yamaha_srpen




Yamaha Xmax 300 vs Honda Forza 300 - v lepší společnosti

Pokud právě přemýšlíte o pořízení kvalitního skútru a nestačí vám pouhá stopětadvacítka, pak při hledání vhodného adepta určitě narazíte na tyto dva – Hondu Forzu 300 a Yamahu Xmax 300 v provedení Iron Max. Přímé srovnání se zde přímo nabízí, a zatímco Honda v tomto duelu připomíná spíše mladou puberťačku, Xmax zde zastává roli zkušenějšího a životem protřelého.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Za shodnou cenu 149.000 Kč před námi stojí dva stroje, které nabízí mnoho podobných řešení, a přesto každý z nich je jiný – Yamaha Xmax 300 ve verzi Iron Max a Honda Forza 300 se Smart Top Boxem. Přijde mi, že v segmentu skútrů bylo už vše podstatné vymyšleno, a často rozhoduje kromě ceny spíše vzhled, prvky výbavy a nejrůznější chytré maličkosti.  A nejinak tomu je i u naší testované dvojice.

Pohodlí a prostor kam se podíváš.....

Vzhledově Xmax nenechá nikoho na pochybách, ke které značce patří. Kapotáž se dvěma světlomety s rukopisem řady Max. Do testu k nám Yamaha dorazila v luxusnější verzi Iron Max, která oproti „obyčejnému“ Xmaxu přidává za příplatek 10.000 Kč speciální gelové sedlo, stupačky a rámečky přístrojů z imitace hliníku, kožené čalouněné prvky či kouřové zadní světlo. Uvedené prvky dávají Xmaxu sportovní výraz s nádechem luxusu, zejména sedlo a kožené doplňky vypadají fakt super. Samozřejmě se nabízí otázka, jak bude semišové čalounění vypadat za pár let, a za sebe mohu říct, že pokud bych se rozhodl pro Yamahu, tak jen v případě možnosti parkování v suché garáži.

To Forza se snaží své potencionální zákazníky přilákat spíše na elegantní a nadčasový vzhled, a nebýt možná až moc usedlé kombinace šedé a modré barvy, tak se jí tento záměr podařil. Spíše ostřejší křivky, velká vztyčená zrcátka připevněná ke kapotáži a velký hlavní světlomet působí opravdu hodně moderně.

Chytře a jednodušše

Jedním z hlavní důvodů, proč si lidé pořizují skútr, je praktičnost, a tady mají oba skútry hodně co nabídnout. Velkorysý podsedlový prostor Yamahy spolkne dvě vyklápěčky jak malinu, a navíc je osvětlený. Super užitečnou maličkostí jsou malé piktogramy uvnitř prostoru, které zobrazují, jakým způsobem přilby dovnitř uložit. Pro někoho možná blbina, ale která dokáže ušetřit námahu. K tomu Yamaha přidává dva menší kastlíky před koleny řidiče, z nichž jeden má uvnitř zdířku 12V pro dobíjení a je uzamykatelný. Sedlo a jedna z právě zmiňovaných přihrádek se odemykají centrálním spínačem.

Každý z rivalů nabízí v základní výbavě příjemné bezklíčkové zapalování, kterým lze skútr nastartovat, odemknout řízení i sedlo a otevřít palivovou nádrž či úložný prostor. O něco příjemnější mi přišel systém Hondy, u Yamahy je maličko komplikovanější, ale je to je čistě můj subjektivní názor a možná jde jen o zvyk.

Přeborníci ve stěhování

Forza za stejné peníze jako Xmax nabízí tři úložná místa. Prostor pod sedlem, přihrádku před kolenem jezdce a velký topcase. Přihrádka je opravdu hodně objemná a spolkne klidně litrovou PET láhev. Chytrá maličkost – uvnitř této hluboké schránky je malý držák s 12V zdířkou, na který můžete položit svůj telefon. Pod sedlem už je to maličko slabší, a i přes marketingové sliby se nám tam dvě vyklápěčky prostě uložit nepodařilo, pouze jednu vyklápěčku a jednu jetku. Ale pořádný nákup i do Hondy úplně v pohodě schováte, jen si na něj ve tmě neposvítíte, Honda nemá prostor osvětlený. Honda ale přišla s chytrým řešením, tentokrát v podobě malé schránky z boku prostoru pod sedlem na uložení drobností. Navíc svůj handicap menšího podsedlového prostoru dohání Forza slušně velkým Smart Box topcasem, který se otevírá elektronicky stiskem tlačítka umístěného na kufru. Takže suma sumárum více místa za stejné peníze nabídne Honda.

Honda i Yamaha nabízí perfektně propracovanou ergonomii, takže zabydlení na „palubě“ zabere jen chviličku a člověk se cítí na obou mašinách okamžitě jako doma. I přes hodně podobné rozměry obou strojů nabízí Forza více prostoru pro nohy než sportovnější Xmax. Celková jízdní pozice u obou skútrů je však příkladná, pěkně široká řídítka perfektně padnou do ruky, všechny ovládací prvky jsou pěkně po ruce, a my se můžeme uvelebit na velkých pohodlných sedlech. Tady Xmax získává převahu, protože jeho gelové sedlo je velmi pohodlné.

Budíky ve znamení klasiky

Přístrojovky obou konkurentů vyznávají starou školu a klasické uspořádání – dva velké analogové budíky a mezi nimi LCD panel. Za mě nikdo nic lepšího nevymyslel a tohle tradiční uspořádání mě prostě baví, Honda má o něco větší LCD display doslova nabitý všemožnými informacemi. Bohužel se během jízdy na ostřejším světle hodně zrcadlí. Údaje se přepínají dvojicí tlačítek na levém řídítku, To Yamaha nezobrazuje na LCD tolik informací najednou jako Honda, ale na slunci se lépe čtou. Oproti Hondě se informace přepínají jediným tlačítkem na pravé straně řídítek. Které z těchto řešení je lepší, těžko říct, mně více líbí systém Yamahy, kolegu Honzise zase více oslovilo ovládání dvojicí „knoflíků“. Více se mi také líbila grafika analogových budíků Yamahy.

Pro hbitý pohyb ve městě i mimo něj je důležitý dobrý výhled vzad. Tady je souboj hodně vyrovnaný, přičemž Honda má zrcátka na nožičkách, a přestože jsou krásně veliká, vidím v nich spíš svá ramena, než provoz za sebou. To Yamaha dává přednost klasice na řídítkách a já v nich vidím prostě líp.

Oba skútry nabízí slušnou ochranu před náporem větru. Yamaha zaslouží pochvalu za tvarování a dostatečnou velikost polohovatelného štítu, který se však bohužel nechá nastavit pouze s pomocí nářadí. Tady má navrch Honda, jejíž plexi se nechá posouvat pouhým stiskem tlačítka na řídítkách v rozmezí 140 mm. Může se to zdát jako zbytečná frajeřinka, ale já si tuhle vychytávku docela užíval, například při městském courání, kdy přišla vhod nejnižší poloha plexi. Takže když se v letních vedrech budete chtít trošku zchladit, stiskem tlačítka jednoduše štít dáte dolu. U obou platí, že do 100 km/h za plexi nefouká, ale při dálniční stotřicítce už je na palubě slušné povětří. Během jízdy mne několikrát přepadla nálada vyrazit na nějaký větší výlet za hranice republiky, což by každý z nich dal levou zadní.

Když se podrobněji podíváme na technické údaje, zjistíme, jak moc jsou si oba skútry podobné.  Svými rozměry je o něco málo delší a širší Xmax, a má i o pár milimetrů větší rozvor. Také výškou sedla 795 mm převyšuje Hondu o 15 mm. Jak Forza tak Xmax mají vpředu 15“ a vzadu 14“ kolo s kotoučovými brzdami na obou kolech s ABS, ve standardu jsou vybaveny vypínatelným systémem kontroly trakce a o jejich pohon se starají výkonné vodou chlazené motory o objemu necelých 300 ccm. Yamaha nabízí slušných 20.6 kW při 7250 ot/min, Honda skromnějších 18,5 kW při menších otáčkách 7000 ot./min. Nejvíce síly pak nabízí při shodných  5750 ot./min.

Ani na poli osvětlovací techniky nezůstává jeden druhému nic dlužen a LED diody na osvětelení nabízejí oba konkurenti v základní výbavě. Stejné je to s výbavou parkovací, centrální i boční stojan jsou standardem u obou značek. Vzhledem k váze skútrů blížící se hranici 200 kg bych docela uvítal ruční brzdu, která se občas při manipulaci v kopci či při odpočinkových zastávkách může hodit.

Rychlost a síla vs kultivovanost a pohoda

Při statickém vzájemném porovnání jsou si oba skútry velmi podobné, ale již po nastartování a prvních ujetých metrech okamžitě vyplouvají na povrch lehce rozpoznatelné rozdíly. Ihned po spuštění se každý ozývá jiným tónem. Honda běží tiše a kultivovaně, Yamaha svým větším chraplákem nezapře sportovnější geny. A stejný dojem zůstává i během jízdy, kdy se Honda projevuje celkově spíše jemně a klidněji, kdežto Yamaha se chová více živelně. Oba stroje dokážou zaujmout výbornou dynamikou, avšak 3 kW navíc ve prospěch Yamahy jsou znát a Xmax se chová o něco živěji. Na Yamaze máte prostě daleko větší chuť si jen tak zablbnout, což podporuje i sportovnější naladění podvozku, který je i pocitově tužší, takže si v rychleji projížděných zatáčkách užijete o něco více legrace. Honda naopak nabízí pohodlnější a plavnější jízdu a na nerovnostech pluje s větší majestátností. Tuhost a méně komfortnější naladění podvozku Xmax mistrně redukuje fakt hodně pohodlným gelovým sedlem. Yamaha obula pneu Michelin City Grip. Na Hondě jsou Pirelli Diablo Scooter.

Záleží tedy na vkusu, co je komu bližší. Ve městě jsem se víc vyřádil s Yamahou, která mi přišla obratnější a od semaforů startovala s maličko větší razancí. Honda zase kontruje pohodlnější jízdou přes městské kanály a dlažební kostky. Každopádně pohyb v centru velkoměsta nedělá ani jednomu z nich sebemenší problém, ale ještě více jejich vlastnosti vyniknou za značkou konec obce. Oba skútry dokážou jet hodně rychle a lze s nimi pokořit i tachometrovou stopadesátku, mimochodem i při těchto rychlostech se skútry chovají naprosto jistě.

Cestování v tempu povolených mimoměstských rychlostí znamená moc příjemnou jízdu, během níž je dispozici slušná výkonová rezerva, která se vždycky může hodit. Jízda stokilometrovou rychlostí znamená u obou strojů čtvrt plynu a velkou chuť do dalšího zrychlování. Od tachometrové stotřicítky už Hondě dochází trošku dech, u Yamahy máte tento pocit v rychlostech o 10 km/h vyšších.

Přestože z testované dvojice má větší sportovní nadání Xmax, je to právě Forza, kdo nabídne o něco účinnější brzdy, navíc mi přijdou na páčkách tak nějak lépe dávkovatelné.

Kilometr za korunu

V měření žíznivosti obou skútrů to dopadlo přesně naopak, než jsem očekával. Všechny Hondy, které jsem doposud jezdil, doslova převálcovaly svou přímou konkurenci úsporností provozu. O to víc jsem byl překvapen, že během testu se hodnota průměrné spotřeby na palubním počítači Forzy ustálila na hodnotě 3,5 l/100 km, kdežto Xmax jezdil dle údajů počítače za rovné 3 l/100 km. Obě naměřené hodnoty jsou výborné, ale z praxe vím, že za 3,5 l/100km dokáže jezdit sedmpade NC a redakční „dlouhodobka“ Honda CB 500X to umí ještě za méně. V případě Hondy najedete na nádrž o objemu 11,5 l něco málo přes 300 km, na Yamaze s nádrží na 13 l pak urazíte ještě o 100 km více.

Barevné provedení a příslušenství

Co se barevných provedení týká, větší možnosti dává Honda, která zákazníkovi nabízí volbu ze čtyř barev (modrá, šedá, bílá perleťová a černá). Barevné kombinace Hondy mi však přijdou poměrně nevýrazné, což je určitě velká škoda, protože propracované tvary Forzy by si zasloužily něco více odvážného. Yamahu Xmax Iron max si zájemci mohou pořídit pouze v jednom barevném provedení. V nabídce příslušenství se karta trošku obrací ve prospěch Yamahy. Obě značky nabízejí výbavové pakety pro větší pohodlí, Yamaha přidává možnost laděného výfuku Akrapovič a různé taštičky a držáky.

Závěrečné hodnocení

Na konci našeho porovnání by mělo následovat konečné vyhlášení vítěze. Možná teď někteří budou zklamáni, ale stejně jako v nedávném duelu stopětadvacítek, i tentokrát to prostě není jednoznačně možné. Každý z obou skútrů nabízí vše, co má správný skútr mít, avšak každý na to jde svou vlastní cestou. Zatímco Forza hraje první housle v eleganci, praktičnosti a pohodlí, Xmax se snaží oslovit především sportovním vzhledem a jistějším sportovnějším podvozkem a větším faktorem zábavnosti. Pro oba však platí, že svými vlastnostmi, zpracováním a užitnými vlastnostmi se řadí na samotný vrchol současné nabídky a při výběru budou rozhodovat především estetické hledisko a sympatie ke značce. Ani s jedním z testovaných skútrů určitě nešlápnete vedle. Záleží jen na vašem rozhodnutí, který z těchto dvou špičkových skútrů vás okouzlí více a kterému dáte přednost. Hlasujte v anketě dole.

Informace o redaktorovi

František Hadt - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Klady a zápory

Honda Forza 300
+ více místa vpředu na nohy
+ pohodlnější podvozek na méně kvalitních cestách, lepší brzdy
+ elektricky polohovatelné plexi, topcase

Yamaha Xmax 300 Iron Max
+ pohodlné gelové sedlo
+ sportovnější a jistější podvozek, silnější motor
+ větší podsedlový prostor na dvě přilby, dvě schránky


Honda Forza 300
- menší podsedlový prostor
- méně výkonný motor

Yamaha Xmax 300 Iron Max
- méně místa vpředu na nohy
- méně pohodlný podvozek


Který skútr byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 68x
  2. Hlasováno: 82x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 69 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist