Husqvarna 701 Supermoto: Luciferův efekt

Luciferův efekt je vysvětlen asi takto. Pravděpodobnost, že podlehnete svádění lucifera, se snižuje s tím, jak moc budete „ostražití“. Často se stává, že inteligentní lidé dělají hlouposti a dobří lidé páchají zlo. Opravdu výstižné a řekl bych, že jakmile vyrazíte do ulic na motardové sedmset jedničce, ve vteřině budete tušit o čem je řeč.

Husqvarna 701 Supermoto: Luciferův efekt

Kapitoly článku

Husqvarna 701 Supermoto přichází s novým motorem, který se oproti předchozí generaci musel poprat se striktními předpisy Euro 4. Naštěstí to vývojový tým uchopil za správný konec a jednoválcový čtyřventilový motor ještě přitvrdil na muzice. Výsledkem je vyšší výkon o celých šest koní, takže jeho maximum 74 koní leží na osmi tisících otáčkách a motor dokáže točit ještě o tisíc více. Maximální kroutící moment vzrostl na 71 Nm při 6 750 ot./min., což jsou 3 Nm navrch. Jedná se vlastně o nejvýkonnější sériový jednoválec, kterému továrna naordinovala servisní intervaly každých deset tisíc kilometrů. Veliká pozornost se věnovala snížení vibrací a to je také důvodem, proč se v motoru objevuje druhá vyvažovací hřídel. Převodovka má šest rychlostí a hydraulicky ovládaná spojka je vybavena systémem APTC, což je vlastně anti-hopping. Plyn funguje na bázi bezlankového systému Ride-By-Wire, nicméně oproti předchozímu modelu nejsou k dispozici palivové mapy. Aby na Husce mohli jezdit držitelé řidičáku A2, je tu možnost výkon „osekat“ a splnit limit 35 kW. 

Základem motorky je příhradový ocelový rám, který doplňuje plastová podsedlovka s třináctilitrovou nádrží v jednom. Kyvka je z hliníkové slitiny a odpružení zadního kola má pod palcem stavitelný centrální tlumič WP s přepákováním. Zdvih zadku je 250 mm a předku 215 mm. Přední čtyřkomorová upside-down vidlice WP o průměru 48 mm je pochopitelně plně stavitelná a stará se o odpružení sedmnáctkového kola s drátěným výpletem. Brzdy jsou od výrobce Brembo a na velký přední kotouč o průměru 320 mm si brousí zuby čtyřpístkový radiální třemen. Jelikož jde o civilní supermoto, objevuje se zde ABS, a to na obě kola, ovšem na zadku je možné tlačítkem deaktivovat.     

Je tu klasické ráno, kdy se chytám do práce a hlavou mi jede, co všechno musím do večera zmáknout. Jako vždycky je toho dost, ale i přes to mi cukají koutky. V garáži na mě totiž čeká Husqvarna 701 Supermoto a minimálně dalších dvacet minut mě pohltí luciferův efekt. I když si slibuji, že do práce pojedu ve vší počestnosti a nebudu se pouštět do žádných větších akcí, první semafory rozhodují. Nejdřív na “polpozišn” přijíždím v lehkém smyku a se zelenou si dávám rovinku s předním kolem v luftu. Prostě jinak to nejde, protože při prvním srku kávy bych si nerad vyčítal, že jsem se hned po ránu o něco okradl. Každopádně už teď se těším, až po práci pojedu domů zkratkou, která je vlastně o třicet kilometrů delší, než to mám normálně.

Husqvarna 701 Supermoto není žádnou praktickou dělnicí, která by vás odvezla na kraj světa, ale je to motorka, která se zrodila k zábavě a to vám připomene při každém pootočení plynovou rukojetí. Jezdím na ní pořád a používám ji při povinnostech všedního dne, tedy převážně v ulicích velkoměsta. Posed je vysoký a není tedy pochyb, že sedlo ve výšce 890 mm nad zemí bude vyhovovat spíše vyšším jezdcům. Oproti endurové verzi je přední kolo menší sedmnáctipalcové a tím pádem je poloha jezdce situována mírně na předek. Sedlo s kluzkým povrchem je tuhé a na můj vkus docela široké. Tím sedmsetjednička působí jako docela mohutná motorka a jsem zvědav, jak se bude tvářit za jízdy. 

Ve městě oceňuji vyšší stavbu a výborný přehled o dění kolem. Kdyby ještě zrcátka tolik nevibrovala, bylo by všechno v pořádku. Motorka působí příjemně lehce a skrz rušné ulice metropole se v jejím sedle ploplétám jedna báseň. Pérování je docela tvrdé a je cítit každý kanál čí díra, ovšem to je u motorky této kategorie logické. Co se motoru týče, při lítání ve městě mi vadí jeho spodek, kdy je motorka nervózní a při nižších rychlostech na vyšší kvalty dost ucukaná. Právě to mě nutí řadit nižší kvalty a mít jednoválec roztočený do vyšších otáček. Tady by to chtělo Husku trošku umravnit a hlavně vyhladit. Převodovka je přesná a hydraulická spojka disponuje velice jemným chodem. 

Na silnicích za městem je šance trošku tahat, jezdit svižněji a do sytosti si užívat úseků, kdy levá zatáčka střídá pravou. Právě tady je sedmsetjednička ve svém živlu a radost z jízdy z ní jen čiší. Jde tak krásně za plynem, že se mnou šijou všichni čerti a luciferův efekt je opět tady. Výkonu je na čtyřtaktní jednoválec sakramentsky hodně a plnými doušky si užívám hlavně neuvěřitelného středního pásma a nabroušeného vršku. Okamžiky, když z pomalé utažený zatáčky beru za plyn a motorka se dere ven jako splašená, jsou návykovou záležitostí a v břežanských zatáčkách si dávám několikrát repete. Přínosem je bezesporu anti-hopingová spojka, která i při razantnějším nájezdu do zatáčky za drsnějšího podřazování nechává zadní kolo hezky odvalovat.

Také brzdy fungují hodně dobře, nicméně u přední bych nebyl proti rychlejšímu nástupu a ostřejšímu projevu. Zadní je v pořádku a tím spíš, když je vypnuto ABS. To je možné pomocí tlačítka vedle přístrojovky, ovšem je potřeba počítat s tím, že při každém vypnutí klíčku se automaticky aktivuje. Na předku je ABS napevno, ovšem klička, jak mu dát pohov existuje. Huska je moc příjemně ovladatelná, hezky se pokládá do zatáček a po všech stránkách působí velice stabilně. Ano, srovnávat s ostrými motárdy, jako je například nekompromisní racingová ségra FS 450 nejde a byla by to hloupost, ovšem na větší sedmikilo vážně umí. Jak už jsem zmínil, povrch sedla je poněkud kluzký a to mi vadí. Pokud jedu v kožené kombinéze, ještě to ujde, ale v textilu nebo džínách to klouže dost.

Oproti předchozí generaci zaznamenal motor dost změn. Posílil, ale zároveň eliminoval vibrace. Pokud by někdo čekal, že jsou vibrace nadobro pryč, byl by naivní blázen, protože stále jde o jednoválec a vibrace k němu patří. Nicméně se je továrně podařilo celkem slušně redukovat a po této stránce určitě palec hore.

Asi nemá cenu více rozepisovat, že 701 není žádnou polykačkou kilometrů a že na delší cestování nejspíš skočíte po jiné mašině. Ochrana proti větru je nulová, sedlo tvrdé a ani motor není tím, kdo by miloval delší cestování na zařazenou šestku. Jejím posláním je zábava na zakroucených silnicích, kde z ní můžete vyždímat maximum, ovšem neztratí se ani ve městě, kde si při povinnostech všedního života užijete kupu zábavy.

Husku jsem si proto proklepl na motokárovém okruhu KartPlanet v Praze. Je fakt, že na začátku sezony se nám předvedla na okruhu v rámci představení řady 701 na Slovensku, ale proč si to nedát ještě jednou. První podmínkou je, aby Huska nebyla moc uřvaná a dostala od kluků z KartPlanet k požehnání k výjezdu na dráhu uprostřed města. To díky poměrně tichému projevu sériové výfukové koncovky splňuje, takže rychle vypnout ABS a můžeme jít na věc. Asfaltový okruh pod širým nebem je pěkně zamotaný a na tuhle motorku docela pomalý. Každopádně jeho charakteristika něco prozradí o ovladatelnosti v nižších rychlostech a ochotě motoru jít do otáček. Od první chvíle se parádně bavím a točím jedno kolo za druhým. Huska se ochotně vrhá do zatáček a s klidem a přesností je vykružuje. Je fajn, že si nechá líbit i brzdění v náklonu a děje se tak bez známek nežádoucího rovnání.

Za plynem jde s velikou chutí a je úžasné, jak ráda se vozí po zadním. Toho se snad nedá přejíst! Na motokárové dráze je to o častém brzdění a musím podotknout, že brzdy mají stálou účinnost a nikterak nevadnou. Mě by ale seděla přední brzda o chlup ostřejší a jemnější na ovládání. Takto je potřeba za páčku více zabrat. Díky povedenému podvozku se motorka nepříjemně nepotápí ani při ostřejším brzdění. Také zadní brzda není vůbec špatná a dá se moc hezky dávkovat. Když se po cílové rovince podřazuje a brzdí do první zatáčky, líbí se mi anti-hopingová spojka, která nenechá zadní kolo rafnout a jen se čitelně odvaluje. Vzhledem k profilu trati by se zde více uplatnila menší motardová FS 450, ovšem civilnější 701 si nevede vůbec špatně a vzhledem k tomu, že jde o poměrně velké supermoto, zaslouží za svůj projev poplácat po rameni.

Na závěr si dáváme pár koleček s motokárou a je to docela legrace. Akcelerace Husky a zrychlení na výjezdu ze zatáčky je bezkonkurenční, ovšem při průjezdu zatáček má navrch motokára, která je dokáže prolétnout ve větším kalupu. To ale není nic nového pod sluncem a spíš než o závod, šlo především o srandu.

Husky 701 Supermoto je mašinou, která bere deset bodů z deseti za nálož emocí a obrovskou porci zábavy. Praktická stránka věci je až na druhé koleji. To je také největším důvodem, proč si ji půjdete koupit a vysolíte za ni nemalé peníze. Každopádně za ně dostanete pekelný nástroj, který vás bude neustále pošťuchovat a svádět k nejrůznějším vylomeninám. Vemte jed na to, že poznávání luciferova efektu bude mocné.

Sedmsetjednička je hezky zpracovaná motorka s kvalitními komponenty a nad rámec série bych skočil snad jen po drobných padacích protektorech, které dokáží ochránit až nečekaně hodně. Je totiž dost možné, že při nejrůznějších volovinkách Husku odložíte a díky nenápadným špuntům je šance leccos eliminovat. Po necelém týdnu ježdění všude možně, včetně motokárového okruhu a výletu za město, jsem byl mile překvapen spotřebou, která se pohybovala na hranici pěti litrů. Myslím, že vzhledem ke stylu jízdy jde o velice slušnou hodnotu. 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

Klady a zápory

+ výkon motoru
+ pérování, podvozek
+ ovladatelnost


- kluzké a širší sedlo
- ucukaný spodek
- stálé ABS na předku


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 20 Kč od 11 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist