globalmoto_duben_nolan




Piaggio MP3 125 Hybrid

Kapitoly článku

Spojení klasické jednoválcové stopětadvacítky a variátoru s elektromotorem je sice především kvůli baterii vykoupeno vyšší hmotností, ale přináší to řadu výhod a především značnou úsporu na spotřebě a emisích. Vše se ovládá tlačítkem na pravé rukojeti, pomocí kterého můžete nastavovat jednotlivé režimy, veškeré informace se pak zobrazují na displeji mezi tachometrem a ukazatelem stavu akumulátoru.
Jako první jsem si po převzetí skútru vyzkoušel režim ELECTRIC. Skútr se po otočení rukojeti plynu potichoučku a plynule rozjíždí. Je to zvláštní pocit, provoz je téměř bezhlučný, na rozdíl od elektroskútrů Vectrix, které jízdu doprovázejí výrazným bzučením. Z toho důvodu přibylo na levé rukojeti „pípátko“ na upozornění chodců. Maximální rychlost při provozu na elektřinu je pouze 30 km/h, takže jde spíš o pohon určený na pěší zónu, cyklostezku či do parku. V rozjetém silničním provozu by tahle rychlost asi byla trochu nebezpečná. Zkouším také REVERSE, které umožňuje couvat, ale opravdu jen šnečí rychlostí 3 km/h. Pouze na elektřinu má skútr dojezd 20 kilometrů, pak je nutné dobít baterii.
Chodníky končí a je čas vyjet na silnici, proto přepínám na HYBRID POWER a skútr automaticky startuje benzínový motor a vcelku živě vyráží kupředu. Vodou chlazený čtyřventilový jednoválec 124 ccm disponuje výkonem 15 koní, k tomu lze při nabité baterii přičíst 3 koníky doplněné elektromotorem. Celý agregát ale musí rozhýbat 250 kg pohotovostní hmotnosti plus váhu jezdce, takže odpich od semaforů není nijak divoký, na důstojný odjezd spolu s auty to ale bohatě stačí. Skútr vcelku slušně zrychluje na 60 km/h, takže po městě se s ním dá jezdit docela svižně. Další akcelerace na 80 km/h už je pomalejší a za 90 km/h jsem ručičku tachometru u téměř nezajetého stroje už nehonil. Oficiální maximálka na spojený pohon by se měla dostat ke hranici 110 km/h. Na tento kombinovaný pohon má ale skútr jen omezený dojezd přibližně 30 km, což je i na dojíždění do práce trochu málo. Během těchto 30 kilometrů ale můžete počítat se spotřebou zhruba o třetinu nižší než u obdobného klasického skútru. Hybridní motor totiž umožňuje při brzdění motorem zpětně dobíjet baterii. Objem benzínové nádrže je 12 litrů.
Po vybití baterie můžete odklopit sedlo a skútr na tři hodiny připojit do klasické zásuvky a baterii dobít. Druhou možností je přepnout do režimu HYBRID CHARGE, ve kterém se při jízdě stálou rychlostí začne dobíjet baterie. Dobíjení není tak účinné jako ze sítě a dobití z nuly na devadesát procent kapacity trvá dvě hodiny, takže jde spíše o nouzové řešení. Možná vám všechny tyto parametry a možnosti kombinovaného provozu nepřijdou až tak ohromující, ale je nutné zdůraznit, že jde zatím o špičku sériově vyráběných hybridních vozidel. Pro srovnání z automobilové oblasti - tolik diskutovaná Toyota Prius dokáže na samotnou elektřinu dojet pouhých 2 km a nelze ji dobíjet z běžné elektrické sítě.

Závěr

Jde o hodně zajímavý počin, který nám naznačuje, kam se bude ubírat budoucnost. Tento skútr zatím asi ocení hlavně jezdci v stále rostoucím počtu evropských měst se zónami vyhrazenými pro provoz vozidel bez spalovacích motorů. U nás může oslovit zájemce o technologické novinky, ale třeba i pořadatele kulturních akcí a dalších podniků, kde mohou být hluk a výfukové plyny na obtíž.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist