ktm_zari




Husqvarna 701 Supermoto: SM v saténovém županu

Zkratku SM asi netřeba nikomu představovat. Buď ji znáte jako zkratku pro disciplínu supermoto, nebo rozhodně nepatříte mezi sexuálně konzervativní část společnosti. Ať už je to jak chce, jste fanoušci specifické a přiznejme si takové ostřejší zábavy. Nová Husqvarna ale není prvoplánově divoká. Všechny ty ostré hrátky totiž halí do županu z nejjemnějšího saténu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Supermoto, původně jako čistě závodní disciplína, si díky své zábavnosti našlo velmi rychle cestu i do ulic. Určitě jste alespoň jednou narazili na nějaké to video, kde partička týpků v mikinách „terorizuje“ své okolí dlouhými wheelie, bržděním po předním, gumováním a další „odsouzeníhodnou“ zábavou. Husqvarna 701 Supermoto by se dala považovat za jejich mokrý sen. Nejsilnější jednoválec v historii s objemem rovných 692,7 kubíků, výkonem 74 koní a krouticím momentem 73,5 Nm. Naproti tomu servisní interval 10 000 kilometrů, 13litrová nádrž, příjemná spotřeba a relativně pohodlné sedlo. A aby toho všeho nebylo málo, je zatraceně sexy!

Husqvarny si zakládají na originálních křivkách, Supermoto není výjimkou

Jenže tohle nejsou žádné novinky. Husqvarna se svou sedmsetjedničkou dobývá srdce rebelů už od podzimu roku 2015 a její kořeny sahají dokonce až do roku 2008. To se ještě jmenovala KTM 690 SMC a nikdo vlastně netušil, že tahle motorka jednou dostane jiné plasty s korunovaným písmenem H. Tak proč ji máme letos v testu? Dostala několik drobných vylepšení, která z ní mají udělat ještě lepší motorku. V dílnách se ale moc nepracovalo, spíš se v Mattighoffenu, kde vznikají vedle „oranžád“ také Husqvarny, sedělo za počítači a programovalo. Letošní Supermoto totiž dostalo nově dva přepínatelné jízdní režimy, oboustranné rychlořazení a chytré asistenty jízdy reagující také na náklon stroje. V tomhle případě mám na mysli ABS a kontrolu trakce. Protože je to ale supermoto, kde se s blbnutím na jednom nebo druhém kole počítá, nechybí ani možnost vyřadit tyto asistenty kompletně z provozu (a pak že to kvůli legislativě nejde…). Když k tomu přičteme inovované polepy a barvy, máme výpis novinek kompletní.

Nové "kouzelné" tlačítko

Může se to zdát málo, ale je to dost na to, aby to „sedmnulajedničku“ pořádně proměnilo. Mám ještě v živé paměti srovnávací test Husqvarny Vitpilen 701 vs. KTM Duke 690. Jak jsem přeskočil na Duka, který má vlastně identický motor, dostal jsem divokou motorku s okamžitou a živelnou odezvou na plynu co neustále poňoukala k nekalostem. Přední kolo neustále ve vzduchu, tady hups na chodník a zase dolu, k semaforu smykem... A jestli tohle uměl Duke, který si přeci jenom alespoň trošku hraje na civilizovanou motorku, co pak bude dělat ortodoxní Supermoto? Chca nechca musím přiznat, že prvotní rozjezd trošku zmírnil má očekávání. Motor dostal uhlazenou a příjemnou reakci na plyn, která je přeci jenom o fous vzdálená spontánní a divoké reakci, kterou měly jednoválce o několik let zpátky. Mám z toho takový neblahý pocit, že nám tu řádí černá ruka s názvem Euro 5. A nic zásadního na tom nezmění ani změna mapy. Upřímně, výraznou změnu v chování, výkonu a jeho dodávce nepozoruju.

