šškkrrrrrrrr" a motorka začne brousit hlásiči na stupačkách. Při dalším naklánění pravděpodobně ubrousí kus výfuku a pak asi bude následovat vykopnutí ze sedla :-)

evaD
Dotaz od evaD položen 20.05.2018 v 08:49

Je tam pevny doraz na naklon a nasleduje jizda po dvou kolech , nebo to vubec uz nepusti a utazena vracevka me hodi ven ze stopy.

Nasledne jak je se projevuje na jizdnich vlastnostech ta spousta neodpruzene hmoty? Vzdyt to nejlepsi na jizd. vlast. jsou co nejlehci kola?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:18

Popsáno v recenzi. Neodpružená hmota jsou jen kola a dvoje brzdy.

koumak1
Dotaz od koumak1 položen 20.05.2018 v 12:14

Ahoj :) Zajímalo by mne jestli budu moct řídit tuto motorku s řidičákem sk. B. Mám Piaggio MP3 a to se smí. Taky tříkolky typu Harley se smí. Takže jak tady někdo psal že jen automat,tak to mi nedává smysl. Doufám že to s Bčkem půjde. Kdy a kde bych mohl na testovací jízdu?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:18

Viz předchozí odpovědi.

Tomi.
Dotaz od Tomi. položen 20.05.2018 v 19:53

Je možné zastavit a nesundávat nohy ze stupaček? - př. na semaforu,v klidu posedět a následně se rozjet., nebo pomalé popojíždění.
Je přechod do náklonu plynulý a čitelný?

Diky.

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:20

Možné to je, ale spadnete na bok ;-) Přechod náklonu - úplně plynulý není, do určité hranice to jde "samo", pak to musí řidič trochu nasílu přinutit řídítky.

SpikeMT
Dotaz od SpikeMT položen 21.05.2018 v 07:15

1) jde s tím udělat stoppie?
2) z absence ABS vyvozuji, že ten předek nelze brzdami utrhnout, je to tak? Pak by to místo ABS chtělo spíš antistoppie
3) budou i jiní výrobci dělat ty 15" pláště na předek než ty dodané z výroby? Trh bude velice malý, tak samozřejmě neočekávám, že bude taková nabídka jako v rozměru 120/70 17"
4) jak se opotřebovávají pneumatiky na předku? Klasicky do V? Mají 2 násobnou životnost, když si ty vznikající síly rozdělují mezi 2 pláště?
5) je ta geometrie náchylná na rozeštelování? Dá se to zpětně seřídit? Budou to servisy umět? Budou k tomu potřebovat nějaké speciální vybavení (např. laserové měření geometrie jako mají autoservisy)
6) jak se motorka chová/jaké síly vznikají v řídítkách, když se brzdí každým předním kolem na jiném podkladu?
7) co se stane při překročení limitního náklonu 45°? Vnější kolo se nadzvedne a následně to uchčije (jak se to řekne japonsky )? Hlásiče na stupačkách jsou nastaveny na jaký náklon?
Díky a přeji příjemné testování.

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:21

1) ano, 2) ABS to má (výrobce ho záhadně neuvádí v ŽÁDNÝCH tech specifikacích ani tiskových materiálech. 5) podle mne ano, bude to vyžadovat speciálně proškolené servisy. Ostatní body viz recenze a předchozí odpovědi.

losminos1
Dotaz od losminos1 položen 23.05.2018 v 19:17

Mna by zaujimalo ako je to so striekanim vody od kolies rovno na cizmy jazdca ? Asi to ide vsetko priemo na ne ?

Odpověď od Filip Tichý z 25.05.2018 v 18:22

Niken má poměrně velké plastové blatníky, ale na nohy jezdce opravdu jde hodně vody. Sám jsem naštěstí jezdil jen v dobrém počasí, ale viděl jsem skupinu novinářů, co jezdili v dešti o den dříve.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 10 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 3.00
Známkováno: 1x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist