První test Ducati Multistrada V2 S: Zůstala jenom barva…
Text: Jan Rameš | Video: Jan Rameš | Střih: Honza Zajíček | Foto: Ducati | Video: Ducati | Zveřejněno: 17.2.2025 | Zobrazeno: 18 689x
Text: Jan Rameš | Video: Jan Rameš | Střih: Honza Zajíček | Foto: Ducati | Video: Ducati | Zveřejněno: 17.2.2025 | Zobrazeno: 18 689x
…doplním ještě pár info. k pneumatickému ovládání ventilů (F1 2016)
, kdyby to někoho zajímalo








1-Pneumatické ovládání ventilů pracuje s proměnným tlakem na základě mapování otáček (nízký tlak při nízkých otáčkách za minutu (9 000 - 10 000 ot./min) a vyšší tlak, když se otáčky zvyšují zvýšením pneumatického tlaku... vypouštěcí tlak se vypíná při snižování otáček).
2- Honda používá k pneumatickému ovládání ventilů vzduch ( kompresor-zásobník-karbonová plnicí lahev 570cm3-vstřikovač-vratný vstřikovač-dva regulátory dodávající tlak a výstupní tlak)
3-V karbonové láhvi zásobníku je 200 barů a 10-20 barů ve válci pneumatického ovládání ventilu
… našel jsem ještě jedno použití desmodromického ovládání 3 sacích ventilů 5 ventilových hlav 3.5L V12 motoru F1 Ferrari 641 F190 pro ročník 1990 (Alain Prost a Nigel Mansell )…asi je potřebovali trochu víc vysouvat
a bez Desma by se už asi nestíhali s klasickými pružinami vracet






Pozn.: Dnes ve F1 používané pneumatické ventilové pružiny ( max. 20.000 RPM ) začal jako první na svých motorech testovat Renault ( RS2 3.5L V10 ) už o rok dříve
https://www.youtube.com/watch?v=4cI_MVIelos
...jen pro zajímavost Mercedes Benz W196 F1 1954 s desmodromickým rozvodem


Umělá inteligence
mi na FB poslala zajímavou diskusi vč. obrázků, ohledně použití desmodromického ovládání ventilů u motocyklů a automobilů v Americe, vč. komentářů, kdyby to snad ještě někoho zajímalo…
– problém byl plně vyřešen v polovině 60. let a tím končila relevance systémů desmo ventilů.
.

systém desmodromického ovládání ventilů, používaný Ducati, byl přijat i v několika dalších vozidlech, i když je běžnější u motocyklů než u automobilů…
Systém funguje tak, že na každý ventil používá dvě vačky na jednom hřídeli, jednu k otevírání a druhou k jeho zavírání, což zajišťuje přesné časování bez spoléhání se na tradiční pružiny. To eliminuje nedovírání ventilu při vysokých otáčkách a zlepšuje tak výkon…
Zatímco Ducati je nejznámější, jiní výrobci jako Mercedes-Benz v minulosti experimentovali s desmodromickou technologií, zejména u závodních motorů. Například vůz Mercedes-Benz W196 F1 v 54. letech používal ve svém motoru formu desmodromického ovládání ventilů ke zvýšení spolehlivosti při vysokých rychlostech…
Navzdory svým výhodám je systém složitější a nákladnější na výrobu, a proto se vyskytuje hlavně u motocyklů zaměřených na výkon. Princip je však stále ctěn pro svou inženýrskou brilantnost…
Desmodromické ventilové systémy vznikly proto, aby se vyhnuly omezením otáček ventilů nestíhající kopírovat vačku a nedostatečnou životností vinutých pružin ventilů při opakovaném vysokém stlačení
Milujete-li složité úpravy ventilů každých 6000 mil. Naměříte-li vůli větší o 0,002, vyměňte vačky. Není to praktické pro běžný provoz, ale je to italské!
Četl jsem, že problém opravdu není o nedovírání ventilu. Souvisí to s možností mít mnohem strmější výstupky na vačkách, které umožňují rychlejší otevírání ventilů
Jeden vačkový hřídel dvě vačky. Nechápu, jak by to fungovalo bez pružiny na zavírací straně ventilu, pokud nejste extrémně přesní v nastavení. Co kompenzuje tepelnou expanzi?
Jak uzavře ventil úplně plynotěsně bez nadměrného předpětí na sedlo? Co brání prosakování nebo deformaci vlivem teplotních změn a opotřebení?
To je dobrá otázka. Nevím o tom dost na to, abych mohl dát informovanou odpověď. Můj odhad je, že při kompresním a spalovacím zdvihu, tzn. když je na ventili vyvíjen vnitřní tlak, tak tlak z komprese a spalování na samotných ventilech stačí k zajištění dobrého utěsnění sacích a výfukových ventilů, netěsnosti pak nejsou problémem.
Je pravda, že pokročilé technologie s ventilovými pružinami v tom není moc, pokud jde o výkon, ale Ducati stále používá ventily Desmodromic ve svých motorech MotoGP a WSBK a nyní je na vrcholu žebříčků.
Je to vynikající systém, pokud chcete utratit spoustu peněz za kontrolu otevírání ventilů a chcete strávit všechen svůj čas na závodní dráze.
V opačném případě se připravte na spálení výfukových ventilů.
2 reakce
Cena pomerne vysoko, ale je to Ducati, takze ok. Pomer vykon a hmotnost je fantasticka. Taliansky dizajn mi sedi, v cervenej obvzlast. Celkovo sa mi velmi paci.
Popravdě mi trochu nesedí kombinace válce motoru jako nosné části podvozku, navíc ještě zadního. Ale snad to mají vychytané - čas ukáže jaká bude životnost.
Být mladší a bohatší tak bych po ní pokukoval, ale to už nehrozí.
Neviem, čím to je, ale naozaj - veľmi sa mi páči. A ten pomer výkonu a hmotnosti - to je tuším v tejto kategórii TOP na trhu. Ale prémiová je aj cena, ak si prirátame čo len originál kufre, bude to atakovať hranicu 20 000 €.
Ale je pravda, že kto chce opicu, musí mať aj na banány. Ale vzhľadom k môjmu veku už mi "pane" asi hovoriť nebude. Predsa len, má oveľa viac výkonu, ako som schopný bezpečne zvládnuť. Aj keď - nikdy nehovor nikdy...
1 reakce
Kde jste vzali výměnu řemenů po dvou letech proboha? V manuálu je let 5.
2 reakce
Dva roky byl dlouhé roky zažitý standard, teď je pět, o to úsměvnějších těch 24 měsíců je :)
Pro mě první opravdu hezká Multistrada, ale to je věc čistě vkusu. Nicméně doma bych si ji asi představit dovedl, kdybych teda chtěl do garáže Italku. Což nechci. Ale motorka moc pěkná. Po všech stránkách
Ano je pravda že jak Desmo tak suchá spojka a řemeny jsou v dnešní době zbytečně specifické součásti, jenže z jejich absencí odchází od Ducati určité specifikum a charakter značky. Pro mě je to jako BMW bez boxeru nebo HD bez toho svého obstarožního véčka.Nicméně, taková je doba. Ducati už zůstala jen ta značka, a to ne úplně když je teď součástí koncernu.
Motorka hezká,ale ničím nevybočuje. Nicméně, movitých fandů kteří si to koupí se asi najde dost. Tak hodně štěstí, koncernová Ducati...
4 reakce
Perfektná masina, chcelo by to este domaci test, aspon takto z videa ten motor posobi dost plocho v zmysle, ze nebolo vidiet ziadne silne pasmo kde by fakt válel.
Cena dosť vysoká. Je trochu dlhšia, možno pohodlnejšia, ale výkonovo a objemovo to hneď vidím ako konkurenta k Traceru 9 GT/+ a tam sme na tom cenovo omnoho prijateľnejšie.
2 reakce
Když se tak pročítám tím postupným vývojem, nemůžu se ubránit pocitu, že ta Multice tak nějak "zaudinovatěla", ale myslím tím hezky.
Má pořád ten sportovní šmrnc, ale podaný už od pohledu v naprosto uživatelsky příjemném provedení. Vzhled je pořád svůj, ale bez přehnané extravagance a potřeby "diktovat designovou školu". A popis techniky a chování to jenom potvrzuje. Bohužel se to audinovatění týká i ceny, protože jinak je to pro mě dalece nejhezčí cesťák střední třídy. Nepůsobí tak technicistně jako BMW nebo KTM, tak (pro mě) nesourodě, jako Triumph a o japonském vkusu poslední doby radši pomlčím.
Navíc, kdo jiný než Ducati by měl být poslední nadějí možnosti koupit si skutečně červenou motorku (tj jinou než šedo-černou, černo-šedou, antracitovou či temně bůhvíjakou).
Jsem zvědavý na dojem velikosti naživo, jestli opravdu působí tak lehce a střídmě.
Díky za test!
1 reakce
Jak se chová spojka za studena? Na 950 byla strašně kousavá 0 nebo 1
Co falešné neutrály? V pohodě?
A ohledně courání v koloně, tak jsem pochopil, že krouťák se přestěhoval více do nižších otáček (a snad funguje i spojka) a nemusela by to být taková otrava...
Vypadá to, že pochopili slabosti starších modelů a nový model posunuli dál.
(ještě jsem zvědavý na tu reálnou hmotnost)
Díky za info
1 reakce
Ahoj K2. Hele fakt jsem v sedle nové V2 na předchozí neduhy zcela zapomněl. Spojka sice pořád žádný jednoprstíček, ale i zastudena normální chod. Falešné neutrály: nula. Za celý test. Pomalá jízda nebe a dudy, dřív jsem ji taky nesnášel, teď naprosto v pohodě.
…krásná práce
jen doplnit pár obrázků z historie a něco textu, jako bych to psal já…
, ideál v úpravě Pikes Peak ( desmodromická variabilita na sacích i výfukových ventilech), která se mnou tehdy jela jako peklo samo
za obrovskou nádrží, jako ´echt´ Luigi
, to mi tehdy na Multistradě v r.2016 hodně sra.. , co si do teď pamatuju 






























…postupem času (2014) se z dvanáctistovky stala Testastretta 1200 DVT
…postupem času (2018) se z dvanáctistovky stala i 1260S
…dnes, kdybych nebyl tak starej, bych svoje peníze vysypal za slušně jetou Multistradu 1200 DVT 160HP 9500 136Nm 7500 r.v.2016
…jen ta cestovní ergonomie, sedlo bez předního zobáku šoupnout trochu dozadu a výš… zcela eliminovat pocit, že jste namáčknutí na řídítkách, zaražení o kou…
V2 v zelené.


Nějak je teď ta "khaki" populární.
Proti gustu žádný dišputát, ale já bych to na svoji motorku nechtěl.
5 reakcí
Moc pěkná a povedená motorka! I ta cena není (na Ducati) zas tak hrozná...
Díky za pěkný test!
Plusy-Důležité u ADV motorky:
-aerodynamika (snad ji tedy vyřešili)
- Servisní interval delší a levnější (u cesťáka desmo nedává smysl)
-pěkný vzhled
- spotřeba.
Mínus:cena
Já patřím mezi ty lidi, co měli několik Ducati.Už jsem je nechtěl ,ale kvůli absenci desmo po nich budu opět pokukovat.