Kawasaki W800
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 26.4.2011 | Zobrazeno: 86 851x
Dvouválec klasického střihu není u Kawasaki žádnou převratnou novinkou, mnozí si jistě vzpomenou už na předchozí W650. Stylově čistá motorka s vizáží dámy v nejlepších letech, která poprvé okusila chuť asfaltu před skoro půlstoletím, je ale nyní v plné parádě zpět. Jednostopá krasavice vypadá stále stejně skvěle a nic moc se nezměnilo ani na jejím vystupování, nově si však přivedla svěžího svalnatého parťáka v podobě silného motoru s neutuchajícím zátahem. Řeč je o Kawasaki W800, která do puntíku zosobňuje motocyklovou kategorii „retro“.
Kapitoly článku
Ačkolik „wéčka“ zaznamenávala hlavně na severoamerickém trhu výrazné prodejní úspěchy, doba se nesla ve znamení více válcových moderních strojů (BSA Rocket 3, Honda CB 750, Benelli Sei, Honda CBX), a tak se i Kawasaki zaměřila na tří- a čtyřválce (Mach III, Z1) a řada W se přestala roku 1975 vyrábět. Na svou renesanci si „wéčko“ muselo počkat ž do konce minulého tisíciletí, kdy se motorky klasického vzhledu začaly dostávatopět do kurzu. V letech 1999-2007 se tak objevila W650, vyšperkovaná kopie původních japonských, respektive anglických dvouválců se vším všudy, tedy s karburátory, nakopávačkou a zadní bubnovou brzdou. Ačkoliv podobně znovuzrozený Triumph Bonneville přišel o pár let později s trochu sofistikovanějším (865 ccm se vstřikováním) retrem, dosáhly obě motorky slušných úspěchů a přispěly k stále rostoucí popularitě kategorie retro.
Jednička spadne do převodovky sametově a zvukový projev není nijak drastický – tady prostě jde retro stranou funkčnosti, celá převodovka poměrně přesně, krátce a bez výraznějších ran a otřesů. Spojka by však mohla být o něco citlivější, W800 má totiž hodně krátkou a rychlou jedničku (ta už byla výrobcem předem deklarovaná pro „bleskové rozjezdy“), a tak trochu trvalo, než jsem se ty bleskové, ale taky plynulé rozjezdy naučil. Tlumené bublání osmistovky se ani při vytočení nezvrhne v nějakou divočinu a skrze dva klasické výfuky se stále ozývá nezaměnitelné vrnění, byť o něco hlasitější. S takřka cudným zvukem motoru, u něhož rozhodně nepřeslechnete hvízdání královského hřídele z pravé strany, však naprosto kontrastuje jeho charakteristika – tenhle motor má sílu kulturisty a pružnost akrobata!
Dvouválcový vysokozdvižný agregát má neuvěřitelný zátah do volnoběhu až do omezovače. Maxima svého krouťáku totiž motor dosahuje už při 2000 ot./min. a jak brutální je zprvu jeho nástup, tak ohromující a plynulé je jeho pokračování až někam ke hranici 6000 otáček. Nevídaně pružný tahač svou ohromující silou rozhodně nebudí dojem veterána, naopak díky vstřikování je ze sebe schopen dostat to nejlepší. A jelikož motor táhne opravdu bez ustání, řazení si tu moc neužijete. Klidnější rozjezd zvládne bez obav i dvojka a tam stačí něco „nakopat“ a prakticky už jen vrtět plynovou rukojetí. Nejvyšší, pátý převodový stupeň dokáže W800 rozpohybovat bez cukání už od padesátky. Brzy jsem si tak zvykl hned za branami města, jehož ulice ulice jsem obvykle brázdil na takřka rozjezdovou trojku, přeskakovat čtyřku a rovnou řadit za pět. Potřebujete okamžité zrychlení z hodně nízkých otáček? Netřeba podřazovat, stačí otočit plynem a motor vás vystřelí kupředu, lhostejno na jaký kvalt. Na dálnici se pak podařilo W800 rozhoupat až lehce přes 160 km/h, ale to už měla celá motorka zběsilé jízdy plné zuby a těšila se zpátky na kochací vyjížďku po okreskách, kde se pohybovala ve svém oblíbeném pásmu nanejvýš 120 km/h. Vyšší rychlosti motor sice hravě zvládá, ale podvozek ani zcela odkrytý jezdec si moc lebedit nemůžou. Milovníky retra jistě potěší klasické vibrace, které dvouválcový „jednohup“ od zhruba 3000 otáček doprovázejí. Nejde však o žádné nepříjemné peklo, které by se vám rozpoutalo pod zadkem – prostě tak trochu cítíte, co se pod vámi děje, nijak to neobtěžuje nebo neunavuje a pěkně to dotváří retro atmosféru jízdy. Vyvážení chodu vysokozdvihového motoru si zaslouží jednoznačnou pochvalu! A pozor, osmistovka s býčím zátahem není zas takový žrout, jak by se mohlo zdát, protože za své neutuchající výkony si řekne jen zhruba o 4,5 litru paliva na 100 km…Takže pochvaly se už dostalo parádnímu vzhledu, stylovému zpracování i skvělému dvouválcovému silákovi. To všechno vytváří perfektní dojem retra. Jaké jsou ale dojmy z jízdy? Jak už bylo řečeno, jízdní pozice je klasická, tedy poměrně vzpřímená. Motorka při své váze 216 kg sice nepůsobí nijak neohrabaně, ale přece jen je potřeba si zvyknout na jiný způsob řízení, než jaký známe třeba z moderních naháčů. Ale klasická stavba=klasické ovládání. W800 má dost nízké těžiště, a tak při zatáčení využijete hlavně široká nízká řidítka a nádrž, kterou je třeba koleny pevně stisknout a trochu se do ní opřít v požadovaném směru zatáčky. Řízení je díky své klasické geometrii totiž celkem vnímavé k podnětům spodní části vašeho těla, a tak nemá cenu se se řidítky nijak přetlačovat. Prostě se trochu zapřete do stupaček, koleno přitisknete na nádrž a po prvotním impulsu, kdy máte pocit, že motorka navzdory vaší snaze pokračuje stále rovně, se celý stroj začne obratně skládat do zákruty a vy už jen řidítky regulujete, jak moc se má stroj položit. Mohlo by se zdát, že silný a výkonný motor vám dovolí zatáčky kdovíjak řezat, ovšem pozor, stále jedete na retro stroji, který sice má úžasně pružný moderní motor, ale jehož podvozek je naprosto klasického střihu. Dvojice spíše tvrdších tlumičů vpředu i vzadu sice na rovině odvádí svou práci zcela na výbornou a dlouhý výlet po zoufale rozbombardovaných silničkách na Benešovsku jsem přežil bez fyzických i psychických otřesů, zejména v rychlejších zatáčkách však má nízká a dlouhá W800 tendeci se neklidně nakrucovat. Nejde však o žádný jízdní nedostatek, naopak jde o perfektní retro-pocit, který zažijete, pokud se silným motorem necháte k ostřejším průjezdům vyprovokovat. Ačkoliv motorka se bude trochu bránit, vzpírat a kroutit, s trochou zkušenosti (třeba ze skutečných veteránů) si takovou jízdu budete skvěle užívat, jen musíte přistoupit na podmínku, kterou W800 svému řidiči klade: „Bude se jezdit po mém, ne po tvém!“
S klasickým podvozkem, který dává o svých limitech jasně vědět, kontrastují výkonné brzdy, které bdí nad bezpečností. Přední kotouč i zadní buben účinkují překvapivě dost razantně, a pokud se necháte zlákat k ostřejší jízdě na hranině, mnohdy vám dobře pomůžou. Brzdný účinek motoru je navíc, jak se ostatně od agregátu tohoto typu dá čekat, hodně citelný, a tak na stlačení brzd přichází až ve druhém zpomalovacím sledu. Pokud tak dostala W800 pochvalu za dravost, s níž jde vpřed, musíme jedním dechem pochválit i brzdy, které nemají s motorkou sebemenší potíž.O emocích, které Kawasaki W800 nabízí, by bylo možné popsat stohy papíru. Krásný a stylově precizní stroj útočí hlavně na milovníky klasiky, veteránů a stále módnější retro-vlny. Tahle charizmatická motorka vás prostě buď osloví a zamilujete si ji, nebo ji bez povšimnutí minete. Mohlo by se zdát, že když jen chválím, motorka snad ani nemá žádná negativa. Pokud byste však chtěli, jistě byste nějaká našli (od svérázného podvozku přes docela tvrdé obutí Dunlop TT klasického vzroku až třeba po absenci stylové nakopávačky...). Když však tuhle osobitou dámu přijmete se vším všudy, nabídne vám plnou náruč zážitků, a navíc díky ní budete všude středem pozornosti. U W800 se v tom nejkrystaličtějším provedení skloubila věkem prověřená krása a jednoduchá elegance vzhledu s moderní technikou v podobě sametově pružného motoru. To vše ve výsledku poskytuje jedinečný stylový zážitek s nádechem historie. Žádné posilovače, žádné elektrické kontroly a asistence, tady jde prostě o ničím nerušené souznění člověka a stroje - jen vy, W800 a nic víc.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)