Honda PCX 125
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 22.5.2014 | Zobrazeno: 74 744x
Letos jsem si začal dělat takovou soukromou statistiku. Kdykoli potkám v Praze na ulici skútr, kterých se v ulicích během loňského roku mimochodem vyrojilo neuvěřitelné množství, udělám si čárku. Do jedné kolonky zapisuju každou Hondu PCX, do druhé všechny ostatní modely a značky. Po dvou měsících koukám na průbežné výsledky, a ejhle! Můj původní dojem, kvůli kterému celé tohle sčítání vzniklo, se téměř potvrdil. Samotná pécéiksa zaostávajíí za celým zbytkem světa jenom o fous.
Kapitoly článku
Honda prostě ví, jak se dělá bestseller. Základem je dobrá pověst, bez ní to nejde. Když je vaše značka symbolem poctivé kvality, spolehlivosti, dobré dostupnosti náhradních dílů a vůbec všech těch vlastností, které začnou být důležité až po měsících či letech od samotného okamžiku rozhodnutí k nákupu, máte z poloviny vyhráno.
Důležitou roli hraje také design. Když chcete prodávat hodně, musíte se trefit do vkusu co největšímu počtu zákazníků a oslovit co nejširší věkovou a sociální skupinu. A to se designérům povedlo dokonale. Už první model PCX měl moderní a sportovní šmrnc, a zároveň vypadal komfortně a elegantně, takže se musel zákonitě líbit všem generacím. Letos Honda povedený vzhled ještě trochu vyšperkovala k obrazu současných trendů: ostřejší křivky na kapotách teď frčí, stejně jako svícení LED diodami. Větší poměr lakovaných ploch, který je patrný hlavně na plastech mezi sedlem a podlahou, ještě víc nechává vyniknout práci lakýrníka i bohatý výběr šesti barevných odstínů. Změn v designu celkově není moc, ale i přesto pécéiksko výrazně omládlo.
Od podsedlového prostoru u skútru se obvykle očekává, že se do něj vejde přilba nebo náklad adekvátní velikosti. Honda v prospektu slibuje dost místa dokonce pro integrálku, ale zřejmě tím myslí jenom některé vybrané modely, nebo se povolení k pobytu nevztahuje na odklápěčky. Schuberthku C3 jsme prostě pod sedlo nezavřeli, ale s otevřenou přilbou nebyl problém, a vedle pořád zbylo místo - tak akorát na mikinu, lehkou bundu nebo pláštěnku. Chvíli nám při focení vrtalo hlavou, proč při instalaci helmy sedlo nezavře vlivem gravitace, ale pak jsme na to přišli: u pantu je pružná zarážka, která jej drží v otevřené poloze pod úhlem zhruba 45 stupňů. Šikovný pomocník pro chvíle, kdy k naskládání nákupu pod sedlo potřebujete obě ruce.
S povedeným motorem drží krok i podvozek, který je zrovna tak dělaný hlavně pro život ve městě. S krátkým rozvorem (1 315 mm) a malým poloměrem otáčení (2 m) se mu snadno kličkuje mezi auty, a k otočení stačí jeden jízdní pruh. Ráfky jsou sice jenom čtrnáctipalcové, ale jízdními vlastnostmi připomínají spíš velké šestnáctky. Ve spolupráci s odpružením poberou i hodně velké nerovnosti, v rychlých obloucích dávají skútru dobrou stabilitu, a díky úzkému profilu pneumatik jdou snadno do náklonu.
A konečně brzdy. Přední kotouč i zadní buben se ovládají klasicky ve skútr-stylu páčky na řídítkách, které jsou příjemně štíhlé a nevyžadují žádný chlapský stisk - zkrátka se tu počítá i s drobnou dámskou ručkou. Propojený systém CBS hlídá přebrždění předku, takže částečně zastoupí nepřítomné ABS. Zadní kolo se při troše snahy do smyku dostat dá, ale rozhodně to nelze označit za životu nebezpečný jev, jako spíš za příležitost ke zpestření každodenní rutiny. Svojí účinností brzdy také rozhodně nezklamou, zvlášť přední kotoučovka funguje přesvědčivě.
Honda PCX prostě nemá žádné výrazně slabší místo, a jediné, na co můžeme u nového modelu nadávat je jeho cena. Ta už se nebezpečně blíží k hranici 70 tisíc, a přitom před pár lety se tuším vešla ještě pod šedesátku. Zda se udrží na špičce prodejnosti i s vyšší cenovkou, to se dozvíme až po sezóně.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)