Jemná síla

Že už to není ta pravá zábava? Ale běžte! I tak jsem si celý týden vybíral schválně cesty, kde najdu hromadu semaforů s možností odjezdu s předním kolem v luftě nebo příjezdu s podepisováním se do asfaltu, případně zamáváním zadním kolem ve vzduchu. Supermoto geny v sobě 701 nezapře a pořád vám bude jak čertík na rameni našeptávat ty nejzvrácenější skopičiny. A i přitom vlastně nakonec jemnou reakci plynu oceníte. Zbrklé chování a cukání totiž při balancování a hledání mrtvého bodu vážně nepotřebujete. Dá se tedy říct, že všechno zlé, je k něčemu dobře. Objektivně vzato je navíc lepší motorka ta vyladěnější a příjemnější. Pojede se vám s ní lépe, budete mít větší kontrolu a třeba na okruhu díky tomu půjdou časy o chloupek dolů. Ze saténové odezvy motoru samozřejmě budete těžit i při běžném popojíždění. Tenhle jednoválec totiž nejenom, že nemá nervózní reakci na plyn, on umí jezdit i v nízkých otáčkách a dokonce i s konstantním plynem v nízkých rychlostech! To dřív rozhodně nebývala silná stránka těchto motorů. Teď můžete klidně poskakovat v provozu na trojku kolem legálního rychlostního limitu a po přidání se motor bez protestů sebere. Samozřejmě je z něj pořád cítit, že je to sedmistovka jednoválec a že tohle není úplně to pravé ořechové, ale nijak extrémně netahá za řetěz a neprotestuje. Stejně dobře se ovládá v městských „trialových“ sekcích, kdy se na jedničku proplétáte o milimetry mezi zrcátky stojících aut. Trialová technická pasáž… Jo, dalo by se říct, že tohle naladění motoru je takové „endurové“ a dokážu si představit, že to samé mapování bude fungovat skvěle i v terénní 701 Enduro.

Nebojte, i přes tu jemnost to má pořád v sobě :)

Možná jsem ze začátku čekal většího spratka, se kterým se trochu poperu, všechno mi ale mašina vynahradila v zatáčkách. Jenže do nich z Prahy bohužel musíte nejdřív dojet. Tohle nikdy nebude silná stránka této kategorie motorek, ale 701 Supermoto mě mile překvapilo. První den jsem na něm za odpoledne ujel 140 kilometrů a druhý jsem na něm seděl v podstatě 8 hodin v kuse. To už jsem teda pomalu nevěděl, jak si na úzké sedlo sednout, ale ve finále to bylo bez následků na tělesné schránce. Svůj podíl na tom má i míra vibrací, o kterých víte, že tu jsou, hlavně teda ve vršku, ale nijak vás neotravují a nenutí vás ubrat. Teda pokud nepotřebujete koukat do zrcátek. Na jejich obrazu se vibrace projevují asi nejvíc. Pohodová cestovní rychlost je kolem stovky, dlouhodobě se dá 120, střednědobě 140 a krátkodobě 180 km/h. Mimochodem, tahle rychlost je tam hned a i při zkoušení maximálního výkonu je motorka perfektně stabilní. Jako bonus je tu pak dlouhé sedlo, takže se přitom dá opravdu důkladně zalehnout. :)

Kdo čeká, že po 50 kilometrech sleze úplně zničený, plete se

Slovo stabilní se hodí i do zatáček. Našel jsem si perfektní kousek asfaltu s malým provozem a luxusními zatáčkami a tam řádil jak malej kluk snad hodinu v kuse. Pak jsem si dal oběd a ještě další hodinu pokračoval. Na tenhle typ motorky mě nejdříve překvapilo, že přeci jenom není úplně hyperaktivní a že chce k zatočení trochu pošťouchnout. Ale jak do ní šťouchnete… Padne do zatáčky, nekompromisně jí zařízne a vystřelí ven. Tohle prostě není takové to zábavné supermoto pro všechny, i když se tak motoricky možná trochu tváří. Tady končí samet a začíná tvrdost. Jízda chce nasazení, za které dostanete odměnu. A čím na tu motorku budete tvrdší, tím jí bude víc. Tohle totiž není supermoto na ježdění na koupák. Jako silničář jsem se nejdřív musel trošku popasovat s menším množstvím informací z dlouhé přední vidlice, která dokáže v pomalých rychlostech na nerovnostech občas odskočit. Ale to je všechno tím, že to chce na podvozku pevnou ruku. Motorka a gumy mají hromadu gripu, takže to je o tom naletět do zatáčky, nebát se, a prostě to tam poslat. Pak se guma zahryzne, přední vidlice začne pracovat jak má a na tváři se začne rozjíždět ďábelský škleb.

Tohle je ještě hooodně daleko od schopností motorky...

V naprostém pořádku je to i na druhém konci. Zadní tlumič se možná může na první dobrou zdát měkčí, ale dá se o něj na výjezdech opřít, s ničím nemá problém. Je to stejně jako na nájezdu, prostě motorce na výjezdu naložte, ona si s tím bezproblémů poradí. Má hromadu mechanické přilnavosti a skvělý grip mají i pneumatiky Continental. Pro všechny případy je tu pak ta nová kontrola trakce, ale to už budete muset motorku vyloženě provokovat, aby musela do akce. Problém nemá podvozek ani s nerovnostmi, ale jen do určité míry. Jakmile silnice začne připomínat tankodrom, projeví se silniční sportovní nastavení. Na to tahle motorka není. Poskakuje, drncá a skrz pozadí vás prosí o lepší asfalt. Když ho spatří, s radostí se rozletí kupředu, abyste mohli poškádlit brzdy. Na tu přední stačí ve většině případů jeden prst, když jde hodně do tuhého, hodí se i druhý. Od brzd bych ale přece jenom chtěl maličko víc. Jsou skvělé, stačí na 90 % situací, ale někde v hlavě mi zkušenosti šeptají, že by to šlo lépe - ještě větší zákus a citlivější dávkování jedním prstem. ABS ve standardním režimu sice není moc ukecané, ale stejně jsem hned po nastartování sahal po tlačítku na přístrojovce, abych ho vypnul. Pak si člověk může dopřát díky skvěle dávkovatelné zadní brzdě dlouhých smyků. Škoda jen, že se musí vypínat po každém chcípnutí motorky. Jediné řešení je dokoupit originální dongle, který rozhodně doporučuji. Získáte s ním totiž režim Supermoto, kdy je ABS aktivní na předním kole a na zadním ne.

Není to nejrychlejší, ale je to ohromná zábava, na kterou má Husky přirozený talent

Jako další věc, kterou bych „Husu“ obdaroval, by byl výfuk. K téhle motorce patří trocha toho hluku a překrylo by to ne úplně nejkrásnější mechanický hluk agregátu, hlavně spojky. Částečně z toho podezřívám malé množství oleje v motoru, do tohohle jednoválce totiž přijde jenom 1,7 litru! K tomu přidám doporučení pro budoucí majitele. Jednak motorku opravdu pečlivě zajíždějte, hlavně ale kontrolujte pravidelně olej. Zejména když budete pořádně tahat nebo dávat rychlé přejezdy po dálnicích. Od servisáků jsem se dozvěděl, že pokud má tenhle motor problém a někde se hryzne, v 90 % z něj vylejou jenom pár deci oleje. Pak se člověk nějakému zadření nemůže divit...
Hodně jsem se u téhle motorky těšil na novinku v podobě rychlořazení. Kdo jednou okusil práskání dalších kvaltů pod plynem, ten mi určitě potvrdí, že jde o jednu z nejlepších moderních vychytávek. Platí to i v tomhle případě, jen musíte být při řazení opravdu důkladní. Chce to na páčku vyvinout docela sílu a precizně rychlost docvaknout, jinak hrozí, že vám tam spadne falešný neutrál. Párkrát se mi tam mezi dvojkou a trojkou vloudil a docela mě to otrávilo. Sílu a otáčky to chce i při podřazování, které jde také bez spojky. Jak systému Easy Shift obojí dáte, funguje jak má. Ale nepočítejte s tím, že byste tímhle stylem poskakovali v nízkých otáčkách po městě. Tam to přeci jenom chce sáhnout na jinak lehce jdoucí páčku spojky. S její asistencí pak není problém vyhoupnout předek vzhůru i na trojku a na vhodném hrbolu dokonce na čtyřku. Perfektní zábava! Motor je totiž skvělý. Střední pásmo je hodně tučné, otáčky rostou hodně rychle a i ve vršku jednoválci nedochází dech. Výkonu a krouťáku tu má tak akorát, abyste ve vlásenkách zpráskali kde koho.

Ty nálety a odlety, na ty budu ještě dlouho vzpomínat...

I když jsem v úvodu psal, že je to celé zahalené do jemného saténu, tak to vlastně platí jen pro motor a jeho odezvu. 701 Supermoto je pořád ostrá zbraň. Není to úplně ortodoxní zlo, místo toho je to efektivní rychlé nářadí, které umí být i docela univerzální. Originální příslušenství dokonce obsahuje boční kufry, se kterými můžete vyrazit objevovat daleké kraje, a protože je to skoro stejná motorka jako 701 Enduro, můžete na ní namontovat dokonce větší nádrž. Ale to je zbytečné. I ta standardní nabízí hodně slušný dojezd. Já jsem tankoval po cca 180 kilometrech se spotřebou 5,7 litru, když jsem jel tahat do zatáček, při běžném ježdění šla spotřeba k rovným pěti litrům. A to je za tu porci zábavy hodně hezké číslo. Jestli je podobně hezké číslo 275 000 v kolonce cena, to už nechám na vás. Zážitky za to každopádně dostanete provotřídní, adrenalinu hromadu a potěší, že to za každou cenu nemusí být jen o čirém bláznovství.

     

Ideálně strávený den se Supermotem - ranní kafe, potom kurz malování, na nákup, nějaká ta kosmetika a na závěr trocha zábavy :) 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Podvozek, ovladatelnost, rychlost
+ Motor
+ Fun factor
+ Slušná použitelnost


- Hrubší rychlořazení
- ABS Supermoto za příplatek
- Za tu cenu by přední brzda mohla být o chlup lepší


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 40.5 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist