Buell CityX XB9SX
Text: Michal Moucha | Foto: Michal Moucha | Zveřejněno: 6.6.2005 | Zobrazeno: 31 020x
Po loňském testu motocyklu Buell Lightning XB12S zavítal do naší redakce i jeho menší sourozenec Buell Lightning CityX XB9SX. Ten se od „dvanáctky“ odlišuje pouze motorem, odpružením, několika stylistickými detaily a velkým rozdílem v ceně. Nakolik jsou rozdílné subjektivní dojmy z tohoto stroje se pokusil odhalit redakční test.

Rozvor kol činí pouhých 1320mm a stojící stroj tak vypadá skutečně jako městské vozítko. Nezachrání to ani široká enduro-řidítka s hrazdičkou a pevnými kryty rukou, nejmarkantnější odlišnost modelu City. Dalším stylistickým prvkem jsou průsvitné modré plasty použité na malý větrný štítek a kryt airboxu. Ty vypadají velmi atraktivně, ale o to méně jsou praktické. Na průhledném materiálu je vidět i ten nejdrobnější škrábanec a pokud jezdce zastihne nepřízeň počasí, jako se to stalo při testování mě, plasty se zevnitř orosí a motocykl je tak ozdoben nehezkými skvrnami. Posledním designovým prvkem modelu City je decentní mřížka před dvojicí předních světlometů, která je trochu v rozporu s maximálně funkčním vzhledem Buellu, neboť se jedná evidentně pouze o ozdobu. Nad tím ale můžeme klidně přihmouřit oči, zvláště v okamžiku, kdy nastartujeme motor.
Vidlicový dvouválec o objemu 984 ccm a válci sevřenými v úhlu 45 stupňů je vybaven elektronickým vstřikováním paliva, proto jeho nastartování předchází několikasekundové bzučení, kdy se aktivují vstřikovače. Po nastartování vyluzuje motor zcela totožný zvuk a produkuje stejně silné vibrace jako jeho větší sourozenec použitý v modelu XB12. Vibrace jsou poznávacím znamením Buellu, na volnoběh celý stroj doslova poskakuje na místě, po přidání plynu se sice trochu uklidní, nicméně motor o sobě dává výrazně znát. Při vývoji ukotvení motoru v rámu tomu byla údajně věnována velká pozornost a až po dlouhých testech a zkouškách byla zvolena správná tvrdost silentbloků tak, aby byly vibrace motoru zachovány, ale zároveň jezdce neobtěžovaly.


Převodovka, stejně jako u dvanáctky vydává při řazení hlasité kovové zvuky, které však znějí celkem zdravě a řazení je velmi přesné a jasné.

Po opuštění velkoměsta zjišťuji, že hravost a agilita stroje měkčím odpružením nijak neutrpěla, jen je třeba mít na paměti, že v sedle Buellu nelze jen tak „lelkovat“. Pokud jezdec nenapomáhá motocyklu přenášením těžiště, do zatáček se mu příliš nechce. Měkčí odpružení se negativně projeví až při vyšších rychlostech, kdy stroj na rovinách i v obloucích poněkud znervózní a kolem 160kmh jsou již na místě obavy o jeho stabilitu. Do těchto rychlostí se ale příliš nehrne ani motor, ačkoliv dokáže „bulíka“ rozvášnit až na tachometrových 200kmh, od 120 mu evidentně dochází dech. Nicméně vysoké rychlosti ani nejsou jeho posláním, mnohem lépe se cítí na zakroucených silničkách s dobrým povrchem, které jsou tím pravým místem pro vychutnávání kvalit podvozku i motoru.
Pružný motor nenutí k častému řazení, impozantně se „sbírá“ již od nějakých 2.000 ot./min. a krátký rozvor spolu se strmým úhlem přední vidlice, činí z každé série utažených zatáček čistou radost z jízdy. Brzdy jsou tradičně silnou stránkou Buellu. Přední mi sice nepřipadala tak účinná jako při loňském testu XB 12, ale vzhledem k tomu, že jsou brzdy u obou modelů stejné, přičítám to spíše syrovosti celého mechanismu. Zadní brzda je potom velmi jemná, ale přitom velmi účinně participuje na zpomalování motocyklu, aniž by hrozilo zablokování zadního kola.
Po návratu do rušných městských ulic egoisty jistě potěší to, že na Buellu se všude stávají středem pozornosti a šetřílky při zastávce u „benzinky“ zase pohladí po duši spotřeba, která se v závislosti na stylu jízdy pohybuje mezi 5 a 6 litry benzinu na 100km. V tomto světle se ani nádrž na 14 litrů nejeví jako poddimenzovaná.
Buell Lightning CityX XB9SX
je vyváženým strojem,
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz
Náš tip