yamaha_tenere_duben




Harley-Davidson Sportster Custom Limited

H-D v kategorii Sportster slaví nejen 110. výročí značky s variantou anniversary, ale také vzdává hold americkým NASCAR právě testovaným modelem XL 1200CA. Jedná se o Sportster svěžích barev s pětipaprskovými koly a motorem v černé barvě. Pocitově tak zde máme motocykl jiskřící energií, který v tomto podání navíc umocňují užší dragster řidítka, přímé řazení a tomu přizpůsobené stupačky posunuté více do středu k motoru. Ve výsledku však jde i zde o provedení, které ctí své kořeny a příslušnost k řadě, která je již od roku 1957 plnohodnotnou vstupenkou do světa Harley-Davidson.

Kapitoly článku

Po loňské Seventy-Two, která značně rozvířila lehce stojaté vody této kategorie, zde tak máme opět Sportster každým coulem. V rámci „Custom Limited“ edice se krom testované verze CA uchází o naši přízeň i odvážněji poskládaný model CB. S trochou dodatečných továrních úprav tak vyjel z výrobní linky motocykl temný jak noc se světlem v úplňku, který si to valí do světa výhradně na drátových kolech a se vztyčenými „mini-ape“ řidítky. Navíc v provedení s označením „black denim“ zde razí poněkud odlišnou linku, nicméně stále technicky identickou stopu a sounáležitost s ostatními modely řady Custom. Právě na těchto dvou motocyklech v této limitované úpravě je patrné, jak málo stačí k naprosto odlišnému výsledku a pojetí z jízdy. Možná právě proto je kategorie Sportster tak oblíbená. Díky širokým možnostem úprav a variabilitě na identickém základu za relativně přijatelný peníz.
Dost však úvah a zpět detailněji k testovanému motocyklu. Ve verzi NASCAR působí motocykl oblým a poněkud plochým dojmem bez výraznějších výstřelků. Celkově kompaktní, avšak opticky robustní vzhled tak paradoxně umocňuje především dynamicky ztvárněné lakování a mohutná litá kola s výraznými paprsky v chromu. Speciální dvoubarevný lak s označením „candy orange/beer bottle“ a zmiňovaná kola jsou tak hlavním hybatelem dění, které evokuje svalnaté vozy 70. let. V tomto úhlu pohledu je opravdu nepřehlédnutelné mohutné přední kolo v rozměru pneu 130/90B16, které je vklíněno do mohutnější a patřičně upravené vidlice. Ačkoliv to na první pohled tak úplně nevypadá, ve výsledku z tohoto souboje rozměrů a „Michelinek“ vychází právě Sportster jako jediný vítěz. Rámcově lze totiž říci, že tuto 1200 lze brát za dobře ovladatelný motocykl.
V kombinaci s nízko položeným sedlem a centrálně umístěnými stupačkami se rozhodně nejedná o záludný motocykl. I přes montované dvojsedlo se zde cílí spíše na jednotlivce a tak je to asi správně. V rámci tradice je budík umístěn na řidítkách, a jak je na první pohled patrné ze signalizace pro šestý rychlostní stupeň, jedná se o nezbytnou součást, která je navržena ve výrobním programu nejen pro tento Sportster. Společným poznávacím znamením celé řady Custom je dobře čitelný kulatý světlomet překrytý ozdobným štítkem nebo chcete-li krovkou. Ta sama o sobě je vůbec zajímavým detailem nejen této řady. O jejím významu se dá dlouze polemizovat, nicméně pokud se nepletu, prvně byla použita v roce 1984 dnes na hodně ceněném sportovnějším modelu XR 1000. To úplně z jiné časové dimenze je inspirace pro zadní mini světlomet, který je z LED a podobně jako výraznější blinkry zajistí, že vás nikdo nepřehlédne. Velice typickým znamením pro každý Sportster je také bez diskuze olejová nádrž pod sedlem a dvě koncovky výfuků. V kostce řečeno chytře a jednoduše poskládaný motocykl. Stačí jen otočit klíčkem na pravé straně, vrknout a vyrazit vpřed.
Motor je zde klasika vzduchem chlazený Evolution 1202 ccm s pětikvaltem. Zde se opravdu již několik let mnoho nemění a popravdě nezdá se, že by bylo třeba na této situaci v dohledné době něco zásadního řešit. Zde je motor vyveden v černé práškové barvě a jediným výraznějším detailem v chromu je tak kryt vzduchového filtru a kryty ventilových tyček. Samozřejmostí je dnes vstřikování. Motor je uchycen do rámu přes silentbloky, nicméně i tak vám dá přes klasický trubkový rám pocítit notnou dávku vibrací.
Usednutí za řidítka jasně vytýčí jezdci manévrovací prostor a polohu v trojúhelníku řidítka, stupačky a sedlo. Usazení a umístění stupaček je zde v podstatě velmi podobné, jako u historicky testovaného modelu XL 1200R. Ten byl tehdy vybaven o trochu pohodlnějším sedlem, avšak prvotní usazení za rovnějšími řídítky testovaného motocyklu je srovnatelně vzpřímenější. Poloha stupaček do značné míry vymezuje umístění nohou při rozjezdech a plně tak vystihuje podstatu a hold rychlým vozům a startům v přímém směru. Dá se na to však velice rychle zvyknout. Horší je to již s nájezdem do zatáček, kde se hlásiče náklonu ozvou opravdu velice brzy. Není to zásadně omezující faktor, ale je třeba se s tím naučit žít a nejedna podrážka boty při jízdě na tomto motocyklu zcela jistě odejde. Letním výtečníkům v žabkách a v plážovém kompletu tak jednoznačně nelze tuhle motorku doporučit.
Motocykl je velice dobře ovladatelný a doslova vybízí k hravějšímu průjezdu zatáček a zacházení. Při rozvoru 1 520 mm není problém vykroužit pěkně kolečko, projet pohodlně zatáčku nebo se jednoduše otočit na nepříliš široké vozovce. Limitujícím faktorem tak myslím nebude ani hmotnost kolem 251 kg. Vše bez větších potíží zvládnou i subtilnější jezdci, pro které bude asi tento motocykl koneckonců tím správným hřištěm. Převodovka je tradičně hlučnější, nicméně potěší její bezproblémový chod. Na druhou stranu nenechá si vždy a vše líbit. V případě nutnosti je samozřejmě možná díky konfiguraci jízda ve dvou, ale rámcově vzato je díky parametrům tento motocykl vhodný spíše pro sólo jízdu.
Řadička je v tomto provedení kratší, ale stále dostatečná. Vzhledem k poctivým materiálům a kovu je výsledná hmotnost vyšší ve srovnání s proporčně srovnatelnými motocykly. Je však pravdou, že manipulace na místě je stále v normě, právě i pro jezdce menších postav. Tento Sportster má celkově tužší charakter odpružení, což jezdci dojde hned na první méně kvalitní silnici. Podvozek pobere řadu nerovností, ale samozřejmě kvalitnější silnice jsou mu podstatně bližší. Při jízdě po nerovné a děravé vozovce tak pocítíte rázy především na své zadnici.
Předek většinou díky dobře dimenzované vidlici a mohutnému kolu zvládá vše bez sebemenšího zaváhání. V zatáčkách je motocykl dostatečně stabilní a bez větších problémů drží zvolenou stopu. Brzdy zde rozhodně nezahálí. I přes to, že přední kotouč s dvoupístkem, doplněný o dobře fungující zadek zvládá vše dobře, je třeba věnovat dávkování brzd náležitou pozornost a nebát se v případě potřeby přitlačit na pilu. Nejraději má tento Sportster volnější jízdní tempo, kde čas nehraje roli. Nicméně i slušný kalup mu není cizí, ale je třeba počítát ze vzrůstající mírou nepohodlí jezdce. V rámci redakčního testu se nám ustálila spotřeba na 5,6 l /100 km.
Limitovaná edice modelu XL 1200CA není jistě motocyklem pro každého. Vyžaduje individualistický přístup a opravdové zapálení pro věc a takto zaměřený motocykl. Na druhou stranu ve výsledku zaujme jednoduchým nápadem, širokou škálou použití a v neposlední řadě velice přívětivou ovladatelností. Cena motocyklu je v testované verzi stanovena na 11 575 eur.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

jednoduchost a nápad
celkový design a lak
specifické „drag“ usazení


nízká světlá výška (v náklonu se opravdu brzy ozvou stupačky)
vhodnější spíše pro menší postavy


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist