Honda CBR 600RR
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček , Tomas Mysliveček | Zdroj: Jiří Bursa | Zveřejněno: 13.6.2007 | Zobrazeno: 57 939x
Do sezóny 2007 vyrazila Honda CBR 600RR s radikálními proměnami a již předem můžeme zmínit tři hlavní charakteristiky: lehčí, menší, výkonnější. Již od první verze RR z roku 2003 se Honda každoročně snažila tento model drobně vylepšovat a odměnou byly vavříny na poli světových závodních okruhů i tabulek prodejnosti. Na letošní rok ale proběhla podstatná přestavba a jsou slyšet i názory z řad závodníků, že již v sériové verzi tvoří výborný základ pro závody supersport. Pojďme si tedy toto žhavé želízko s křídlem ve znaku trochu přiblížit.
Kapitoly článku
Design, posaz, ovladače
Již na první pohled vidíme, že oproti loňskému modelu něco jinak. Ano, do přední části kapotáže byl pro letošek umístěn vstup náporového sání, a to přímo mezi šikmé světlomety. V tomto místě je totiž proud nasávaného vzduchu ve vysokých rychlostech nejsilnější. Skrz ochrannou mřížku se pak chladný a „hustý“ vzduch dostává po stranách hlavy řízení a otvorem v rámu přímo do airboxu zvětšeného o 0,7 litru a může tak lépe přispívat k výkonu ve vysokých rychlostech. Na toto téma jsem se už setkal s tvrzením, že „ererko“ teď vypadá jak R6R či kopíruje RSV Mille. Ale to je mýlka, protože právě Honda přišla v roce 2000 s tímto umístěním náporového sání u modelu VTR1000SP-1, který byl mimo jiné velmi úspěšný v závodech třídy Superbike.
I na bočních panelech kapotáže jsou vidět nové křivky, které jsou výsledkem mravenčí práce v aerodynamickém tunelu a zlepšují celkové obtékání vzduchu. V zadní části je pak asi nejzásadnější změna oproti loňsku v umístění zadního koncového světla, které je nyní integrováno v plastovém blatníku pod výfukem. K testu jsme měli zapůjčenou variantu červeno-černou (italská červená), kde je motivem znak Hondy – křídlo. To je, konec konců, již po několik let klasickým a osvědčeným „válečným“ zbarvením supersportovních motocyklů této značky.

Trochu kritiky bych věnoval zpětným zrcátkům, která byla poněkud roztřesená a bylo potřeba se do nich koukat déle, abyste věděli, co se za vámi děje.

Motor a převodovka

Motor má hlavní zátah od deseti tisíc. Při tomto režimu jízdy ererko opravdu letí. Příjemná je lehkost, s jakou jde pohonná jednotka do otáček. Vstřikování paliva zajišťuje systém (PGM-DSFI) se dvěma tryskami na válec. Oproti klasickému vstřikování jsou zde další čtyři trysky, které mají 12 otvorů a jsou umístěny v horní části sání vždy po jedné na každý válec. Ty se aktivují ve středním pásmu otáček a pozitivně ovlivňují zátah motoru zejména mezi 7000 – 10000 ot/min.
Když jsem se zmínil o převodových hřídelích, je nutno také připomenout, že pro letošek jsou rychlostní stupně poskládané blíže k sobě, což znovu podtrhuje sportovní ambice nové CBR 600RR. Novinkou je také detonační senzor, který dokáže zachytit detonace a následně upravit optimální nastavení předstihu. Může dokonce zajišťovat i korekce při použití nízkooktanového paliva. V neposlední řadě bychom neměli zapomenout ani na přepracovaný a „výkonnější“ chladič, výfukovou přívěru, hořčíkové ventilové víko, menší a lehčí zdvihátka nebo nové ventilové pružiny. I přes to, že byl zvýšen výkon a vylepšen průběh kroutícího momentu ve středních otáčkách, splňuje letošní model přísnou emisní normu EURO 3.

Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)