yamaha_srpen




Suzuki GSX-S1000S KATANA: Přiostřené osmdesátky

Katanu jsem mohl srovnat se starším modelem. A to ještě designově nebo jen co se týká jízdy. Anebo ji nemusím srovnat vůbec, můžu se na ni zaměřit jen jako na nový model. 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Šílený, že Suzuki Katanu opravdu postavila a vypadá tak, jak vypadá. Není to nic retro, žádná módní vlna, neoretro nebo café racer. Tohle je prostě motorka z osmdesátých let! Sledujte to přední světlo nebo širokou hranatou zadní část. Tohle zaručeně nikde jinde nedostanete, na to vemte jed. Je to jako motorka pro lidi, co žijí filmy z osmdesátek o budoucnosti a sci-fi. Lidi, co ujíždějí na starých počítačových hrách, by si taky pošmákli. Ten obrovsky strohej nápis SUZUKI na nádrži hrozně dráždí a už mi jen chybí dobová kombinéza v růžovo-žluto-zelené kombinaci, abych tu zapadl. 

Pokud teď máte pocit, že si dělám srandu, tak vůbec. Tohle je letos rozhodně ta nejvíc motorka na testování. Tady se design a historie, ale i výkonové parametry motoru a schopnosti podvozku, vymykají dnešním trendům. Ano, retro styl je fajn, jenže když už výrobce něco v podobném duchu postaví, tak vždycky dostanete trochu té moderny a především design, který prodává. Podívejte se proto na Katanu znovu a řekněte si, zda si pro ni opravdu půjdete a vysolíte za ni peníze? Dva lidi v České republice to prý už udělali. Takže těch pár nadšenců si ji opravdu pořídí. Myslím, že to už chce rozhodně jiný životní styl, anebo jen prostě bejt za vodou a neřešit. Každou chvilku nad ní přemýšlím a žasnu, že tady přede mnou stojí. Ode mě se proto klasického hodnocení designu nedočkáte, protože tak jako má rád někdo film Návrat do budoucnosti plný nabubřelých sci-fi serepetiček, tak druhej to zase nenávidí. Tohle je prostě Katana. A že už dnes výkon nebo podvozek bez elektroniky nemá co nabídnout? Nemyslím si.

K designu jen tolik. Nahradil bych zpětná zrcátka, těma do závažíček a držák registrační značky bych šoupnul, samozřejmě čitelně :), nakonec podsedlovky. Potom by to byla opravdu silueta meče, který prořezává provoz jako..., no jako nůž máslem. Máte k tomu totiž dostatek prostoru jak pro řidiče, tak spolujezdce. A to se to pak tahá za plyn! Řídítka jsou příjemně vysoko a rozevřená tak akorát. Nesvazují lokty a není to zas naopak nic extra sportovního. Hodně mi to připomíná GSX-S1000 a aby taky ne, když základ je stejný. Řidič je tu okamžitě jako doma a i výška sedla není nikterak vysoko. Tohle se prostě neomrzí. Motorka, která vás ukotví ve svém nitru, ale nikterak vás nesvazuje. Tohle je fakt super!

Horší je to s budíkem. Tedy, beru zpět. I zde si můžete myslet cokoli. Jakmile totiž uvidíte nabíhat intro, které svojí horší grafikou připomíná opět zlatý osmdesátky, tak už se jen prostě usmějete a je vám jasný, že to kluci japonský takhle chtěli. Je tu totiž jeden zajímavý detail a to ten, že v místě vpravo dole, kde se vám přehraje zmiňované intro, s mečem, tak tam jsou informace v horší grafice. Naopak zbytek prostředí je moderní s jemnou strukturou. Trochu napoprvé chaos a letmý pohled dolu kolikrát nestačí, abyste dostali informace, jaké požadujete. Po pár dnech už je to lepší.

Zvuk motoru je úžasný. Naštvaný hukot typického GSX-R 1000 z roku 2005. K5 dala tomuhle stroji duši a pokud měla být Katana ostřejší než původní naháč GSX, tak se to povedlo. Odezva plynu na vaše přidání je ostřejší a s jen nepatrným zakuckáním po městě. A to ještě v extrému, kdy se snažím motor vyloženě nachytat, anebo auto přede mnou zmatkuje a já jsem nucen opakovaně ubírat a přidávat rychle plyn. Nicméně je motor schopný točit i pod 3000 ot./min. Převaluje se lehce takto dole a vy si jen vyberete v převodovce kvalt. Po otočení plynové rukojeti a dle volby kvaltu už jen zhrubne, anebo utichne zvuk, ale pokaždé dostanete krásně pružnou reakci. Jste jak na extrémně silné gumě. Zvláštní pocit, dnes už takto motory moc nepůsobí. Ten doslova neomezený pracovní prostor je tu sakra znát. Jízda je tak se 110kW silným motorem pořád bezpečná a čitelná. Máte dost času se věnovat dění kolem vás a soustředit se na to, kdy znovu s radostí dáte plnej plyn a užijete si ten silácký tah na branku. A znovu ten zvuk, je naprosto bravurní. Hučení v nízkých otáčkách, které je doslova krémově čisté, přejde v mechanický praskot ve vrchu. V klidném tempu neotravuje a baví. Ve vrchu to samé, jen to má pořádný koule navíc.  

Takto má vypadat čtyřválec. S jasnou odezvou na plynu, lahodným zvukem, s dostatečným otáčkovým spektrem a s hrubou silou, když zrovna chcete. Víc nepotřebuju a už vůbec ne na polokapotované motorce. Nebo kapotované? Což mě vede zpátky k designu, respektive praktičnosti, kdy i takto malé lízátko vpředu s designem, jak jinak než z před čtyřiceti lety, skutečně funguje. Směr větru jde při mých 177 cm nad helmu a dálnice je tak do 140 km/h příjemná. Pohodlná jízdní pozice zas zaručí společně s příjemně tuhým sedlem slušnou porci kilometrů. Musím pak zmínit i sice okoukané typické ovladače na rukojeti, kdy je ale přepínač směrových světel krásně blízko vašeho palce a rukojeti samotné jsou z příjemného materiálu. Takovou vstřícnost neznám dokonce ani od Hondy a opět se potvrzuje, že Suzuki motorky dělat umí, jen to chce je dostat víc do podvědomí. Jsou tu totiž nejen tyto zmiňované detaily, které potěší větší procento zájemců. Jako doma se tu budou cítit opravdu všichni.

Což neznamená, že takovou porci výkonu pobere každý. Motor má okamžitý nástup a níž posazený krouticí moment. Nicméně už jen ten pocit při rozjezdu je taková paráda. Jemná spojka jde jezdci i motoru naproti a stačí vám jen pustit lehce páčku spojky. Sametovost, s jakou výkon nabíhá a přebírá si koně z motoru, je úžasná. Jsem na tohle dost ujetej a doslova nenávidím cukání, nečitelnost a zbrklost. Rozjezd do kopce, v prostoru nepřehledné křižovatky, kde jste poprvé v životě, je tohle ten největší dar. Převodovka je rovněž jak pohádka a když řeknu, že je jak samet, tak nemám pravdu. Ten mechanický jasný zvuk a rychlé strohé cvaknutí je jak když chroupete marcipánové perníčky. Nejdřív to jemně křupne a pak jemnost. Bravo!

Katana vám prostě dokáže dát mnohem víc než jen ojedinělý vzhled. Suzuki si dala záležet, aby projev jakékoli části byl perfektní. Je to zkrátka vyšperkovaná GSX-S1000, na kterou nedám dopustit. Moc jich nejezdí, a to je škoda. Pokud můžete, zkuste ji a uvidíte. Ale zpět k vlastnostem Katany. Brzdy Brembo jsou okamžitě v pohotovosti a s jemnou postupně se nabalující silou vás chlácholí, že nikdy nemají problém. Nejsou přepálený, přesto festovní a umí vám pokaždé předat spoustu informací. Miluju tu tenkou hranici agresivity a jemného nástupu zároveň. Takže verdikt jako celek jménem Katana je obrovská vstřícnost a jednoduchost v ovládání. Přál jsem si už jen tuhý a poddajný podvozek. A je to přesně tak. Tlumení je jen natolik pevné, aby zvládlo tu salvu krouticího momentu. A když je potřeba, dáte spolu i kdejaký kanál. Suzuki musela testovat i někde v okolí tankodromních středních Čech, protože i tady je jen málo věcí, co vás rozhodí. Poctivá váha i správný rozvor a dobře vyladěná centralizace hmoty zajistí s jemně pulzujícím pevným podvozkem stabilitu. Nějaké kroucení nebo tvrdost tu není ani náznakem. 

Po praktické stránce je to velmi dobrý univerzál i pro jízdu ve dvou. Nebýt vysoko položených stupaček pro spolujezdce, tak by to byl moc fajn. Sedlo je rozměrné jak do strany, tak vzdálenost od řidiče i výška je moc fajn. Jste spolu s pasažérem u sebe, ale neotravuje vás to. Okamžitý tah motoru je sice silný, ale jak už jsem zmiňoval, jde spíš o pocit, jako když se nabaluje lavina, než jako když bouchne granát, takže to se spolujezdcem tolik neháže. Pochopitelně vše je ve vašem pravém zápěstí. V zrcátkách je toho vidět hodně, jsou to fakt tykadla. Jen škoda těch vibrací a rozmazaného obrazu. Je to divný, protože jako řidič necítíte žádné nepříjemné mravenčení jak v rukou, tak od motoru do sedla či stupaček. Motorka se dobře čistí, ucelený design je fajn a moc se tu mouchy nemají, kde nachytat. Spotřeba se pohybuje od 5 litrů do 7 na sto kilometrů. Malá nádrž na 12 litrů hlásí po cca 170 kilometrech, abyste natankovali. Katanu si lze pak dovybavit a vylepšit spoustou doplňků. Chcete ještě lepší brzdy Brembo, které budou navíc v racing červené, vyhřívané gripy, větší plexi nebo karbon, padáky, plachtu a třeba tričko i hodinky s designem osmdesátek? Není problém. 

Možná někdo očekával, že Katana bude nepoddajná a vy si jízdu budete muset zasloužit. To jí přinese punc divokosti a výjimečnosti a lid se pak rozdělí na ty co ji milujou a nebo nenávidí. Díky bohu, že tomu tak není. Kde jinde totiž sehnat tak příjemný bike, který nemá žádnou slabinu. Přitom na to zíráte a ptáte se, jak tohle proboha asi jezdí? Jezdí skvěle! Už teď mám první stroj do mé top trojky za letošní rok. A cena 309 900 korun? Proč ne? Suzuki, bravo!

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Nic podobného ve stylu zlatých 80’ na trhu není
+ Poctivý základ podvozku z GSX-S a šťavnatý motor K5
+ Opravdový univerzál pro dva cestující
+ Správný mix sportu a pohodlí po všech stránkách


- Nádrž má jen 12 litrů
- Vibrace do zrcátek
- Přehlednost přístrojového panelu


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 148.5 Kč od 20 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist