husqvarna_svartpilen_801_2




Honda CRF 450 R

Kapitoly článku

Ani karburátor Keihin FCR o průměru difusoru 40 mm neušel pozornosti konstruktérů. Snad každý motokrosař ví, jak dokáže unavit plynová rukojeť, když k její ovládání musí použít větší síly. Mnohdy stačí, aby docházelo ke zbytečnému tření plynového lanka v bovdenu a ruka vadne doslova s každým průjezdem tratě. Když se k tomuto pak ještě přidá nadměrná síla pro ovládání šoupátka karburátoru není divu, že byla věnována velká pozornost tomuto detailu. Škrtící klapka karburátoru je proto ovládána pomocí, na každé straně dvojice, naproti sobě uložených rolniček, které zaručují naprosto lehký a velmi citlivý chod, toku směsi do spalovacího prostoru. Bezproblémovému nastartování stroje rovněž výraznou měrou přispívá i autodekompresor, který umožní nastartování za jakýchkoliv podmínek.

Podíváme-li se pozorně na řez motoru, zjistíme, že pohon ventilového systému DOHC obstarává ozubený řemen, zatímco vodní a olejová pumpa jsou „natvrdo“ spojeny přímo s klikovkou. Tím bylo na minimum eliminováno chvění motoru. Zvážíme-li vše shora uvedené a přidáme výkon

55 koní při 9.000 ot./min., krouťák 49,8 Nm při 7.000 ot./min

., hmotnost pouhých 29,5 kg společně s legendární spolehlivostí a jednoduchostí Hondě vlastní, není pochyb, že po tomto skvostném motoru zatouží i skalní příznivci dvoutaktů. Konstrukce skeletu třetí generace, byla již úspěšně prověřena v seriálu třídy dvěstěpadesátek. Pro novou CRFku byl však uzpůsoben zvláště v oblasti „ukotvení“ motoru a s ohledem na použití dvojitého chladiče. Celá konstrukce vypadá velmi lehce, je však až neuvěřitelně pevná a stabilní i při extrémním namáhání. Ohromující pevnosti a nízké hmotnosti bylo dosaženo u polokolébkového rámu, především díky použitým materiálům. K celkově skvělým jízdním vlastnostem bezesporu rovněž nemalou měrou přispívá i z lehké slitiny kovaná zadní kyvná vidlice jejíž středový čep je uchycen v základně rámu nezvykle vysoko. Toto uchycení však vychází z nejnovějších poznatků o odpružení motokrosů a ve spojení s centrální pružící a tlumící jednotkou nenechává nikoho na pochybách, že jízda na CRFce bude i v nejnáročnějším terénu velice hlazená.

Centrální jednotka Pro-Link má tělo o průměru 50 mm a je pak v horní části doplněna o vyrovnávací nádobku, které udržují olej v tlumiči pod tlakem, čímž zabraňuje jeho nežádoucímu napěnění. Zároveň je v horní části těla nádobky umístěna regulace horní úrovně útlumu tlumiče, kterou lze regulovat ve 13ti polohách. Ve spodní části pístnice je pak možné nastavit v 17ti polohách útlum pružení. Předpětí progresivní pružiny, je též možné plynule nastavit. Takto bohatá volba režimu útlumu ve spojení se zdvihem 318 mm dává nevyčerpatelnou možnost nastavení pro jakýkoliv profil tratě a přizpůsobení k postavě řidiče. V mohutném krku řízení je na dvojitých kuželových ložiscích upevněna přední teleskopická vidlice, která je převzatá z Hondy CR 250R. 47mm silné nosné trubky jsou uchyceny v brýlích, které byly vykovány z ušlechtilého materiálu. Vnitřek nosných trubek byl povrchově upraven molybdénem, čímž se zdokonalil chod kluzáků, které pracující v obráceném gardu se zdvihem 305 mm. Přední vidlice s velmi tuhou stavbou, nám rovněž dává možnost nastavení útlumu a to hned v 16ti polohách. Stejně tak si může každý jezdec přizpůsobit předpětí ke své postavě. Použitím nově koncipovaných kol, kdy byly použity lehčí náboje, ráfky, ale i brzdové třmeny, bylo dosaženo výrazného snížení neodpružené hmoty čímž byl potlačen bantamový efekt. Kotouč přední brzdy má stejně jako zadní průmět 240 mm. V předu je však osazen dvoupístkovým brzdovým třmenem, zatímco zadní kolo bohatě ubrzdí třmen s jedním pístkem. Použité materiály zaručují naprostou přesnost, lehoučce ovládatelného brzdového systému. Obšití“ celého skeletu soustavou plastových krytů byla věnována rovněž velká pozornost. Tyto jsou pak nejen plně funkční, jako ochranný prvek stroje, při případném pádu, ale byly rovněž navrženy s ohledem na snadnou demontáž a rychlé zpřístupnění zakrytých částí. S velkým citem byl rovněž „učesán“ design CRFky a barevné provedení odpovídá továrním symbolům. Přesto si většina jezdců „doladí“ barevné provedení přímo pod svojí mentalitu.

Co dodat závěrem?

Snad jen to, že je velmi příjemné zjištění, že motocykl, který se vymyká všem dosud známým technickým parametrům se zájemcům nabízí za cenu nikterak nepřevyšující částku v této kategorii motocyklů obvyklou. Osobně si myslím, že 102 kilogramů vážící čtyřtakt s raketovým nárůstem křivky výkonu má všechny předpoklady bojovat o místa nejvyšší.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist