husqvarna_svartpilen_801_2




Honda XL 1000V Varadero

Perný týden pomalu končí a vy jste si s hrůzou uvědomili, že jste v návalu pracovních povinností nestačili naplánovat víkendovou trasu. Je vám však jasné, že musíte ven, ven z toho každodenního kolotoče. V ten moment si uvědomíte, že na vás v garáži čeká XL 1000V a dostaví se nádherný pocit úlevy, neboť s tímto strojem můžete kdykoli, bez jakékoli přípravy, vyrazit k pohádkové jízdě „cestou – necestou za devatero hora ……….“.

Kapitoly článku

Varadero je skutečně univerzální motocykl, který se nebude žinýrovat při jízdě na šotolině a pokud budete spěchat s nedělním návratem, pak můžete na dálnici dopřát i řidičům Octavie pohled na svá záda. Moderně řešený příhradový ocelový rám, doplněný kyvnou vidlicí z lehké slitiny je osazený čtyřdovým, čtyřtaktním, vodou chlazeným dvouválcem (V90° - 996 cm3), který byl s minimálními úpravami převzat z

úspěšné VTR 1000F

. Úpravy, pohonné jednotky, se vlastně dotkly pouze elektronicky řízeného zapalování, kterému byl upraven program s ohledem na zlepšení průběhu výkonostní křivky v nízkých a středních otáčkách. Varadero si rovněž „vypůjčilo“ od oblíbené VTerky metodiku uchycení zadní kyvné vidlice, která má tudíž pouzdro v zadní části karterů motoru. Tímto řešením bylo dosaženo větší torzní tuhosti zadní centrálně odpružené kyvné vidlice a tím i celého skeletu. Rám, který je dimenzován na velmi náročné podmínky, ale rovněž i jeho další části jsou přímo předurčeny k univerzálnímu využití.

Přední 110/80R19 kolo je osazeno do teleskopické vidlice s průměry kluzáků 43mm a opatřeno dvěma 296 mm kotouči s třípístkovými třmeny. Teleskopická vidlice je schopna eliminovat teréní nerovnost se 175ti mm zdvihem. Naproti tomu, zadní kolo 150/70R17 odpružené centrální, seřiditelnou jednotkou pracuje ve zdvihu 155 mm a je osazeno jedním 256 mm velkým kotoučem a třípístkovým třmenem. Celý brzdový systém je duální a doplněný o neocenitelný systém ABS. Mluvíme-li o Varaderu jako o jednom z nejuniverzálnějších motocyklů na našem trhu, pak si bezesporu zaslouží podrobnější pozornost i další technické údaje. Motor s již zmíněným „rodokmenem“ je osazen písty o průměru 98 mm, kterým dává klikový mechanizmus zdvih 66 mm. Přesto, že se jedná o silně podčtvercový motor s objemem 998 cm3, podařilo se díky již zmíněné úpravě naladit největší kroutící moment na hodnotu: 101 Nm při 6 000 ot./min. Rovněž výkon dosahuje skvělé hodnoty: 95 koní při 8 000 ot./min. Tyto parametry dávají 220 kg v suchém stavu vážícímu stroji, skvělou pružnost, již v nízkých otáčkách. Naproti tomu je 845 mm vysoko umístěné sedlo snad jediným handicapem podvozku. Toto je však nezbytná daň za opravdu velkorysé řešení průjezdnosti terénem, kdy světlá výška Varadera je udávána hodnotou 195 mm. Může se proto stát, že méně zkušení jezdci nižších postav si budou připadat na jinak velmi pohodlném sedle dosti nejistě. Ale pokud to není váš případ, pak již budete objevovat jenom samé klady. Velice příznivě tvarovaná kapotáž dovoluje pohodovou jízdu v takřka vzpřímeném posazu. Dobrou ochranu rovněž poskytují kryty rukojetí které oceníme nejen při nepříznivém počasí, ale rovněž například při průjezdech po „polňačkách“. Přístrojovka, potěší analogovými přístroji, kde nechybí informace o stavu PHM v pětadvacetilitrové nádrži, která Varaderu při průměrné spotřebě pod šest litrů dává nadprůměrný dojezd na jedno natankování. Rovněž zde najdeme indikaci bezpečnostního systému

HISS

, který by měl do značné míry odradit nenechavce od bližšího seznámení.

Jestliže jsme ještě při uvedení X-elka do sériové výroby hovořili o stylu vyústění koncovek výfuku (které je použito právě zde), jako o koncovkách ve stylu cross, pak dnes je nejen díky módní vlně, ale i z praktického hlediska je toto řešení používáno v mnoha kategorií motocyklů a X-elku opravdu sluší. Velmi praktické jsou rovněž boční madla a zadní nosič. Pokud by se vám však zdálo, že na své cestování potřebujete zabalit daleko více věcí nežli je možné umístnit v zadním kufru, pak jsou v barvě motocyklu, připraveny originální snadno odnímatelné boční kufry. Vzhledem k tomu, že je Varadero opravdu velmi hbitý a dobře ovladatelný stroj, na což si velmi rychle zvyknete, je nutné při osazení bočních kufrů dbát, na zachovávání většího bočního odstupu než jsme si zvykli při kličkování v hustém městském provozu. Již jsem zde několikrát zdůraznil, že X-elko je motocyklem opravdu universálním a snad i proto je k tomuto již v sérii velmi bohatě vybavenému motocyklu nabízena vedle již zmíněného celá řada originálních i univerzálních doplňků, kterými můžeme nejen upravit vzhled a zpříjemnit si cestování. Dále lze dokoupit například velmi praktický hlavní stojánek, navigační systém, který zajisté oceníte při cestách ve volném terénu, ale i pro někoho nepostradatelné rádio. V modelovém roce 2001 je Varadero nabízeno ve třech barevných kombinacích: modro – bílé, červeno – bílé a černo – bílé. X-elko je vyráběno ve Španělské pobočce Hondy, což má příznivý vliv na maloobchodní cenu a to s ohledem na menší přepravní náklady, ale hlavně je jako motocykl vyrobený v rámci Evropské celní unie EUR1, zcela osvobozený od cla. Co dodat závěrem? Snad jen to, že pokud sníte o opravdu universálním motocyklu, nejste právě začínajícím motorkářem a vaše postava nepatří k těm nižším, pak

XL 1000V

předčí veškerá vaše očekávání.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):
Motokatalog.cz



TOPlist