Jawa 350 Special: Totální magnet!

Jedete na ní a lidé se otáčejí. Zastavíte u krajnice a auta přibrzďují, spolujezdci stahují okýnka a zírají. Zaparkujete ve městě a v tu ránu je kolem chumel lidí. Máte obavu si odskočit do lesa, abyste potom nemuseli odhánět zajíce a veverky. Nestojí moc a jízdních emocí vám zprostředkuje opravdu hodně. V Česku nenechává chladným vůbec nikoho. Kované motorkáře především proto, že vlastně z Česka není.
 

Jawa 350 Special: Totální magnet!

Kapitoly článku

Jawa, to pro našince vždycky bylo, je a bude citlivé téma. Stejně jako Škodovka. Cokoli Jawa udělá, bude vystaveno tisíckrát přísnější kritice, než nový model třeba od Suzuki. Jawa je národní záležitost.
Proto i test nové Jawy 350 Special musí mít dvě roviny – technickou a řekněme geopolitickou. S pořádnou dávkou černého humoru bychom totiž Speciala mohli považovat za globální model, protože je k dostání v modifikované podobě leckde na světě. Bohužel také pod lecjakou značkou.

Legendární dvoudobá dvouválcová třistapadesátka se pořád vyrábí. Ale ne pro Evropu

Legendární dvoudobá dvouválcová třistapadesátka se pořád vyrábí. Ale ne pro Evropu

Pokud tuto notoricky známou skutečnost nevíte, tahle Jawa totiž není tak úplně Jawa. Do jisté a značné míry. Fabriku v Týnci nad Sázavou živí dvoudobé třistapadesátky, na kterých jste už jezdili vy, váš táta a možná i váš děda. Ročně jich tam udělají 1200-2000 kousků a skoro všechny tyhle stroje jsou určeny na export především do Jižní a Střední Ameriky. Tam má Jawa skvělé renomé, především proto, že dvoudobé třindy jsou tam notoricky známé každému domácímu kutilovi a za cenu luxusní stopětadvacítky či dvoustovky dostanete dvouválec s podstatně větším objemem i silou. Jednoduchý dvoutakt, který opravíte kladivem. Novou tradiční „třindu“ si dokonce můžete koupit i u nás, a to buď jako 350 Style, což je vlastně model 640 s kapotkou, Military, tedy 640 s kulatým světlem, anebo 350/634 Retro, repliku slavné „čtyřky“, za ceny od nějakých 61 do 70 tisíc. Má to ale drobnou chybu – nedostanete k ní techničák a nejde přihlásit do provozu. Pořídíte si ji jen jako sadu náhradních dílů (buď v rozloženém stavu, nebo zkompletovaný motocykl), protože neplní normu Euro 4.

Jawa 350 Style, 350 Military a 350/634 Retro

Jenže Jawa by samozřejmě ráda nabízela stroje domácím motorkářům, aby na nich mohli oficiálně jezdit. Čtyřdobé dvouválcové dvěstěpadesátky v rámu 640 jsou minulostí už dávno, výroba modelů 660 ve verzích Sportard a Vintage dojíždí „na výjimku“ od MD, protože tyhle stroje jsou ještě Euro 3 a zbývají nějaké tři desítky strojů na prodej. Co tedy dál? Vzhledem k tomu, že si Jawa stále uchovává punc značky, pro niž jsou charakteristické jednoduché spolehlivé motocykly, vhodné pro každodenní použití, je jasné, že vlastní vývoj zbrusu nového produktu tohoto ražení je ekonomický nesmysl. Dokud se nebavíme o roční produkci v desítkách tisíc kusů a ještě v dlouhém životním cyklu, tak to prostě nikdy finančně nevyjde. Na levné motorce vyděláte jenom při obrovských počtech. A na levné motorky je tady Čína.

Prodej modelu 660 Sportard...

...i 660 Vintage pomalu dojíždí, zbývá pár kusů

Počkat! Ano, Čína! A jsme přesně tam, kde Jawa. V Číně existuje jistá značka Shineray, resp. Chongquing Shineray Motorcycle Co. Ltd., která vznikla před 21 lety a dnes vyrábí půl milionu hotových motocyklů a 800 000 motorů ročně. Od ostatních čínských značek se odlišuje tím, že kromě takové té čínské maloobjemové klasiky občas zkusí i něco pro Evropu či Ameriku – už tady byla třeba motokrosová čtyřipade a v poslední době jsou největším šlágrem retro modely vybavené čtyřdobou jednoválcovou čtyřstovkou, licencí enduro motoru z Hondy XR400.

Retro stroje Shineray

Ve většině západní Evropy tyhle motocykly seženete pod značkou Mash, v Polsku pod jejich tradiční značkou Romet a v Česku – už chápete? Nelíbí se nám to o nic víc než jakémukoli jinému českému motorkáři, ale objektivně vzato musíme respektovat, že jedinou cestou pro Jawu, pokud chce zůstat přítomna na vybraných evropských trzích a udržet si tam funkční dealerskou síť, je v současné chvíli prodej těchto čínských motocyklů pod vlastní značkou. Zejména pokud chce někdy začít prodávat slibovaný litrový dvouválec, u něhož prý momentálně skončila prototypová fáze a začíná se řešit, jak by mohla vypadat sériová výroba. Ale to je ještě záležitost několika let a do té doby tady budou modely se čtyřdobým jednoválcem, shrnuté do řady nazvané 350 OHC. Čínský základ, upravený podle požadavků Jawy a dodělávaný v Týnci nad Sázavou, takže v techničáku máte jako výrobce Jawu.

Prvním zástupcem nové generace čtyřdobých motocyklů Jawa se stal minulý rok model 350 OHC. V něm byste ten čínský základ nepoznali, protože Mash a spol. tenhle stroj prodávají v klasických kulatých tvarech, ale v Týnci z něj udělali šest-tři-čtyřku. Hranatá nádrž, hranaté kastlíky…

Ač z Číny, tahle motorka byla a pořád je vlastně typická Jawa – nenáročná, jednoduchá, úsporná, levná (za necelých sto tisíc) a s designem, který k Československu patří. Kdyby se dělala celá v Týnci, nikdo proti ní neřekne popel. Ovšem takhle schytala „hejtů“ víc než dost. Dlužno říci, že většina žlučovitých komentářů řešila jen to, že to je Čína, ale jaké je to svezení, šlo úplně stranou. Já jsem na „óhácéčku“ najezdil několik stovek kilometrů v průběhu půl roku a vždycky to bylo fajn.

Prodejní výsledky 350 OHC byly podle Jawy slušné. Za minulý, startovací rok se prodalo 125 kusů – jak vidíte, není to žádná masovka. A to se bavíme o prodejích na všech trzích, kde Jawa tento motocykl může prodávat – Česko, Slovensko, Maďarsko, Finsko a Rusko (jinde v Evropě to má pod palcem již zmiňovaný Mash, Romet a možná i jiné lokální značky). Za letošek se prozatím prodalo 98 kusů, ovšem to už je bráno dohromady s novým modelem 350 OHC Special, jenž byl představen letos v březnu na výstavě Motocykl.
A tady je obrovská změna proti dosavadnímu pojetí motocyklů Jawa, u Speciala poprvé týnecký výrobce přichází na trh se strojem, u něhož se nehledí na praktičnost, nýbrž je brán čistě jako zdroj zábavy a potěšení. Roční produkce je omezena na 44 kusů, reálný prodej začal až v červnu, k dnešnímu dni jich je prodaných asi 35 a zbytek čeká u dealerů na nové majitele. Víc jich letos nebude.

Ač Special na OHC pěkně kanibalizuje (tyhle dvě motorky se podle zkušeností dealerů perou o stejného zákazníka), technicky je na něm více změn než jen ta sportovní kapota a dvojdílná řídítka. Základem pořád zůstává čtyřdobý jednobuch o objemu 397 cm3 a výkonu 28 koní, krmený vstřikováním a doplněný o pětistupňovou převodovku, který místo „doutníků“ OHC vydechuje plyny skrz zvednuté „nortony“.

Motor je namontovaný do trubkového ocelového rámu, jenž je v podsedlové části upravený, sedlo šlo o 15 mm výš a jiné jsou i stupačky pro spolujezdce – ač to nevypadá, Special je dvoumístný! Zkoušeli jsme to se Zajochem a dva střízlíci se vejdou, aniž by museli sundat ze sedla krovku. Má to už ale lehký sexuální nádech…

Zadní odpružení pořád obstarává dvojice tlumičů s laditelným předpětím pružiny, ovšem ty krotí pohyby podstatně masivnější kyvky hranatého průřezu namísto trubkové. Přední vidlice je stále nenastavitelná, ale podstatně silnější (trubky o průměru 41 namísto 39 mm) a vede kolo o menším průměru – OHC má vepředu devatenáctku, Special už má obě kola osmnáctipalcová a navíc jsou ráfky hliníkové namísto ocelových.

Výrazným způsobem byly posíleny brzdy. Zatímco OHC si musí vystačit vpředu s 280mm kotoučem a dvoupístkovým třmenem a vzadu s bubnem, přičemž ABS funguje jen na předku, Special má kotouč, potažmo ABS i vzadu, přední disk narostl na průměr 320 mm a okusuje ho čtyřpístkový třmen. Jiná liga. No a potom je tady ten posez a celkový vzhled…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - Výška redaktora: 174 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 444 Kč od 54 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist