ktm_duben




Kawasaki Z650: Méně znamená více

Ano, je to tak, někdy je méně více a nejlepším příkladem je tato Kawasaki Z650. Leckdo by mohl nad jejím dvouválcovým řaďákem s osmašedesáti koňmi ohrnout nos a bezmilostně ji poslal k čertu. Byla by to ale chyba, protože Kawa je pro každou špatnost a nuda není na pořadu dne. Mě si získala poměrně rychle, a proto tvrdím, že s motorkou bez tuctu elektronických asistentů za necelých dvě stě tisíc může být legrace až na půdu a má co nabídnout nejen začínajícím motorkářům.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Když Kawu parkuji do garáže, ptám se, jestli člověk opravdu potřebuje alespoň sto padesát šest koní, aby se královsky bavil? Já si dovolím tvrdit, že tomu tak není a přesvědčil jsem se o tom už mockrát, naposledy však za řídítky této zelené novinky. Užil jsem si ji opravdu dost a osmašedesát koní mi bohatě stačilo. Také poměr cena vs. výkon mi přijde v rozumné rovnováze, protože jde bezesporu o zábavnou motorku, která má co nabídnout jak při svezení po klikatých asfaltkách, tak při povinnostech každodenního života v rušné metropoli.

Kawasaki představuje novou Z650, která zaznamenala řadu inovací. Jmenujme například nový TFT displej s možností propojení s mobilním telefonem, lepší sedlo spolujezdce, ale také jinou přední masku, LED světla nebo upravený motor splňující Euro 5. Detailnější pohled na dvacítkový model napovídá, že se motor zahalil kompletně do černé barvy, přední maska získala ostřejší rysy a jiné jsou také prsíčka nádrže.

Vše ostatní je víceméně beze změn, takže i pohotovostní hmotnost zůstává na hodnotě 187 kg, sedlo leží ve výšce 790 mm a do nádrže naládujeme maximálně 15 litrů benzínu. Kapalinou chlazený řadový dvouválec poskytuje maximální výkon 68 koní při 8000 ot./ min. a maximální krouticí moment 64 Nm při 6700 ot./ min. Převodovka má šest rychlostí, spojka se ovládá pomocí lanka a z mého pohledu je dobře, že páčka spojky je stavitelná, podobně, jako páčka přední brzdy. Na předním pětipaprskovém kole jsou dva zubaté kotouče o průměru 300 mm a společně s obyčejnými dvoupístkovými třmeny Nissin se starají o ideální brzdný účinek. Přední i zadní brzda funguje pod taktovkou ABS, které nelze deaktivovat.

Přední teleskopická vidlice s pevným továrním nastavením zaručuje zdvih 125 mm, což je o pět milimetrů méně než u zadního pérování s možností nastavení předpětí. Příhradový rám je vyroben z oceli, stejně jako podsedlovka. Za novou přední maskou a drobným štítkem si našel své místo nový 4,3“ TFT displej, který zobrazuje všechny základní údaje, včetně údajů o spotřebě, stavu paliva, zařazené rychlosti nebo teplotě chladicí kapaliny. Z mého pohledu je velice dobře čitelný a výborně přehledný. Jednou z novinek dvacítkové Kawasaki Z650 je také inovované sedlo spolujezdce, které je vyšší a jinak tvarované. Jasně, tahle mašina není primárně stavěna na výlety ve dvou, ale nějaké kratší vyjížďky se spolujezdcem jí problém dělat nebudou.

Musím přiznat, že Kawasaki Z650 je opravdu drobnou motorkou a při prvním nasednutí se přesvědčuji, že bude sedět především středním a menším postavám. Já měřím 172 centimetrů a poskládám se za její užší řídítka bez problémů, což ale nebude případ motorkářů vyšších než 185 centimetrů. Samotná jízdní pozice není nahatým mašinám vůbec nic dlužna a dá se říct, že je pohodlná a bez větší váhy na ruce, i když je pozice jezdce situována více na přední kolo. Oceňuji stavitelnou páčku brzdy i spojky a vítám také přehledný a dobře čitelný TFT displej, který informuje o nejdůležitějších informacích, ale i dojezdu na nádrž, okamžité spotřebě nebo teplotě chladicí kapaliny či zařazeném kvaltu. Pokud mi něco chybí, je to informace o teplotě vzduchu a to bych vyměnil za celkem zbytečný ukazatel ekonomické jízdy. Z650 totiž není žádný jedlík, protože jezdí kolem čtyř litrů na sto. To znamená, že na patnáctilitrovou nádrž ujede výrazně víc než tři sta kilometrů.

Kawa se od první chvíle předvádí jako pohodová holka, vyjde vstříc každodennímu fungování ve městě, ale i povyražení na klikaticích za městem. Líbí se mi, že netrpí na nepříjemné vibrace, zrovna tak ucukaný projev nebo další nepříjemné nervózní chování. Je až překvapivě plynulá a tím spíš ve městě, kde si při padesátce nechá líbit čtvrtý nebo dokonce pátý kvalt. Křižovatky a kruháče dává bez problémů na trojku, z tohoto pohledu dělá dojem mnohem většího objemu. Už to je ideálním předpokladem pro každodenní použití a dojíždění do práce skrz rušnou metropoli v nejvyšší špičce. V zrcátkách je fajn výhled, spojka má lehký chod a rychlosti v šestistupňové převodovce zapadají jedna radost. Já bych ve městě přivítal širší řídítka, protože ty by šly na ruku lepšímu manévrování v nižších rychlostech a vlastně by mi sedly i nejen tam.    

Černo zelená kombinace „zetku“ jednoznačně sluší a společně s novou maskou se podílí na dojmu dravce, který má chuť zlobit. Jasně, někdo teď může namítnout, že osmašedesát koní je slabým odvárkem, takže o nějaké velké zábavě nemůže být řeč. Jenže omyl, Z650 jde do všeho s velkou chutí a je na každém, do čeho se pustí. Sám za sebe musím říct, že mě baví až nečekaně hodně. Je to hlavně díky parádní ovladatelnosti, pružnému motoru a pocitově nízké váze. Jak se brzy ukazuje, okresky za městem jsou nejlepším hřištěm, a právě tady se Kawa předvádí v nejlepším světle a snaží se o svých kvalitách přesvědčit i toho největšího pesimistu. Ani při svižném tempu nefunguje vůbec špatně a ochotně se pokládá z jedné zatáčky do druhé. S radostí reaguje na každé otočení plynovou rukojetí, a jakmile jdou otáčky nad šest tisíc, je o zábavu postaráno. Ano, jsou potom cítit lehké vibrace v sedačce a stupačkách, ovšem děje se jen v takové míře, která k motorkám patří, a já jsem s tím v pohodě.

V pohodě jsem i s brzdami, které rozhodně nepatří mezi nejostřejší, ba naopak. Pokud je třeba intenzivně brzdit, je potřeba za ně trošku bafnout a za páčku přední brzdy vzít alespoň dvěma prsty. Vzhledem k tomu, že jde o motorku pro začínající motorkáře, kteří přestupují do světa velkých motorek, je to jedině dobře, protože je nevystraší přehnaným účinkem, a to především na mokru. Důležité je, že se brzdy dobře dávkují, s motorkou si vždy poradí, jak se sluší a patří a ABS funguje velice citlivě. Brzdy, motor i ovladatelnost přesně odpovídají dané kategorii a jsem si jist, že společně s rozumnou váhou jsou ideálním předpokladem plynulého přechodu z menších mašin na ty větší. Ať je to jak chce, Kawa mě baví a není vyloženě nic, s čím bych se nedokázal srovnat.

Pérování bez možnosti nastavení, pokud tedy pominu předpětí zadního centrálu, je z továrny nastaveno na rozumný kompromis a vlastně také s ním nemám problém. Pokud jezdím v normálním silničním tempu, odvádí svou práci velice zdatně a dokáže si poradit, i když lehce přitlačím na pilu. Jakmile ale začnu tahat za plyn s větší razancí, je jasné, že se podvozek podívá na své limity a dá mi okamžitě vědět, že mám tu čest s mašinou za necelých 180 000 korun. Při ostřejších průjezdech zatáček se motorka zavlní, s tím je ale potřeba počítat. Opět je potřeba stát nohama na zemi a uvědomit si, že prémiový stavitelný podvozek je záležitostí trošku jiné cenové kategorie a podle toho s motorkou zacházet. To ale neznamená, že by se nedala jet temperamentní jízda, která vykouzlí úsměv na tváři. Tady platí, že čím více plynulá jízda, tím větší zábava i tempo.

Kawasaki Z650 je mašinou, která možná nenabízí brutální nával emocí a taky se z ní člověk zaručeně neposadí na zadek. Je ale motorkou, která posbírá plusové body díky atraktivnímu vzhledu, pocitově nízké váze a velice jednoduché ovladatelnosti. Právě tohle ji předurčuje  být ideální přestupní stanicí mezi malými a velkými objemy, a tím bezesporu zaujmout jak začínající jezdce, tak ty zkušenější, kteří se po delší pauze do jedné stopy vrací. Všichni bez rozdílu ocení skutečnost, že se na silnicích nebudou muset prát s nepřiměřeným vysokým výkonem a vysokou váhou, což je jedině dobře. Kawa jim zajistí příjemný přechod a jsem si jist, že kromě toho přivítají také stavitelné páčky spojky a brzdy, ukazatel zařazené rychlosti, drobnou stavbu nebo všeobecně přátelskou charakteristiku. Popravdě, žádné větší technologické výstřelky zeleného IT oddělení nikdo nemůže očekávat, protože Z650 dostala jen to nejnutnější. Z mého pohledu se bez elektroniky dokáže spolehlivě obejít a nemám pocit, že by to bylo na úkor bezpečnosti. Vidíte to stejně?

Kawa jde do prodeje ve třech barevných variantách, této černo zelené, elegantní bílo zeleno černé nebo tradiční zelené s černým rámem. Dvacítka se již zabydlela na prodejnách a najdete u ní cenu startující na 174 900 korunách. Sám za sebe říkám, že jde o mašinu s velice zajímavým poměrem cena vs. výkon, a když to tak vezmu kolem a kolem, tak není vyloženě nic, co by mně na ní vysloveně vadilo. Ano, přivítal bych širší řídítka, také teploměr okolního vzduchu a kdybych byl hnidopich, asi bych měl zdrbnout drobné vibrace kolem 6000 ot./min. Jenže to z mého pohledu nejde brát jako mínus nebo dokonce jako zásadní nedostatky. Jak už zaznělo, poměr cena vs. výkon mi přijde velice slušný, a tak je potřeba se na Kawasaki Z650 dívat. Prostě základní motorka bez tisíce elektronických asistentů, která funguje naprosto samozřejmě a dělá radost vyrovnanou charakteristikou především začínajícím motorářům bez větších zkušeností s velkou mašinou.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 171 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ poměr cena/výkon
+ ovladatelnost, pocitová váha
+ stavitelné páčky, ukazatel rychlosti, čitelný TFT displej


- užší řidítka
- do jisté míry drobná stavba
- absence ukazatele okolní teploty


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist