yamaha_demo_tour




Suzuki GSX-R1000

Kapitoly článku

Hned na úvod je třeba říci, že nová Suzuki GSX-R1000 není rozhodně náčiní pro poklidné nedělní vyjížďky s přáteli třásní a chromu. Tento stroj je bez nadsázky stvořen pro dosahování těch nejvyšších rychlostních met a cílů, které vám dokáží motocykly této kategorie v sériové produkci nabídnout. Tím správným hřištěm pro tento stroj je jednoznačně okruh nebo podobná destinace, co se mu kvalitou a šířkou vozovky alespoň podobá. Tam si dokážu představit, že by se snad dalo plně využít z pohledu jezdce potenciálu techniky, který vám GSX-R dokáže nabídnout.




Na motocyklu zaujme kromě vynikajícího agregátu a maximálních otáček hned při prvním usednutí především perfektní ovladatelnost. Vše graduje, když si uvědomíte, kolik místa jako jezdec máte k dispozici. Ačkoliv je oproti minulé generaci motocykl kratší, jezdec má paradoxně více prostoru. Výrazně se totiž zmenšila vzdálenost mezi konci řidítek a nádrží. Jste tak celkově vtaženi víc dopředu do všeho dění. Spolu s nižší hmotností a výškou se tak po zalehnutí jízda stává dokonalým adrenalinovým zážitkem. To samozřejmě neplatí pro spolujezdce, ale ten stejně k naturelu této Suzuki moc nepasuje.


Samostatnou kapitolou je pohonná jednotka s výkonem 178 k, která doznala řady změn. Řadový čtyřválec nově se zvýšeným objemem na 998,6 cm3 se nyní vytáčí až do 13 700 ot/min., tedy o 1000 ot/min výše než u předchozí generace. Na papíře cifra, v motoru opravdové peklo, které se projevuje extrémním nárůstem mechanického a tepelného zatížení. I proto byl celkově chladící systém nové Suzuki posílen. Součástí mnoha úprav je i použití titanu na výrobu ventilů, lehčí písty a jejich kroužky s novou povrchovou úpravou, které přináší menší tření. Nižší hmotnosti pístů byla přizpůsobena i vyvažovací hřídel. Na vyšších otáčkách se krom jiného podílejí i větší škrtící klapky, sací a výfukové kanály.
Nejde však jen o maximální otáčky a výkon, motor tohoto motocyklu je bezchybný v celém svém zátahu a spektru otáček. Přívětivost vůči potřebám jezdce se mu rozhodně nedá upřít a pokud bych měl srovnávat, napadá mě snad jen agregát CBR1000RR, ale u GSX-R je vše gradováno o poznání razantnější živelností a radostí z jízdy v mezních hodnotách. Nebojácným otočením plynové rukojeti pěkně od spodu vám dá tato krasavice poznat, oč tu běží.


Jednička poslušně naskakující téměř až k hranici 170 km/h nikoho nenechá na pochybách, že jízda podle litery a předpisů to určitě nebude. S tímto motorem a celkovou hmotností kolem 166 kg to však snad jinak ani nejde, vše je dílem okamžiku. Možná i proto je omezovač zakotven těsně pod hranicí 300 km/h. Stačíte si tak maximálně uvědomovat, jak se vám tenčí silnice a nebezpečně se zmenšuje vzdálenost mezi vámi a nejbližší zatáčkou, či plechovkou. Nemusím tedy jistě připomínat, že razantní podřazování a brždění je často na pořadu dne. Možná i proto, technici vědomi si této skutečnosti, vybavili toto GSX-R nově antihopingovou spojkou, která tak umožňuje pohodové zvládnutí rychlého vícenásobného podřazování.


Naštěstí i zde nadále platí, že jízda v mezních hodnotách není nutností a spíše než věcí techniky a stroje je to záležitost vaší hlavy a touhy. Do 7-8000 ot/min je vše, dá se říci, v normálu, ale jakmile se přehoupnete přes 10 000 ot/min stroj se rozparádí a zatížení s náležitým zrychlením je opravdu znát. Výraznou známkou image tohoto stroje je i nově montovaný trojboký titanový tlumič výfuku. Někomu se líbí, někomu ne, ale rozhodně se mu nedá upřít snaha o originální přístup. Po mnoha modelech konkurence v této kategorii s koncovkou pod sedlem, je zde alespoň znát snaha o něco nového. Navíc mě osobně dostal ani ne tak tvarem, jako netypicky chrochtavým zvukem v nižších otáčkách. Pokud bych měl něco stroji vytknout, budou to trochu asi brzdy, které sice nejsou špatné, ale vzhledem k maximálním výkonům bych si jejich účinnost dokázal představit i vyšší, nicméně správným dávkováním se dá vše zvládnout bez sebemenších problémů.




V rámci testů jsem se trefil s testovací jízdou do ne zrovna ideálního počasí pro tento stroj. Nicméně musím konstatovat, že při náležité opatrnosti je i jízda v dešti dostatečně zábavná, je však třeba počítat s dosti „zasviněným“ pozadím včetně sedla spolujezdce a vašich zad. Pokud bych měl stroj hodnotit jako celek, rozhodně je mojí osobní jedničkou v aktuální nabídce mezi stroji tohoto ražení a to nejen díky výkonnostním parametrům, ale i celkové přívětivosti vůči jezdci. Upřímně řečeno, po týdenní návštěvě v naší redakci to bylo tentokrát opravdu krušné loučení. Stáhnout zvuk (376 kB)
Stáhnout video Suzuki (21 MB) Poznámka k videu: Video je mixované ze čtyř modelů značky Suzuki, které jsme měli při našem maxi testu zapujčené.

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist