husqvarna_svartpilen_801_2




Harley-Davidson XL 1200V Seventy-Two

Na sklonku loňského léta se nám dostal do redakčních spárů Harley-Davidson Sportster XL 1200 V Seventy-Two. Na první pohled bylo jasné, že tentokrát to bude svezení v opravdu výjimečném podání i na poměry H-D. Skvělý motocykl inspirovaný érou počátku 70. let tak trochu vyčnívá nad zbytkem současné nabídky výrobce. Jako znovuzrozený Fénix z popela po bujarém retro večírku květinových dětí, tak nějak si představuju, že vznikl. Realita je samozřejmě trochu jinde, nicméně i tak jsem rád, že se nám objevil pro rok 2012 v nabídce výrobce. Osobitý, nevšední a přesně ten typ motocyklu, který zkrátka potřebujete na dlouhé letní dny za dobrého počasí k Vašemu „tripu“.

Kapitoly článku

Vzhledem k období, kterým se tento nový Sportster nechal inspirovat, není překvapením úzký a na první pohled odstrojený charakter. Usazení a styl jízdy do značné míry určují vyšší řidítka, strohé jednomístné sedlo a samozřejmě pro tuto řadu neodmyslitelný vzduchem chlazený dvouválec Evolution® V-Twin. Jednoduché poskládání a minimalistické pojetí všech komponent, to je zkrátka to oč tu běží.
Nikoho tak nepřekvapí seseklé blatníky, na první pohled jednoduchý budík, či třeba provedení zádě respektive vyvedení zadního světla. To zde v klasickém pojetí úplně chybí. Vše je podobně jako třeba u modelu Softail Blackline integrováno do zadních blinkrů. V dnešním kontextu však jde skutečně jen o zdání. Motocyklu nechybí nic, co by ho omezovalo v běžném provozu.
Skutečný půvab a chopper styl přináší tomuto motocyklu bezesporu detaily, jenž tvoří jeho duši. Na tomto ocelovém oři najdeme celou řadu prvků, které charakterizují kořeny a éru motocyklů tehdejší doby. Ať už se jedná o typické lakování, množství chromu, či ručně vyhlížející vyvedení nápisů, je jasné, že zde šlo především o celkový dojem.
Co se týče barevného provedení je zde použit tzv. „Metal flake“ – ikonický prvek designu 70. let. H-D tak vrací tento třpyt v provedení s rudě sytou barvou a popravdě jde o velice vydařenou záležitost. V kostce řečeno jedná se o 4 vrstvy čistého nátěru dohromady s ručním broušením (na černý nátěr jsou nanášeny šestihranné šupinky s hliníkovým filmem a potom ještě červená barva). Ve výsledku hlavně na slunci opravdová nádhera.
V dnešním pohledu na věc pro někoho možná až příliš vyzáblý charakter okázale zachraňuje obnažený motor a dvojice svodů s kratšími koncovkami. Každopádně nutno vyzdvihnout na poměry H-D velice příznivou hmotnost 247 kg a přes celkově odvážný charakter velice slušnou ovladatelnost. Typickou záležitostí je rovněž téměř 8 litrová (7,9 l) nádrž v burákovém tvaru a 21“ přední kolo. Vyplétaná kola a pneumatiky s bílými pruhy potom jen dokreslují jednoduchý výraz a návrat do časů, kdy takto postavený „chopper“ určoval pravidla nejen na route 72.
Motor je typický vzduchem chlazený Evolution 1 202 ccm s pětikvaltem. Dlouhá léta nerozlučný přítel velkého Sportstera. Zde je vyveden s chromovanými kryty a dále natřen šedou práškovou barvou. Nový je zde kulatý vzduchový filtr s vypouklým víkem. Samozřejmostí je dnes vstřikování. Po prvním nasednutí je jasné, že tento motocykl patří spíše k střízlivějším motocyklům Sportster. Rozměry zaujme více asi subtilnější jezdce než vyslovené dlouhány.
Díky úzké stavbě a velice příznivé hmotnosti je manipulace naprosto bezproblémová. První start a typická óda na radost. Motor při sebemenším přidání plynu typicky zaskotačí a navzdory silentblokům Vám dá motocykl přes klasický trubkový rám pocítit notnou dávku vibrací. Převodovka je hlučnější, ale její chod bezproblémový. Jen tradičně první rychlostní stupeň vyžaduje větší razanci. Hned po prvních metrech je jasné, že výkon a hlavně zátah motoru je pro tento typ motocyklu více než dostatečný. Sedlo je zatraceně nízko a při razantnějším přidání plynu se budete mít co ohánět, aby Vaše zadnice zůstala na původním místě. Možná bych se nezlobil za větší vybrání, či dodatečnou opěrku, ale člověk nesmí být moc zhýčkaný.
Úzká stavba a přiměřená hmotnost to vše nabízí i přes typickou jízdní polohu s nohama dopředu překvapivě dobrou ovladatelnost. Tento Sportster má celkově tužší charakter odpružení, což jezdci dojde hned na první méně kvalitní silnici. Tento pocit ještě více umocňuje vyšší přední 21“ kolo. Na druhou stranu v zatáčkách je motocykl dostatečně stabilní a bez větších problémů drží zvolenou stopu. Limitujícím faktorem jsou potom jen nízko položené stupačky, ale ty k tomu prostě patří.
Co mě osobně potěšilo, je bezproblémová jízda městem, která díky celkovým proporcím nečiní jezdci sebemenší problém. Lehčí neklid na rozbitých silnicích vyžaduje někdy pozornější přístup k brzdám. Ty zde tedy rozhodně nebudou zahálet. I přes to, že přední kotouč s dvoupístkem, doplněný o dobře fungující zadek zvládá vše dobře, je třeba věnovat dávkování brzd náležitou pozornost a nebát v případě potřeby přitlačit na pilu.
Nejzajímavější je na tomto motocyklu jeho styl a poskládání. Buď se Vám musí líbit, nebo jej budete zatracovat. Přímočarý jednoduchý výraz, který si na nic nehraje. Nejraději má tento Sportster volnější jízdní tempo, kde čas nehraje roli. Nicméně i slušný kalup mu není cizí. Záleží jen na tom, co snese Vaše tělo a duše. Strohý charakter ve finále podkresluje i na první pohled jednoduchý budík, který poskytuje přehlednou formou řadu dnes více, či méně užitečných funkcí. Skutečně důležité je zde však jen „hladové oko“. Díky nádrži, která pojme pouhých 7,9 l paliva Vás častá návštěva benzínové pumpy opravdu nemine. S rozumně dimenzovanou rezervou, tak můžete s tankováním počítat podle stylu jízdy cca každých 100 km. Kdo by se však zlobil. V rámci redakčního testu se nám ustálila spotřeba na 5,7 l /100 km.
Pro příznivce tohoto stylu zřejmě modla a splněný sériový sen. Na první pohled je zde patrná snaha vrátit se ke kořenům této kategorie, což dokresluje výrobce řadou detailů a typických prvků. V případě XL1200V Seventy-Two se tak rozhodně nejedná o tuctovou záležitost, kterou denně potkáte. Své příznivce nadchne, ostatní asi budou hledat jinde. Jako jezdec si však na něm s jistotou užijete omračující retro styl ve všech jeho aspektech. Popravdě takový chtěl zřejmě i tento Sportster být – přiblížit všem lesk a slávu motocyklu, který ukázal ostatním směr. XL1200V Seventy-Two začíná v základní verzi na ceně 10 920 eur.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist