globalmoto_duben_nolan




Honda CBR600RR

Již druhá generace závodně orientovaného supersportu CBR600RR, vycházející ze speciálu RC211V, se objevila v letošním roce na trhu. Honda se tímto modelem nesnažila za každou cenu dramaticky zvyšovat výkon, ale pouze vylepšit parametry již dost výkonného stroje a upravit některé detaily související s celkovou koncepcí stroje. Dle mého názoru se jim tento záměr povedl vcelku obstojně. Protože tomu není tak dlouho, co vyšel na našich stránkách test starší verze, hodně se zde budu zaměřovat na srovnání obou strojů.

Kapitoly článku

Design


Jak už jsme zvyklý z předešlé verze, není ničím jiným, než se snažit napodobit již zmiňovanou RC211V. Nově je upravená přední kapotáž, kde hrdla přímého sání vzduchu jsou integrovány přímo do linií kapotáže. Jiný je i přední blatník, ale to z důvodu úpravy přední vidlice. Přední světla sluší stroji stejně elegantně, jako tomu bylo u starší verze. V oblasti užší podsedlové části zde naleznete zcela nové provedení plastů, které není vcelku. Toto řešení přispělo k lepšímu pohybu jezdce po stroji a ušetřilo nějaký ten gram hmotnosti. Další snížení hmotnosti mají za následek nové stupačky spolujezdce, řešení uchycení výfuku vyvedeného pod sedlo a dokonce i uchycení držáku řídítek a stupaček jezdce jsou nyní tenčí. Co se týče barevného provedení, tak mě letos Honda tímto modelem zklamala, protože ani jedna kombinace barev mě nějak více neoslovuje.


Motor


Kapalinou chlazený, čtyřdobý, 16-ti ventilový, řadový čtyřválec disponuje výkonem 86kW a poskytuje dostatečný výkon jak na silnici, tak i na okruhu. U nové generace je lépe vyhlazena výkonová křivka především ve středním spektru otáček a kroutící moment je také vyšší. Tyto změny jsou částečně dány narovnáním střední části sacích kanálů, tudíž dochází k rychlejšímu plnění válců směsi vzduchu s palivem v krátkém intervalu otevření sacích ventilů. Tato změna spolu s celkovou úsporou hmotnosti 5kg na podvozku dává motocyklu již od nižších otáček dostatečnou dynamiku a razanci zrychlení. Oproti předchozí generaci je tato změna opravdu znatelná. V nízkých otáčkách je samozřejmě zrychlení pomalejší, ale na šestistovku uspokojivé. Motocykl splňuje evropskou emisní normu EURO-2.




Podvozek


Je přepracován k lepší ovladatelnosti při sportovních účelech a je celkově lehčí. Jelikož rám je vyráběn technologií tlakového lití, je možno vytvořit rozdílné tloušťky stěn sekcí v závislosti na namáhání rámu. Díky tomu je možno navrhnout rám dostatečně tuhý v místech vysokého namáhání, tenký a tudíž i lehký v místech malého namáhání. Hmotnost rámu je o 1,5kg nižší. Jednou z nejvýznamnějších změn na nové CBR600RR je nahrazení stávající přední vidlice, vidlicí převrácenou. Tato vidlice dává lepší jistotu v ovládání při extrémní zátěži především v zatáčkách. Vidlice je plně nastavitelná pro různé typy jezdců a druhy tratí. Zadní kyvná vidlice Unit Pro-Link je také pozměněna. Z RC211V přebírá konstrukční prvek, který izoluje rám od rázů a namáhání vyvolaných systémem zadního odpružení především za agresivních jízdních podmínek. Navíc je plně integrován horní úchyt tlumiče, nahrazující šroubované provedení. Ve výsledku to znamená absenci některých komponentů, které se nacházely ve stávající verzi a tudíž opět snížení hmotnosti.


Zadní tlumič HMAS je osazen zabudovanou oddělenou plynovou nádobkou a možností plného nastavení předpětí a útlumů. Nové je také provedení předních brzd, kde jsou brzdové třmeny podobně jako u CBR1000RR nyní uchyceny radiálně. Je to umožněno právě díky použití převrácené vidlice. Tyto brzdové třmeny mají jinou konstrukci než stávající, a proto dosahují většího sevření a tím i většího brzdného účinku s lepší citlivostí na brzdové páčce. Brzdový válec a hadičky nejsou změněny. Zadní brzda zůstala také beze změn.


Elektronický přístrojový panel obsahuje otáčkoměr, obklopený po obou stranách LCD displejem stavu paliva, teploty chladící kapaliny, velkým LCD displejem tachometru, denních a celkových kilometrů a potřebnými kontrolkami. Ovládací prvky na řídítkách zůstaly shodné, jen zde přibyl spínač výstražných světel. I nadále je motocykl zabezpečen bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S.


Do volitelné výbavy tohoto modelu patří například ze 70% ztmavený přední štítek, systém alarmu citlivého na pohyb, plastový kryt sedla spolujezdce, karbonové doplňky a další zajímavé komponenty. Pro zákazníky, kteří mají chuť využívat motocykl pro závodní účely, nabízí Honda k tomuto modelu HRC kit, složený ze speciálních závodních dílů. Kompletní sada zahrnuje motor, podvozek, odpružení a části podvozku navržených pro větší výkon.

Jízda


Můj vlastní pocit z motocyklu je velmi dobrý. Při prvním usednutí poznáte hned rozdíl oproti předcházející verzi. Posed je ještě více sportovní a po delší jízdě jsem měl oproti předchozímu modelu více otlačenou zadnici. Řekl bych, že sedlo staršího modelu bylo příjemnější. Spolujezdec se ale bude cítit na tomto modelu lépe. Při jízdě je znatelnější větší výkon a kroutící moment, na podvozek je nutno si z počátku trochu zvykat, ale později je vedení motocyklu mnohem lepší a jistější. Celkově je o dost lepší odpružení a účinek předních brzd.


Jelikož v době našeho testu často pršelo, měl jsem možnost otestovat novou CBR i za deště. Za těchto podmínek jsem měl problém s někdy až nečekaně velkým prokluzem zadního kola v zatáčkách i při ostřejší akceleraci. Můj osobní názor ale je, že na vině byly spíše pneumatiky Michelin, než vlastní stroj. Za sucha ale tyto pneumatiky naopak seděly jak přibité. Co se týče spotřeby, je dost závislá na agresivitě jízdy a vytáčení motoru. Naše průměrná spotřeba se pohybovala kolem 5,8l/100km, ale při agresivnější jízdě za sucha počítejte spíš se spotřebou přes 6,0l/100km.


Závěrem snad jen říci, že „

RR

“ jasně naznačuje, že se jedná o sportovní verzi. Proto, kdo chce jezdit na vyjížďky a cestovat, ať raději volí něco jiného. Kdo si chce ale vychutnat adrenalinové zážitky spojené se sportovním výkonem a mnoho kilometrů prožitých na okruhu, pak je pro něj CBR600RR ta správná volba. Klady:
  • brzdy
  • odpružení podvozek, ovladatelnost
  • sedlo vhodné pro sportovní jízdu méně na delší přesuny
  • Zápory:
  • barevné provedení (věcí názoru)
  • Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
    Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
    Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):
    Motokatalog.cz



    TOPlist