journeyman_brezen




Yamaha FZ1 Fazer vs Fazer8

Novou „hodnou“ osmistovku, nebo raději osvědčeného nadupaného litra? Zdánlivě jde o totožné motocykly se stejným designem i základem konstrukce, které se liší jen jinak naladěným a dimenzovaným motorem. Náš společný test ale ukázal, že tyto dvě motorky jsou i přes stejný kukuč hodně jiné!

Kapitoly článku

Klasické rozdělení naháčů na dvě základní kategorie šestistovky versus litry už dávno neplatí a stále více značek nabízí zájemcům o novou mašinu ještě mezistupeň v rozmezí 700-800 kubíků. Chytrý tah Yamahy, která s minimálními náklady mohla uvést na trh odvozenou osmistovku od litra, ovšem přinesl řadu otázek - bude Fazer8 jen slabší odvar stejné pochoutky, jako je FZ1? Půjde spíš o alternativu pro zájemce o šestistovky, nebo cenovou úsporu pro milovníky litrů? Na obě mašiny už jsme se podívali v samostatných testech, teď ale přišel čas na společnou projížďku. A ta ukázala překvapivý fakt, že tyhle dvě mašiny jsou hodně odlišné.
Náš tip

Test Yamahy Fazer8 v Marseille - přečtěte si naše první dojmy z testování ve Francii.

Po stránce designu pozorné oko najde jen pár odlišností. Kromě jinak řešené čelní masky je trochu jiné i sedlo, madla, úchyty stupaček. Jiné je samozřejmě i odpružení, ale to už se bavíme spíše o funkci než vzhledu...
Poměrně překvapivé bylo srovnání posazu - jako bychom sedlali dvě úplně jiné motorky! Na litru se pocitově sedí o něco výše s větším poměrem váhy na řídítkách, i stupačky jsou jakoby sportovněji posazené. Oproti tomu Fazer8 se vyznačuje jistějším držením mašiny při stání a vzpřímenější pozicí jezdce. Spolu s malinko užšími a jinak tvarovanými řídítky máte opravdu dojem, že tyhle dvě mašiny musí pocházet od dvou jiných výrobců!
I za jízdy nás překvapilo, jak odlišně lze naladit identický blok motoru. Zvuková kulisa litru o sobě dává mnohem razantněji vědět, křivka výkonu je hodně odlišná, řadí se jindy a úplně jinak. Osmistovka je celkově o dost „hodnější“ a přestože po vytočení nenabídne takový výbuch výkonu jako sympaticky překoňovaný litr, v úplně nízkých otáčkách zase táhne o něco víc a pružněji (testovaná kapotovaná verze táhla o poznání lépe než předtím testovaný naháč), takže jízda po městě či cestovní tempo jsou procházkou růžovým sadem. Litr musíte neustále trochu krotit a paradoxně máte dojem, že v nízkých otáčkách máte k dispozici málo síly, přestože absolutní hodnoty svědčí o opaku. Důvodem je prostě ten obrovský rozdíl, který dělí spodek a střed od lahůdkové sportovní špičky s maximem přes 150 koní.


Odlišný posez a odpružení se projeví i v hodně odlišném dojmu z jízdy v zatáčkách, kdy v nižších rychlostech je Fazer8 obratnější a snáze se skládá do zatáčky než tuhý litr. Kvalitnější komponenty FZ1 se projeví až ve větších rychlostech a razantnějších náklonech. Pak to ale stojí za to a celkově pevnější dojem jezdci dovolí posunout bezpečnou a přitom zábavnou hranici rychlosti o dost výše. Jistější držení stopy, lepší odezva předního odpružení do řízení, více váhy na rukou, to vše kromě výkonové výhody jsou důvody, proč při svižné jízdě či občasné návštěvě okruhu bude jezdec FZ1 přijíždět do cíle mnohem dříve než kolega na osmistovce. Přijede sice mnohem více „vyšťavený“, ale ten požitek z krocení dravé bestie bude stát za to.
Ač jsem si před testem myslel, že Yamaha Fazer8 bude nebezpečným konkurentem FZ1, po dni stráveném střídavě v sedle obou mašin musím změnit názor a dát za pravdu plánovačům Yamahy, kteří ji vyprofilovali spíše jako konkurenci pro ostré šestistovky. Ve srovnání s FZ1 působí osmistovka jako svižný turista s hodně našlápnutým spodkem, který ale má co nabídnout spíše lidem uvažujícím o šestistovce. Jakmile se tempo přiostří, má FZ1 jasně navrch a mnohem lépe vyhoví zájemcům o pořádnou dávku adrenalinu a krocení přebytku výkonu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist