yamaha_demo_tour




Test Husqvarna Norden 901 Expedition

Když Husqvarna představila první cestovní enduro Norden 901, byla slyšet jak slova chvály, tak slova kritiky. Terčem kritiky se stal především podvozek, přesněji řečeno cestovně laděné pérování, které rozhořčilo offroadově zaměřené cestovatele. Ti volali po sportovnějším pérování s většími zdvihy a dost nahlas se dožadovali o kus víc terénní Husky pro ostřejší terénní hrátky. Kdo ví, jestli to byla právě jejich kritika, co továrnu přimělo k uvedení modelu Expedition na trh. Ať tomu bylo jakkoliv, vedle standardní verze tu máme víc terénní Husku a já si obě verze po krátkém svezení v rámci stodvacátého výročí Husqvarny můžu porovnat.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na samém začátku je důležité vědět, za jakým účelem si Husqvarnu Norden 901 kupuji a co od ní očekávám. Jestli jsem týpek, co drtivou většinu kilometrů najezdí po silnici a jen příležitostně nakoukne do terénu, tak z praktického hlediska nemá zásadní váhu investovat do verze Expedition na pérování Xplor. Jenže je tu to věčné ale … velice štědře vybavený model Expedition nabízí za cenu vyšší o nějakých pětadvacet tisíc (jiný rozdíl dnes a v době testu) o parník větší výbavu a to znamená mnohem lepší zhodnocení investice a zároveň předpoklad lepšího prodeje. Na rovinu, za tak malý rozdíl by se nepořídila ani sada brašen, natož lepší pérování a už vůbec ne další výbava, kterou Norden 901 Expedition dává k dispozici v základu.

Nevím, kde začít, ale vezmu to od toho nejdůležitějšího a tím je z mého pohledu pérování. Standardní Norden používá pérování WP Apex se zdvihy 220 mm na předku a 215 mm na zadku, na rozdíl od verze Expedition, co sází na pérování WP Xplor se zdvihy 240 mm vpředu i vzadu. Zkrátka terénní Norden má o poznání lepší pérování pro offroadové ježdění a jen pro upřesnění, není to jenom o vyšších zdvizích, ale také o jiné charakteristice pérování. Od pérování se odvíjí také vyšší světlá výška, tedy 270 mm vs. 252 mm, ale i výška stavitelného sedla, tedy 875/895 mm vs. 854/874 mm. Z jistého pohledu se může zdát být rozdíl dvou cenťáků zanedbatelný, ale z druhého celkem zásadní, což se ukáže hlavně v praxi. Řeč je jak o světlé výšce, která hraje velkou roli při průchodnosti terénem, tak i o výšce sedla, která dodává nebo bere jistotu při manévrování především v náročném členitém terénu. Ano, pro střední a vyšší postavy nebude výška sedla až tak velký problém, ale pro menší postavy už může nějakou tu horkou chvilku připravit. Tím spíš, že Norden platí za širší stroj v oblasti sedla.  

Tabulka technických údajů naprosto jasně říká, že Expedition je o 10,5 kg těžší než standardní model a vy se možná ptáte, proč tomu tak je a čemu za to vděčí. Je to další výbava, která je standardní záležitostí a dělá Norden 901 Expedition atraktivní a cenově zajímavý. Řeč je o mohutném kovovém chrániči pod motorem, kterým je nad rámec série vybaven i testovací standardní model, dále také o centrálním stojanu nebo o kufrech, no dobře, brašnách a jejich držácích. Standardní záležitostí jsou také vyšší plexi štítek, vyhřívané rukojeti a vyhřívané sedlo jezdce nebo sportovní jízdní režim Explorer, co nabízí nastavení citlivost plynové rukojeti, ale i nastavení stupňů kontroly trakce.

Rozdíl je také v tom, co je vidět na první dobrou, a tím není nic jiného než barevná kombinace, na kterou si udělejte svůj názor, protože to je vždycky subjektivní záležitostí. Ano, souhlasím, celkový design Nordenu je celkem svérázný a také v tomto případě je na každém, zda mu padne do oka či nikoliv. Podtrženo, sečteno, když budu vybírat Norden po stránce rozumu, beru určitě verzi Expedition, ovšem pokud se budu rozhodovat hlavně po stránce praktické a budu menší jezdec, co lítá hlavně po asfaltu, který si silnice čas od času nakombinuje lehčím terénem, jdu do standardu. Jenže stejně mi to bude v hlavě hlodat a dost možná ve finále podlehnu cenově výhodné nabídce pestře vybaveného Expeditionu.

Ve všem ostatním jsou oba modely stejné a tím mám na mysli ocelový příhradový rám, displej, stupačky, řídítka, sedlo, kola, brzdy, ale i nádrž a motor. Řadový dvouválec o objemu 889 ccm dává do placu maximální výkon 105 koní a maximální točivý moment 100 Nm, přičemž má servisní intervaly naordinovány každých 15 000 km. Do nádrže se vejde 19 litrů a když je úplně prázdná, váží Norden 214,5 kg. Dá se tedy předpokládat, že plně natankovaný a připravený vyrazit do akce, bude váži zhruba 230 kg. O brzdný účinek se starají brzdy opatřené logem Husqvarna, ve skutečnosti jde o čtyřpístkové brzdiče značky J.Juan. Samozřejmostí je offroadový režim, kdy se dá ABS na zadním kole vypnout a na předním kole je ABS potlačeno. Pro svezení v terénu je důležité nastavení citlivosti kontroly trakce, kdy se dá úplně vypnout nebo díky speciálnímu režimu Explorer nastavovat v několika úrovních. Nastavit nejde tlumič řízení, kterým je Norden vybaven a je dobře, že ho má.

Značka Husqvarna oslavila 120 let existence a při té příležitosti je tu možnost krátké ochutnávky kompletní modelové řady silničních mašin, takže se kromě sedm set jedničkových motárdů a endur dá přeskočit ze standardního Nordena na Norden Expedition a udělat si obrázek, jak moc se podobají nebo jsou jiní. Ano, jsou jiní a hádáte dobře. Rozdíl pociťuji při nasedání, kdy je znát vyšší stavba verze Expedition a není tak jednoduché došlápnout na zem. Znát je také širší stavba, ovšem ta je stejná pro obě verze a v kombinaci s větší výškou sedla, bude dělat menším postavám Expedition starosti. Okamžitě vnímám níže položená řídítka, což je je záležitostí hlavně standardní verze a oceňuji pohodlnou vzpřímenou jízdní pozici, která má být adventure mašinám vlastní a Husqvarna mi ji dává. Když pominu výšku, tak mi přijde stejná jízdní pozice a to platí také o příjemném pohodlném sedle, které sklízí slova chvály i po celodenním ježdění. Asi nemusím více rozvádět, že vyšší plexi štítek funguje o poznání lépe než nízký a pro cestování po silnicích a dálnicích je mnohem vhodnější.

Vůbec největší kontrast můžu pozorovat po stránce pérování, protože i na silnici i v lehčím terénu je rozdíl mezi Apexem a Xplorem veliký. Standardní Norden na pérování Apex je pocitově měkčí, ale díky nižším zdvihům mám pocit, že je Norden o trošku lépe ovladatelnější a jednodušeji se pokládá do zatáček a ochotněji mění směr. To je ale logické a dalo se to čekat. Norden Expedition mě překvapuje tuhostí a pevným dojmem, který mi sedí a cítím se za jeho řídítky skvěle. Je pravda, že řízení je o fous náročnější a přesvědčuji se o tom s každou zatáčkou, do které musím Expeditiona víc nutit a mmusím víc do hry zapojit tělo. Rozhodně se ale nedá mluvit o neohrabaném Otesánkovi, se kterým není na silnici pořízení, to vůbec ne.

Během svezení s bandou novinářů je velká legrace a Norden se ukazuje jako obratný čipera, co má pro silniční svezení velké pochopení. Když jsme ho v rámci velkého redakčního srovnáváku porovnávali s konkurencí, trošku jsme s kluky z redakce zdrbli brzdy. Při svezení, kdy nemám možnost přímého srovnání s jinou mašinou, mi Norden přijde v cajku a brzdy hodnotím jako průměrné, protože nejsou vyloženě na draka, ale na druhou stranu také ničím neoslní. Vzhledem k tomu, že motory jsou vlastně totožné, nepociťuji při svezení nic jiného a úplně stejný pocit mám z průběhu výkonu.

Na pořádné svezení v terénu si budu muset počkat a věřím, že si pak víc užiju verzi Expedition, která využívá pérování Xplor. Krátké svezení v terénu napovědělo, že pocit z pérování s vyššími zdvihy je o poznání lepší než na standardní verzi s Apexem, nicméně všechno ostatní je hodně podobné a tím mám na mysli ergonomii, širší stavbu, a dokonce i váhu. Husqvarna Norden 901 Expedition má rozhodně smysl pro každého, kdo chce cestovní enduro o krapet víc použitelnější v terénu a je vybaveno pro ježdění na delší vzdálenosti po asfaltu i v terénu. Vzhledem k velice malému rozdílu ceny mezi verzemi je jasné, že dává větší smysl pořídit Norden ve verzi Expedition. Nabízí totiž širší výbavu a řekl bych, že vůbec největším argumentem je pérování s vyššími zdvihy. Přesně to se před uvedením na trh očekávalo už od první verze a když to nepřišlo, dostavilo se jisté zklamání. Husqvarna si zklamání snažila vyžehlit další verzí, která je nejspíš tím, co si příznivci kategorie adventure přáli a dost možná mělo přijít už dřív.    

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist