Motor, brzdy
Pokud se Vám dostane do rukou něco tak zvláštního, jako je přeplňovaný motor nebudete dlouho sledovat tvary kapotáže a vyrazíte rychle na silnici. Motor je vskutku dravec a dokáže vás velmi rychle vystřelit. Zrychlení do cca 90km/h je opravdu luxus a to nejen v oblasti skútrů. Nad tuto rychlost motor nevadne nijak výrazně, ale zrychlení už není tak drastické a i do mírného kopce lze roztáhnout ve dvou lidech na 110km/h. Maximální rychlost je těsně nad 120km/h, z kopce jde ještě o kousek dál.

Motor je vybaven moderním nepřímým elektronickým vstřikováním a co především ovlivňuje výrazný kroutící moment je
kompresor . S tímto druhem přeplňování se setkáme ve velké míře na upravených motorech pro závody dragsterů, na sériových motocyklech je Peugeot zatím
jediný.

Jedná se o klasický
Rootsův kompresor, který má výhodu oproti turbodmychadlu v okamžitém nástupu přeplňování od nízkých otáček. Stlačovaný vzduch je hnán přes mezichladič nad zadním kolem do válce. Řízení motoru má na starost plnohodnotné
vstřikování používané i u motocyklů, které obsahuje samodiagnostiku a možnost přes počítač nastavení některých parametrů ovlivňujících chod motoru. Mimo to lze i pomocí počítače měnit mezi verzí 15koní a 20koní, kdy slabší verze se hodí pro záběh, případně v omezení řidičské skupiny. Software je navržen pro tři stupně závažnosti závad. Při malé závadě svítí kontrolka a motor „normálně“ jede, při střední závadě motor nejde vytočit nad 6000ot/min, čímž vás donutí zajet do servisu a v nejhorším případě svítí jen kontrolka a motor je „mrtvý“.
Odstředivá spojka zabírá relativně vysoko a to ve 4000 ot/min. Jedná se ale přece o sportovně laděný stroj a tak záměrem je dosáhnout značné zrychlení, což rozjezd na vyšší otáčky krásně zvládne. Motor se pak rychle dostane skoro ke konci do 9000 ot/min, kde je držen variátorem až do rychlosti cca 125km/h. Dále lze vytočit, ale při delší jízdě v červeném poli je stav vyhodnocen jako přetočení motoru a je nutné vymazání „závady“ v servisu.

Brzdy jsou použity kotoučové s jedním vpředu o průměru 226mm a s jedním vzadu o průměru 210 mm. Přední hydraulický třmen je plovoucí dvoupístkový, zadní je jednopístkový. Je možné pořídit i
verzi s ABS na přední kolo a posilovačem brzdného účinku. Námi testovaná verze byla bez ABS a posilovač není vyloženě nutný. Při razantnějším brzdění ve dvou lidech se dalo přibližně 300 kilo zastavit velmi rychle a snadno.
Rám a design

Už na první pohled velmi líbivý design, který v některých partiích silně připomíná designově velmi úspěšný model
SpeedFight. V přední části je zaříznutá
dvojice světlometů, kde v horní části nalezneme obrysová světla, ve spodní pak světlo potkávací/dálkové ve druhém světlometu pak světlo dálkové. Blinkry jsou stylově zasazeny do kapotáže a vzadu přímo do zadního světla. Viditelným prvkem je i samotný rám, který je na skútr docela nezvyklý. Tento výběr je především z důvodu zvýšení tuhosti a tím zlepšení jízdních vlastností. Jedná se o
perimetrický rám z ocelových dílů, kde je využito vnitřního prostoru mezi bočními díly pro palivovou nádrž, čímž se vytrácí na skútrech někdy docela praktický
prostor mezi nohama.

Přední kolo je odpruženo dvojicí teleskopických tlumičů a zadní kolo má centrálně umístěnou plnohodnotnou jednotku pružení (ocel.pružina) / tlumení (olej). Velkým mínusem z mého pohledu je zde
absence vnitřního prostoru na helmu. Toto místo zabírá airbox a tak v touze za úložným prostorem je varianta zadního kufru. Přístrojový panel podává řidiči dostatek informací. Rychloměr je digitální ve spodní části velkého analogového otáčkoměru, v levé části je
LCD display s celkovými nebo denními kilometry, hodiny a stav paliva. Pravý budík informuje o teplotě motoru. Mimo světelné kontrolky blinkrů je Jet Force vybaven obdobně jako v autě i zvukovou signalizací (ze začátku jsem se na křižovatce lekal, že ke mně couvá náklaďák).
Jízda

Převážná část testovací jízdy probíhala ve dvou lidech.
Sedlo řidiče je luxus, velké a měkké. Hůř je na tom pozadí spolujezdce. Zadní sedlo je tvořeno patrně jen jako nouzovka a něco ve stylu R1 – malé a tvrdé. Aby to neměl spolujezdec lehké, čeká ho mezi předním a zadním sedlem dosti tvrdá plastová hrana a věřte, že během jízdy ji docela často ozkoušíte.

Skútr má poměrně velkou výšku sedla a menší zástupkyně něžného pohlaví mohou mít problémy při manévrování na místě. Ač se nejedná o laboratorní měření, tak na grafu jsou vidět hodnoty měřených časů při akceleraci z nulové rychlosti při zátěži cca 110 kg po rovince. Když trochu víc taháte za plyn, a to u tohoto stroje ani moc jinak nejde, dostáváte se na
vyšší spotřebu než je u nepřeplňovaných motorů zvyklé. Jízda byla vždy ve dvou a to smíšeně město/okresky přičemž spotřeba vyšla prvních 150km na 5,5L/100km při dalších 150km šla níže na
5L/100km. Toto je ovšem nutné brát spíše jako horní hranici. S touto spotřebou vám vystačí 8litrová nádrž právě na těch 150 kiláků.
Informace o redaktorovi
Mirek Rollinger - (Odebírat články autora)
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE