yamaha_demo_tour




Yamaha Xmax 300 vs Honda Forza 300 - v lepší společnosti

Kapitoly článku

Jin Jang na dvou kolech

Přivést tuhle dvojici do testu, to bylo pro nás opravdu zajímavé srovnání. Navíc se zde jasně ukázalo, že i když dva výrobci dělají totéž, v naprosto shodné kategorii, může být výsledek na první pohled sice papírově podobný, ale na druhou stranu jízdně dost rozdílný. Teprve realita a ostrý provoz totiž nabídnou a odhalí skutečné vlastnosti každého z nich, o rozdílné ergonomii jízdy ani nemluvě. Samozřejmě nejlépe se vše projeví, když si skútry postavíte a proklepnete v přímém souboji hezky bezprostředně vedle sebe.

Zatímco Honda sází na DNA, které navazuje na řadu menších skútrů jako je třeba model PCX a nabízí především praktičnost, Yamaha naproti tomu sází na trochu jinou vlnu a volí sportovnější jízdu. Ta je v tomto případě umocněna navíc prémiovým provedením Iron Max. Praktičnost samozřejmě nemůže chybět, ale tak trochu jede ve sportovnější lince, která krom nadstandardních doplňků prostupuje vlastně přes celý skútr a celou řadu „Max“ snad od počátku. Už při prvním usednutí je to patrné. Výkonnější motor, vyšší usazení na širším sedle a pocitově tužší podvozek, to jsou jen základní předpoklady.

Proti zde stojí v loňském roce představená Forza 300, která není u nás v redakci poprvé a má toho opravdu hodně co nabídnout. V této testované verzi je dovybavena o zadní 45l topcase s elektrickým otevíráním přes tlačítko. Výrazně tak rozšiřuje už i jinak docela slušný 48l prostor pod sedlem. Navíc s detaily jako je elektricky ovládané plexi, přehlednější sklápěcí zrcátka a zajímavě variabilně provedené menší přihrádky, ať už pod řídítky nebo v zavazadlovém prostoru. Z této dvojice se tím pasuje do role toho pracovitějšího a ergonomicky dotaženějšího skútru.

V tomto srovnání se jedná o ten výkonově slabší a v základu levnější skútr (139.000 Kč), ale s příplatkovým kufrem se cena srovnává na stejných 149.900 Kč jako v případě stroje od Yamahy (verze Iron Max).

Oblíbená Forza původem z Itálie byla přepracována k nepoznání. Má nový trubkový ocelový rám, lehčí konstrukci a silný motor o objemu 279 ccm. S pohotovostní hmotností 182 kg poskytuje výbornou dynamiku. Tahle Forza je vyvinuta speciálně pro evropský trh a je to patrné ve všech detailech a proporcích. Zkrátka do našich končin a potřeb náramně sedne. Celkovým pojetím a konstrukcí nezapře štíhlejší tvary s výbornou aerodynamikou. Při mé výšce 182 cm bych si možná dokázal jen představit lepší ochranu v oblasti nohou, ale záleží také hodně na stylu usazení a samozřejmě pocitech každého z nás.

Velkou předností je zmiňovaný úložný prostor, který lze navíc rozdělit pod sedlem praktickou plastovou přepážkou podle potřeby a velikosti zavazadel. Za inovativní lze potom považovat přidanou malou schránku v boku - přístupnou zpod sedla na drobnosti nebo rukavice. Podobně jako u modelu od Yamahy má Forza na levé straně automaticky zamykatelnou schránku, ovšem ta pojme bez větších potíží 0,7l láhev s pitím a ještě pár drobností.

Velice dobře ovladatelný skútr i v klidovém stavu působí celkově spíše menším dojmem, což není v této kategorii stále primárně určené do města jistě na škodu. Bez problémů se tak dostanete přes jakoukoli městskou komplikaci v dopravě a navíc s vpředu s 15“ a vzadu 14“ palcovými koly skútr zajistí bezproblémovou stabilitu, jak na rozbitých silnicích velkoměst, tak na rychlejším přesunu po obchvatech a příměstských komunikacích.

Na semaforech sice chvíli trvá, než se motor od nízkých roztočí k potřebným výkonům, ale brzdou provozu rozhodně nebudete. Samozřejmostí je bezklíčkové zapalování a LED světlomet a koncové světlo, které nabízí především lepší viditelnost v noci, ale to koneckonců platí i pro Yamahu. I když nabídkou barevných provedení je to tak trochu šedá myš. Chybí především legendární červená, ale celkově působí toto „tříkilo“ velice dospělým a smělým dojmem.

U modelu Yamaha je šedá barva (Sword Grey) daná rovnou z povahy speciální verze. Pokud byste chtěli jiné barevné provedení, budete muset sáhnout po klasické variantě tohoto skútru za 139.900 Kč. Když se ale na Xmax 300 podíváme ve větším detailu, má rozhodně z čeho čerpat. Na trhu je v různých objemových variacích v podstatě již od roku 2004. Za tu dobu si vydobyl svoji nezpochybnitelnou pozici sportovněji naladěného skútru na každodenní ježdění.

Vyšperkovanější verze Iron Max nabízí kromě speciálního pohodlnějšího sedla a grafiky na bocích, hliníkové stupačky, kožené prvky u kapes, chromované detaily budíků a kouřové zadní světlo. Skútr samozřejmě nedělá jen vzhled, ale je pravdou, že celkové provedení se myslím opravdu povedlo navzdory tomu, že je pouze ve zmiňované šedivé barvě. Oproti modelu Forza je tu možná na první pohled o trochu přehlednější ovládání, ale je to také dáno přeci jen o chlup menší elektronickou výbavou. Na druhou stranu otočný mechanismus bezklíčkového ovladače pod řídítky chce přeci jen více cviku k pochopení všech funkcí a otevírání dvířek přístupu k nádrži.

Již při prvním usazení je patrné, že zde sedíte o trochu výše a celkové pocity umocňuje v tomto provedení ještě širší a opravdu pohodlné sedlo, které vás dobře podrží za každé situace. Ovladačům na řídítkách a přístrojům nelze takřka nic vytknout. Plexi není sice nastavitelné jako na modelu Forza, ale celkové obtékání vzduchu mi přišlo minimálně v základním provedení možná i o trochu lepší. Na druhou stranu Honda nabídne asi o trochu více místa k poskládání nohou. Celkově užší stavba nabízí dobrou ovladatelnost, která je navíc podpořena výkonnějším motorem 292 ccm, který nabídne 20,6 kW při 7250 ot./min. s jasnějším nástupem pěkně od spodu. Na druhou stranu sportovněji naladěný podvozek vám na stejných kolech možná nedá tolik komfortní odezvu při nerovnostech a výmolech jako Honda ve městě. Nelze mít zkrátka vše.

Co je třeba na modelu Iron Max vyzdvihnout, jsou dobře fungující brzdy. Ty i díky svým parametrům působí sebevědomě, koneckonců zde krotí i o trochu nižší hmotnost. Nicméně ty na modelu Forza mají o malinko větší účinnost a rychlejší nástup. Xmax je takový mix vytříbených vlastností, ale samozřejmě jak to tak bývá, někdy je to lehce na úkor praktičnosti. Na oplátku vám zas nabídne jistější ovládání na kvalitnějším povrchu a lepší odezvu na plyn díky výkonnějšímu motoru. Samozřejmostí je u obou velice kvalitní zpracování.

Vyzdvihnout je třeba komfortní usazení, kde alespoň u mne vyhrálo příplatkové sedlo modelu Xmax. Z hlediska ovladatelnosti si cením u obou rivalů výbavu v podobě centrálního a bočního stojanu, což se především ve městě na kratší vzdálenosti určitě hodí, zvláště když spěcháte a potřebujete skútr jen narychlo odstavit. Naopak za lehčí nedostatek lze považovat absenci ruční brzdy, která se jinak u skútrů v této kategorii stává zažitým standardem.

Jinak se jedná o velice příjemné a vybavené skútry. Vzhledem k proporcím a dobré ovladatelnosti patří hlavně do města a na každodenní dojíždění do práce. Iron Max se zde možná pasuje více do role většího výletníka a toho pro jízdu za zábavou, zatímco Forza sází na větší praktičnost a hodí se více do role opravdového městského pracanta. Se svými rozměry kolem 182 cm jsem však neměl problém se za oba skútry poskládat.

Cenově jsou na tom oba skútry stejně 139.900 Kč v základní verzi nebo 149.900 Kč ve verzi Iron Max a Forza se Smart Top Boxem. Roli ve výběru může hrát také vzdálenost autorizovaného servisu Honda / Yamaha ve vašem okolí nebo servisní intervaly, které zde hrají ve prospěch Hondy (výměna oleje po 12.000 km vs 5.000 km u Yamahy), případně jednou ročně u obou.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 69 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zuza79 přispěla 3 Kč
Petr7474 přispěl 12 Kč
crhy1 přispěl 12 Kč
Amabolliki přispěl 12 Kč
Freddy_X přispěl 12 Kč
Šárka99 přispěla 3 Kč
Zdenek54 přispěl 12 Kč
Kočka100 přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist