globalmoto_duben_nolan




Suzuki GSX-R1000

Pokaždé, když jsem o ní někde slyšel nebo četl, bylo to pořád dokola to stejné. Nejrychlejší, nejvýkonnější, nejsportovnější, bezkonkurenčně pro letošní rok nejlepší hypersportovní motocykl. Jak na tom nová Suzuki GSX-R1000 doopravdy je, zajímalo i nás. Proto nemohla chybět letos v našem testovacím kalendáři.

Kapitoly článku

Co se týče designu, řekl bych, že je to taková normální, pěkná holka. Zajímavě řešené přední světlo vycházející z předešlých verzí je vcelku líbivé a dává na první pohled najevo, že se jedná o Suzuki. Kapotáž je dle údajů výrobce aerodynamičtější než u předchozí verze. Zajímavé je řešení nastavování úhlu zpětných zrcátek, kde zrcátka jsou pohyblivá v pevném rámu, tak jako je tomu například u aut. Praktická jsou do nich integrovaná směrová světla. Podsedlová část a vůbec celá zadní partie včetně světla z LED diod už se táhne zcela v sportovním duchu a opravdu efektně zaujme. Co je občas této nové verzi vytýkáno, je tvar tlumiče výfuku. Řekl bych, že každý si na tuto věc vytvoří názor dle svého, mně osobně se to vcelku líbí. Co musím vyzdvihnout, je doslova úžasně chraplavý zvuk linoucí se s této koncovky, zejména v nižších otáčkách, který nikde u konkurence neuslyšíte. Pro letošní rok jsou zajímavé i barevné kombinace, které jsou v nabídce.




Pohonná jednotka je asi to nejfantastičtější, co na tomto motocyklu je. Sice po prvních pár kilometrech mi nepřišla síla motoru tak znatelná, ale později, když si zvyknete a podíváte se na tachometr nebo na kolegu jedoucího vedle vás, teprve poznáte jak obrovské zrychlení při pootočení plynové rukojeti motocykl má. Třeba i ze 170km/hod. na jakýkoliv rychlostní stupeň. Celá výkonová křivka má lineární průběh, bez jakýchkoliv skoků, i když ten největší zátah pocítíte až od nějakých 10000 ot/min. výše a díky titanovým ventilům bylo možno posunout maximální otáčky téměř k 14000 ot/min. Krásně přesné a lehké je řazení, ale to je pro všechny japonské značky charakteristické. Při rázném brždění a podřazování vám antihoppingová spojka pomáhá držet zadní kolo v klidu.


Podvozek má nyní užší stavbu, ale požadovaná tuhost zůstala zachována. Je celkově i dobře odladěn a motocykl se příjemně vodí do zatáček s úžasnou lehkostí. K tomu tedy i přispívá umístění sedla a optimálnější rozložení hmotnosti, než tomu bylo u předchozí verze. Přenášení vibrací do řidítek zamezuje klasický mechanický tlumič řízení. Přední teleskopická vidlice i zadní centrální jednotka jsou plně nastavitelné. Starší verze měla trochu problém s brzdami, které nebyly tak účinné, jak by bylo potřeba a nyní, i když se podstatně zlepšily, to stále ještě není úplně ono. To bych řekl, že jedna z těch mála slabších stránek, které na motocyklu můžete najít.




Elektronický přístrojový panel obsahuje otáčkoměr, LCD displej, který udává teplotu chladící kapaliny, denní a celkový počet ujetých kilometrů, zařazený rychlostní stupeň a další údaje. Ukazatel paliva zde nenajdete, je zde jen kontrolka značící rezervu. Ovládací prvky na řídítkách obsahují i spínač výstražných světel. Motocykl je vybaven bezpečnostním systémem zapalování S.A.I.S. Úložný prostor pod sedlem je, jak tomu u těchto strojů bývá, naprosto minimální.


Vlastní zážitky z jízdy mám skvělé, i když prvotní dojem nebyl nijak ohromující, jako tomu bylo u jiných podobných strojů. Částečně to ale způsobeno tím, že motocykl jsem si vyzvedával ve Dvoře Králové nad Labem, unavený po několikahodinovém čekání v zácpách v autě na „skvělých českých silnicích“ a úvodní cestu do Prahy jsem navíc jel na úplně novém obutí. Druhotní projížďka následující den, už ale byla zcela o něčem jiném. To jsem teprve poznal, co v sobě tento motocykl má. Od skvělého motoru, přes podvozek až k těm ne příliš slavným brzdám. Jinak, co se týče usazení, tak je hodně sportovní a nohy máte dost skrčené. Výhodou je delší nádrž a dlouhý prostor mezi ní a sedlem spolujezdce. Tak se nádherně můžete posunout dozadu a i člověk vyššího vzrůstu může pohodlně zalehnout. Spolujezdec se také necítí úplně zle, ale s tím, že bude neustále klouzat dopředu na vás, si musíte zvyknout. Tento stroj je však konstruován zejména pro sólo jízdu, při níž se i mnohem lépe cítí, takže slečnu nechte raději doma.




Závěrem snad jen říci, že GSX-R 1000 je vskutku technicky povedený vyspělý stroj a konkurence, ať už se jedná o Hondu CBR 1000RR,Yamahu R1 či Kawasaki ZX-10R na Suzuki v letošním roce prostě ztrácí. Nicméně na druhou stranu nutno říct, že ostatní japonské firmy se pro letošek zdrželi pozadu, uvidíme za rok.
Doporučená prodejní cena je 369 000 Kč s DPH.

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist