Husqvarna 701 Supermoto a Enduro: Asfalt i kamení

Husqvarna nabízí jednoválcovou „sedmsetjedničku“ na dva způsoby. Jednak jako enduro na chlupatých pryžích a pak jako motard na hladkých lepivkách. I navzdory plnění limitů striktní normy Euro 4 získaly jednoválce poslední generace pár koníků k dobru. Ať je to jak chce, je s nimi legrace až na půdu. Koneckonců, o tom jsme se přesvědčili během pohodové prezentace na Slovensku, kde jsme si v sedle supermota zalítali na nové kartingové trati a ve stupačkách endura nakypřili polňačky v jejím okolí.

Husqvarna 701 Supermoto a Enduro: Asfalt i kamení

Kapitoly článku

O technických novinkách, které se u sedmnáctkových modelů udály, jste se už mohli dočíst v tomto článku, a proto teoretickou stránku věci vezmeme hopem. Jak už zaznělo, Husqvarna 701 Supermoto i Enduro musí plnit normy Euro 4. Vývojové oddělení na to tedy vlétlo a výsledkem jeho snažení je upravený kapalinou chlazený jednoválec s dvojicí zapalovacích svíček o objemu 692,7 ccm s výkonem 74 koní při 8000 ot./min, což znamená nárůst výkonu o šest plnokrevníků. Řekl bych, že na sériový jednoválec poměrně slušný nášup. Zvýšil se také maximální kroutící moment na 71 Nm při 6 750 ot./min, takže oproti předchozímu ročníku to znamená 3 Nm plus. Servisní intervaly jsou nyní naordinovány na každých deset tisíc kilometrů a kvůli tomu byl motor vylepšen o systém nuceného mazání klikové hřídele. Vývojáři se zaměřili také na snížení vibrací, a tak se objevila druhá vyvažovací hřídel v přepracované hlavě. Motor s tímto modelovým rokem dokáže točit ještě o tisíc otáček více, vstřikování Keihin zvýšilo průměr ze 46mm na 50mm a vrtání se zdvihem se nyní pyšní hodnotami 105mm x 80mm.

Enduro i Supermoto stojí na stejném základu, a to znamená, že jejich rám je posvářen z ocelových trubek, plastová podsedlovka skrývá třináctilitrovou nádrž, brzdy Brembo spolupracují se systémem ABS od Bosche, plyn je řešen bezlankovým systémem Ride-By-Wire, ovšem palivové mapy u sedmnáctky už nenajdeme. V převodovce se usídlilo šest rychlostních stupňů a spojka je vybavena systémem APTC, což je vlastně anti-hoppingová spojka, a tak se kolo při tvrdém podřazování nezablokuje. Husky se pochlapily také díky sedlu s novým neklouzavým povrchem, protože ten předchozí nebyl po této stránce úplně ideální.

Pérování WP je pro Enduro i Supermoto pochopitelně rozdílné, stejně jako přední brzdový kotouč nebo samotná kola. Supermoto si žádá přední plovoucí kotouč většího průměru, tedy 320 mm a to je o dva centimetry více než u Endura. Supermoto disponuje jiným pérováním, které má nižší zdvihy, konkrétně na předku o 60 milimetrů a na zadku o 25 milimetrů. Přední vidlice je u Endura čtyřkomora 4CS, která se objevila například na ostrých soutěžních endurech modelového roku 2016. Laik na první pohled postřehne největší rozdíl mezi koly, protože 701 Supermoto stojí na ryze silničních sedmnáctipalcových ráfcích s drátěným výpletem nazutých do silničních bačkor. Naopak 701 Enduro se drží tradičních offroadových rozměrů, což znamená jednadvacítkové přední kolo a osmnáctkové zadní kolo s drátěným výpletem, obuté do terénních pneumatik. Mladé pušky bezesporu přivítají možnost „uškrcení“ na limit řidičských průkazů třídy A2 a to bez rozdílu, zda jde o Enduro či Supermoto.  

Husqvarna 701 Supermoto: Wheelie King

Supermoto poslední generace je připraveno ukázat své sportovní choutky na fungl nové motokárové trati v Dlhé. Parádní okruh v obložení vinic nedaleko Trnavy je naprosto ideálním místem, kde se budeme moci podívat Supermotu na kobylku. Nezbývá než do konektoru diagnostiky zacvaknout speciální „jednotku“, která dovolí deaktivovat ABS také na přední kolo a vyrazit omrknout nový okruh.   

Okruh není nijak zákeřný a celkem rychle ho dostávám pod kůži, ovšem poměrně brzy zjišťujeme, že nový asfalt je ještě mastný, fest klouže a gumy se né a né ohřát. Nicméně s tím se musíme srovnat a podle toho tahat. Z mého pohledu je nejhezčí pasáží první úsek hned po cílovce, kdy se divoce brzdí a podřazuje. Motorka jde do kontrolovatelného driftu a je ji potřeba nahnat do pravého vinglu. Je fajn, že se dá zadní brzda hezky dávkovat a díky spojce APTC se kolo nerafne, ba naopak hezky odvaluje. Na delší cílovce letí Huska jako splašená, ovšem brzdy Brembo vědí jak na věc a v klidu krotí její vášně. V utažených zatáčkách není grip jaký by byl třeba a motorku to chce trošku přemlouvat. Naopak rychlejší táhlé jsou naprosto v pořádku a je tak potřeba dávat bacha na zacházení s plynem na výjezdech, protože od „hajsajdu“ na kluzkém povrchu není daleko. Z tohoto pohledu se mi líbí projev motoru, protože výkonová křivka je hezky plynulá, výkon dá se tedy dobře dávkovat a nikde nepřichází kopanec, který by z civilního motarda dělal neurvalé „racingové“ nářadí.

Během dne je příležitost vyzkoušet 701 se sériovou výfukovou koncovkou a zrovna tak s koncovkou od Akrapoviče. Akrap zní o kousek lépe, to je fakt, ale na trati se mi více líbí projev motoru se sérií, protože se mi zdá o fous plynulejší a o něco hladšeji přechází ze středních otáček do vršku. Právě střední pásmo a vršek stojí rozhodně za to! Na civilní jednoválec jede Supermoto jako utržené ze řetězu a jen tak mu nedochází dech. Proto si užívám jízdu po zadním, na které jde úplně samo a bez nadsázky ho pasuji na wheelie krále sezony. Povrch nového sedla je oproti loňskému lepší a rozhodně tolik neklouže, což se při jízdě na trati hodí.

Vzhledem k tomu, že jde o civilní homologovaný motard, není hmotnost vůbec zlá a po stránce ovladatelnosti působí jako mnohem menší motorka. Jasně, ostrá čtyřipade bude jiná užovka, každopádně motorka za jízdy působí lehkým dojmem a rozložení váhy se zdá naprosto v pořádku. Sériové pérování je nastaveno pro každodenní lítání, takže na okruh je potřeba o něco málo přitáhnout a podvozek přitvrdit. Potom je sedmsetjednička klidnější a to především na výjezdu ze zatáček pod plynem.

Před námi je finální jízda a zdá se, že jde do tuhého. Do dvojice dostávám krajánka Carlose, který si na mě fikaně počkal a s poťouchlým výrazem mě pouští před sebe. Během vteřiny ho cítím na zádech a je mi hned jasný, že mi nedá pokoj a bude mě chtít hecnout. To se mu taky daří a asi lehčeji, než si myslel. V tu ránu je závod na světě. Tahám o sto šest, ale mám ho stále nalepeného na zadním kole. Občas to pouští vedle mě a v tu chvíli by nejspíš padla legendární hláška Josky Kubíčka o savém papíru. Stále myslím na kluzký nový asfalt, ovšem hlava versus pravačka na plynu spolu nemohou najít společnou řeč a letíme docela dost. Naštěstí nedochází na další oblíbenou hlášku Josky Kubíčka o tom, že „motocykl je nářadí vrtkavé a má pouhopouhé dvě kola“ a po svižném asfaltovém dejchánku vracím Husku v původním stavu.

Právě tahle jízda ukazuje, že Supermotard se sportovní jízdy vůbec nebojí a že si s ničím hlavu neláme. Vzhledem k tomu, že jde o civilní supermoto, dokáže na závodním okruhu opravdu hodně a člověk má šanci se leccos naučit. Tím myslím zvládat zadní kolo ve smyku, brzdit s maximální razancí a nebo ustát akcelerační smyk. Ať je to jak chce, mám  pocit, že 701 bude v běžném provozu pořádným hecířem a člověk se jen těžko ubrání nejrůznějším volovinkám.

Husqvarna 701 Enduro: Průzkumnice na entou

Okolí asfaltového okruhu je pro Enduro na špuntech ušito na míru. Kopcovitý terén a nekonečné pásy vinic se jen tak nepřejí, stejně jako prašné cesty mezi nimi. Vede nás kluk, který to zde dobře zná a musím říct, že hodně srdnatě zatápí pod kotlem. Nejlepší je polský kolega, který po jízdě pronese něco ve smyslu, že průvodce sice vypadá jako spořádaný táta od čtyř dětí, ovšem jak sedne na motorku, nezná bratra.

Husqvarna 701 Enduro se mi dostala pod ruce už loni, takže dobře vím do čeho jdu. Na rozbitých polňačkách oceňuji povedený podvozek a příjemnou ovladatelnost. I když motorka není papírově zase takové peříčko jako ostré endura, působí za jízdy pocitově lehce a parádně reaguje na všechny podněty. Vůbec nejlépe se cítí ve vyšším tempu a zrovna tak při průjezdech rychlých táhlých zatáček. Také nyní jsem spokojen s pérováním WP, které ale dneska nedostává na stezkách mezi vinicemi tolik za uši, jako tomu bylo loni v rámci klasického redakčního testu a s lehčím terénem si dokáže poradit.   

Stejně jako u motardu je motor plynulý a výkon se hezky dávkuje. Není tedy problém vrknout si a nadzvednout přední kolo před louží, ale naopak také si jen na kochačku blafat krajinou. Motor je hezky plynulý a výkon se moc hezky dávkuje. Líbí se mi, že Husce jen tak nedochází dech a je možné využívat poměrně široké spektrum otáček, což je u civilního endura dobře.

Jízda ve stupačkách je v pořádku a pokud bych si něco dovedl představit jinak, byly by to o něco vyšší řidítka a užší sedlo. Nový povrch sedla jsem už chválil u Supermota a to musím udělat i teď. Zde jen připomenu, že se změnil pouze povrch sedla, ovšem širší stavba zůstává i nadále. Brzdy fungují jak mají, dají se dobře dávkovat a ABS na předku nezasahuje nijak ukvapeně. Vzhledem k terénu jedu celou jízdu bez ABS na zadním kole a je jedině dobře, že je šance ho jedním stiskem deaktivovat.

Husqvarna 701 Enduro modelového roku 2017 opět předvedla, že je povedeným civilním endurem, které se dokáže popasovat s terénem, ale nezalekne se ani asfaltových klikatic. Je to holt „holka pro všechno“, tak jak jsem se přesvědčil už loni a člověk se v jejím sedle dostane na místa, o kterých doposud neměl páru. Vzhledem k její charakteristice je jasné, že bude oblíbená také mezi příznivci rallye soutěží.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 19x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist