Kentoya Winner 250 4T
Text: Lukáš Růžička | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 27.1.2009 | Zobrazeno: 52 689x
Na sklonku loňské sezóny se nám po delší době opět dostal do redakce stroj “Made in China“. Jednalo se tentokrát o dospěle vyhlížející motocykl, který je v ČR prodáván pod značkou Kentoya Winner 250. Hlavním marketingovým trumfem tohoto motocyklu bude zřejmě cena, nicméně objem 230 ccm, kotoučové brzdy, velká kola, pohodlné usazení a v neposlední řadě slušný jadrný zvuk nás přesvědčily vyvézt „Číňana“ do ulic.
Kapitoly článku
Vývoj, design a historie
Výrobcem je čínský koncern Zongshen a celosvětově je motocykl znám spíše pod označením Zongshen GS250. To však, stejně jako jistá podobnost se starší GPZ250, není zas tak překvapivým zjištěním.Koncern Zongshen působí od roku 1992. Jedná se o velmi úspěšnou společnost, která z ekonomického a exportního hlediska patří do čínské “Top Ten“. Zongshen ročně vyrobí kolem 2 000 000 motocyklů, a kromě nich působí i v dalších odvětvích, jako je výroba minivanů, lodních motorů apod. Se svojí roční produkcí motocyklů patří mezi největší výrobce v Číně. Od roku 1999 má i vlastní závodní team, který se účastní závodů kategorie Endurance. Jde však spíš o propagaci, než o vlastní techniku. Team jezdil stroje Suzuki a v současné době sedlá motocykly Honda.
Motocykl působí skutečně dospěle, a na první pohled byste ho rozhodně tipovali na větší objem než “dvěpade“. Celkové zpracování je na motocykl z čínské produkce poměrně slušné, nicméně zejména u některých dílů použité materiály přímo korespondují s pořizovací cenou motocyklu.
Obecně však je patrný určitý vzestup kvality oproti minulosti, kdy některé stroje vypadaly po této stránce opravdu zběsile. Z technického zákulisí importéra se nám podařilo vytáhnout nejčastější nešvary tohoto motocyklu. Údajně se dost vytahují originální sekundární řetězy, rovněž originální soudružské obutí má své mouchy a je lepší ho vyměnit za nějaké na trhu běžné gumy. Sice prý díky tuhosti takřka neztrácí vzorek, nicméně v důsledku toho nemá požadovanou přilnavost a trochu klouže. Horší kvality je rovněž elektroinstalace, a to především spínače, které občas odchází stejně jako CDI. Naštěstí motocykl nemá ještě tolik elektroniky jako současné novinky renomovaných výrobců.
Motocykl mi zdaleka nejvíce připomíná historickou GPZ250, přesto nevypadá tak úplně jako replika z osmdesátých let. Je zde patrný určitý posun k moderním křivkám. Důkazem toho je např. svítilna s čirou optikou, která má i slušnou svítivost. Plasty vypadají po stránce vzhledu vcelku k světu, jsou však dost tuhé a k prasknutí nemají rozhodně moc daleko, což mi následně při vrácení po testu potvrdili i technici. Vše, co se týče kapotáže, je však rozumně poskládáno a vyřešeno tak, že nikde nic nečouhá, nechrastí ani neplandá. I díky tomu stroj na první pohled vypadá k světu a funkčně.
Námi testovaný motocykl měl najeto kolem 2000 km, takže byl v podstatě nový. Přesto nešly přehlédnout pryžové podložky pod šroubky v kapotáži a další podobné součásti z gumy, které vypadaly dost zpuchřele. Bylo patrné, že jde pouze o jeden materiál, protože ostatní součástky jako hadičky a různé krytky drátů apod. tímto očividně netrpěly. Na funkčnost to samozřejmě vliv nemá, ale první dojem to trochu kazí.
Pod sedlem spolujezdce se skrývá menší zavazadlový prostor, kam je možno uložit menší nářadí a pár drobností. Za fatálně nedořešená lze považovat madla spolujezdce (držák zavazadel). Ta jsou umístěna nesmyslně blízko kapotáže, takže spolujezdec má i bez rukavice problém pod madlem vůbec ruku protáhnout. Za zdařilé lze naopak považovat ovladače na řidítkách a budíky. Ty Vás výrazně nepřekvapí nějakou invencí, nicméně vše je na svém místě, jak byste očekávali a klasické provedení ručičkových budíků je dostatečně přehledné a komfortní. Zajímavé je jejich červeno-zelené podsvícení.
Motocykl v testovaném černo-šedivém provedení v kombinaci s třípaprskovými ráfky z lehkých slitin nevypadal špatně. Velice komfortní dojezd Vám zaručí 20 l plechová nádrž, která má klasický letecký uzávěr. Ta svým tvarem dobře zapadá do celkových tvarů motocyklu a nelze k ní mít sebemenších výhrad. Sportovnější charakter dokreslují kotoučové brzdy a vidlice upside-down. Nerezová koncovka v lehkém hliníkovém plášti má na takto dimenzovaný jednoválec překvapivě jadrný zvuk. Škoda jen nízko umístěných svodů, které při jízdě prudší zatáčkou i při sólo jízdě znatelně trpí.
Motor a jízdní vlastnosti
Je však pravdou, že k tomu, aby ukázal co v něm opravdu je, mu musíte náležitě pomáhat a nebát se ho podržet pěkně pod krkem ve vyšších otáčkách. I přes vpředu použitou převrácenou vidlici vzadu doplněnou o centrální tlumič není celkový dojem s odpružení není příliš příznivý. Motocykl je celkově dost měkký a často jde odpružení opravdu na doraz, s nepříjemnými rázy, které jezdec náležitě pocítí. Měkčí naladění podvozku se tak občas odráží i při jízdě v zatáčkách. Jinak jde o bezproblémově ovladatelný stroj a nebýt velice měkkého odpružení neměl bych k jízdě výraznějších výhrad.
Závěr
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ vzhled a funkčnost dospělého motocyklu
+ překvapivě vitální motor
+ zajímavý motocykl(myšleno poměr cena/užitná hodnota)
+ pro nižší postavy a začínající jezdce bezproblémová záležitost

- držák zavazadel(madla spolujezdce)
- některé pryžové části zřejmě již od výroby nevalné kvality
- nízko položené svody
- až příliš měkké odpružení, které jde často při nerovnostech a výmolech na doraz