globalmoto_duben_nolan




Keeway RKV 125

Čínská motorka – při vyslovení tohohle spojení vstávají mnohým vlasy hrůzou. Obrovské lákadlo v podobě atraktivní pořizovací ceny už zaslepilo spoustu motorkářů, kteří takový stroj v dobré víře pořídili, ale po čase nad strašnou nespolehlivostí a brutální nekvalitou své motorky jen zaplakali. V obrovské záplavě čínské produkce se ale už tu a tam vynoří stroj, který překvapí a snese i trochu přísnější měřítka. Malý naháč Keeway to jen potvrdil. Tahle stopětadváca totiž zaujme nejen líbivým designem v italském stylu, ale taky až nečekaně konkurenceschopným podvozkem, solidním jednoduchým motorem a v neposlední řadě i relativně slušnou úrovní zpracování. Jenže co zbytek motorky? Pojďme se přesvědčit.

Kapitoly článku

Ačkoliv Keeway existuje teprve od roku 1999, stal se už jednou z největších čínských motocyklových značek, a tak není divu, že v jeho portfoliu najdeme kromě obvyklého guláše skútrů a mopedů i maxiskútry, čtyřkolky a klasické motorky nejrůznějších druhů. Keeway se totiž prezentuje jako prémiová značka průmyslového koncernu Qianjiang Group, což se ostatně odráží i na jeho ceně, která je oproti ostatní „číně“ poněkud vyšší. Zajímavostí ovšem je, že do rodiny značek Qianjiangu patří poslední roky i slavná italská Benelli, a právě italští návrháři jsou pod designem testovaného naháče RKV 125 podepsáni.
Na první pohled zaujme masivní ostře řezaná maska známá z modelů Benelli TNT. Maska dává celé motorce dost agresivní výraz, malou stopětadvácu opticky zvětšuje a dlužno podotknout, že reflektor v noci i bezvadně svítí. Akční dojem navozují také desetipaprsková litá 17“ kola, přední obrácená vidlice, zubaté brzdové kotouče s masivními třmeny, hranatá koncovka výfuku nebo podsedlovka s diodovým koncovým světlem. Soulad tvarů i barev doplňují méně podstatné, ale povedené detaily, jako třeba rychlý pruh na nádrži, pouzdra předních a nádobky zadních tlumičů v „bronzovém“ provedení, čiré mini-blinkry nebo prošívané sedlo. Tohle jsme u dosud testovaných „číňanů“ nevídali. Nejmladší skupinu motorkářů, na něž tato stopětadváca cílí, proto její design pravděpodobně osloví.
U čínské produkce se ale často stává, že prvotní příznivý dojem z designu záhy nahradí totální zklamání z úrovně zpracování a použitého materiálu. V tomto ohledu však není Keewayi mnoho co vytýkat a rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co se nám přímo z čínských fabrik zatím dostalo do ruky. RKV fungoval během léta jako redakční přibližovadlo a za téměř tisícovku kilometrů nás žádný vyklepaný šroub ani ošoupaný nebo rozchrastěný kryt nepotkal, ač jsme to po zkušenostech trochu skepticky očekávali.
 
Matné plasty kolem masky, za motorem a v podsedlové části působí bytelně, lícují a nedrnčí. Rám je i přes subtilně vyhlížející zadní kyvku naprosto pevný, žádné čínské bláto, jak už jsme taky zažili, a i sváry jsou na Čínu nebývale čisté. Z užitných detailů potěší víčko nádrže s pantem, hliníkové stupačky nebo stavitelná páčka přední brzdy. Pochvalu zaslouží jednoduchá a přehledná přístrojovka, kde najdete kulatý analogový otáčkoměr a modře podsvícený digitální displej. Ten prozrazuje rychlost, stav paliva, hodiny, celkový a denní nájezd. Začátečníci navíc ocení i ukazatel zařazené rychlosti.
Plusové body dostane Keeway RKV také za motor. Pochopitelně, že 125 ccm jednoválcový vzducháč s karburátorem není žádné ostré žihadlo, ale svou roli dojížděcího dělníka a neúnavného přibližovala po okolí plní na jedničku. V kontextu lehké motorky tak necelých 10 koní (8,2 kW) teenagerům vlastně docela postačí, při spotřebě kolem 3L/100 km (17litrová nádrž umožňuje dojezd přes 500 km!) a s nízkými provozními náklady navíc nezruinuje jejich kapesné. Karburátor Mikuni je vybaven ručním sytičem, takže vzducháč naskočí bez potíží i za opravdu studeného počasí (samozřejmostí je ovšem pár desítek vteřin na zahřátí).
Okamžitě pak vzbudí pozornost zvuk výfuku, hlavně když začne ve středních otáčkách překvapivě hlasitě burácet a ubrání plynu pak doprovodí odsekávaným práskáním. Agresivním zvukovým projevem tak Keeway může nejen u –náctiletých motorkářů zabodovat. Motor je docela točivý a nejlépe se cítí v pásmu nad 5000 otáček. Díky kratší jedničce a dvojce z pětistupňové převodovky má Keeway slušné zrychlení i ve dvou, takže na 50 km/h se dostane v tempu okolního městského provozu zcela hladce. Rychlost pak stoupá kopec-nekopec až k osmdesátce, poté se už méně ochotně, ale nakonec přece jen, rozvášní až na maximálku, která po zajetí činila 110 km/h.
Po předchozích zkušenostech s čínskými malorážkami byl skutečně příjemným překvapením podvozek, konkrétně zmíněný naprosto pevný rám a bytelné, spíše tvrdší tlumiče. Keeway díky nim agilně drží stopu, nekroutí se ani v dlouhých rychlých zatáčkách a do těch utaženějších se zase díky své hmotnosti 120 kg vodí naprosto intuitivně. Tlumiče spolehlivě filtrují běžné tuzemské silniční nerovnosti, lehká motorka neposkakuje a řidič si v měkčím, ale dostatečně širokém a dobře tvarovaném sedle připadá docela pohodlně. Samozřejmě, že ergonomie motocyklu je i vzhledem k objemu (a původu?) dimenzována spíše na menší postavy, takže při metru devadesát pocítíte hlavně kratší vzdálenost sedla s stupaček, ale průměrný šestnáctiletý motorkář zvládne pár hodin v sedle bez zvláštní újmy. I spolujezdcova část sedla je poměrně prostorná a pohodlná, takže výlety ve dvou nejsou při mírném snížení cestovního tempa žádnou utopií.
Nečekaně pozitivní dojem, který Keeway RKV 125 při díky slušné úrovni zpracování a konkurenceschopnému podvozku zanechal, má však svůj háček. Pokud jsme se dosud mohli nechat překvapovat až „nečínskou“ kvalitou zpracování a zcela konkurenceschopným podvozkem, čáru přes rozpočet dělá zcela zásadní (a typicky čínský) prvek, jehož kvalita je prachbídná – brzdy. Velké červené třmeny na „racingově“ okousaných kotoučích vyvolávají pocit síly a účinnosti. Skutečnost je ale opačná. Přední brzda je i při nejtvrdším nastavení páčky až příliš měkká, tupá a slabá. Začínajícího motorkáře tak možná zprvu svou laxní ovladatelností uchrání před nechtěným pádem a později jej slabým účinkem snad donutí k plynulejší a předvídavější jízdě, vůbec však nenaučí tak potřebnému citlivému brždění. 
Velkou porci síly a razance sice najdeme na zadní kotoučovce – jenže tady, nejen z pohledu začátečníka, zcela nevhodně a přehnaně. Dávkování zadní brzdy postrádá čitelnost a odezvu, ovládání se pohybuje v kraťoučkém intervalu mezi „nic“ a „smyk“. Přibrzdit zadkem tak, aniž by vám v jakékoliv rychlosti nepísklo zadní kolo, to vyžaduje opravdu náramný trénink a až nadpřirozeně citlivé chodidlo. Vzhledem ke slabší přední brzdě je ovšem používání zadku nutnost, takže teenageři budou mít o nervy a nechtěnou zábavu postaráno, případně budou muset brzdám svou jízdu dost přizpůsobovat, což možná brzo omrzí…
Nebýt podprůměrného brzdného účinku, jemuž je třeba se přizpůsobit, byl by Keeway RKV 125 skutečně pohodovou začátečnickou dvácou jako stvořenou ke každodennímu pronikání do tajů, krás i nástrah světa jedné stopy. Ačkoliv Keeway mezi srovnatelnými čínskými stroji svým provedením i jízdními vlastnostmi vyčnívá, právě dojem z brzd hatí jeho snahu vyrovnat se renomovanějším značkám. V Keewayi RKV 125 tak dostanete trochu rozporuplnou motorku, která sice v ledasčems příjemně překvapí, zároveň však svůj čínský charakter tak úplně nezapře. A je jen na vás, zda to za necelých 50 tisíc korun přijmete.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):
Motokatalog.cz



TOPlist