yamaha_demo_tour




BMW R1200RT

Kapitoly článku

Motor a převodovka


Nový čtyřventilový dvouválcový boxer R1200 s vyvažovací hřídelí má o 15 koní více než předchůdce, u kterého si občas majitelé stěžovali na nedostatek výkonu na tak velkou mašinu. Nová hodnota 110 koní s krouťákem 115 Nm by podle mého měla většinu majitelů uspokojit. Dvanáctistovka opravdu dokáže nabídnout slušný záběr i v rychlosti 150 km/h, kde již její předchůdce trochu ztrácel elán. Motor o sobě dává vědět vibracemi snad jen pokud nešetrně vezmete za plyn pod 2000 ot/min, výše už je vše odtlumené a uhlazené a jemné vibrace vůbec nepřekáží. Od 4000 ot/min je odezva na otočení rukojetí plynu opravdu působivá. RT není problém na dálnici kdykoli rozjet na 200 km/h (a maximálka je údajně ještě o 20 km vyšší!).
Motorka i v takových rychlostech slušně drží stopu, ale velká šířka a bohatá kapotáž způsobují, že je motorka hodně citlivá na boční vítr a víry od okolních aut a trochu to s ní hází. Jako dlouhodobě udržitelná rychlost při dálničních přesunech se ukázala 170 km/h, což rozhodně není špatná hodnota.


Při přebírání motocyklu mi bylo řečeno, že výše uvedených parametrů mašina dosahuje při tankování 98oktanového benzínu. Pokročilý management spalování samozřejmě umožňuje použití i klasického Naturalu 95. Při téměř kouzelné průměrné spotřebě, která se během testu pohybovala těsně nad hodnotou 5 litrů, ale není důvod nedopřát erťáku jen o málo dražší vysokooktanové palivo. Zaručený dojezd nad 400 km je přeci skvělá odměna. Převodovka svým odstupňováním vyhovuje turistické jízdě a je opravdu znatelně tišší a jemnější než předchozí model. Zatímco u předchůdce byla šestka pojata jako rychloběh, je v současném modelu o dost kratší a funguje jako plnohodnotný stupeň, na který lze cestovat i předjíždět. Pokud si ale myslíte, že při průjezdech vesničkami nebudete muset po zpomalení na padesátku řadit, jste na omylu. Ve dvou bude nutné pokaždé secvakat až na trojku. To je oproti konkurenčním čtyřválcovým cesťákům dost nevýhoda. Na druhé straně vám to ale vynahradí příjemný brzdný účinek motoru - v klesání nebo před zatáčkami vůbec nemusíte sahat na brzdy, stačí povolit plyn a RT plynule zpomaluje a spolujezdec se nemusí chytat madel.

Odpružení, brzdy


Na odpružení a brzdách lze jen těžko najít nějaký nedostatek - prostě jistota v každé zatáčce a rychlosti, všechny hrboly mizí někde pod kapotou a do řidítek se už nic nedostane. Jen na nejhorším povrchu občas přeskočí stopa v CD přehrávači. Tomu říkám luxus.
Do zatáčky se erťáku napřed jakoby malinko nechce, jakmile ale překonáte neznatelnou hranici náklonu, najednou se ochotně zhoupne a sebejistě vykroutí zákrutu.



Hodně sympatické jsou brzdy s posilovačem EVO s kombinovaným účinkem (ruční páčka aktivuje přední a zadní brzdu, nožní pedál brzdí pouze zadek). Jistý pocit je ještě podepřený systémem ABS, který k takovému cesťáku určitě patří. Díky přednímu odpružení Telelever se předek při brždění vůbec nepotápí dopředu. Opakem jsou prudké rozjezdy, kdy je docela cítit přisednutí zádi dolů.

Cestování, spolujezdec


Dělené sedlo s perfektním posazem a spoustou místa pro řidiče i spolujezdce umožňuje mnohahodinovou jízdu bez únavy a navíc nabízí další vychytávku - a sice dvoustupňové vyhřívání. Spolu s vyhříváním rukojetí se k vám zima opravdu nemá šanci dostat. Kapotáž s dostatečně dimenzovaným plexištítem uchrání oba členy posádky před menším deštíkem, neprší dokonce ani spolujezdci na kolena.


Velký elektricky stavitelný štít vytváří vzduchovou kapsu, do které se schová celá posádka. Ve vyšších rychlostech se ale proud vzduchu stáčí a na spolujezdce fouká (pokud jede řidič sám, začne mu vítr tlačit zezadu na záda). V souhrnu ale lze pro každou rychlost po chvíli zkoušení najít přijatelnou polohu, vyšším postavám ale bude vždycky trochu lomcovat vítr vrškem helmy. Já osobně jsem vlastně střídal polohu úplně nahoře pro rychlou jízdu, a úplně dole pro vesnice a zatáčky, kdy je se spuštěným štítem lepší přehled nad situací před motorkou.


Mezi hlavní cestovní argumenty určitě patří dvouplášťové boční kufry o objemu 32 litrů se snadným sundaváním a zamykáním. Pochopitelně vodotěsné. Navíc je na nádrži připraveno malé kolejničky pro zacvaknutí tankvaku a v nabídce je samozřejmě také velký zadní kufr 49 litrů - jak jinak než v barvě motorky. Když už jsme u cestování, nesmím zapomenout, že RT je vedle bočního vybaveno také hlavním stojánkem, na který se tento obr vyhoupne s překvapivou lehkostí.

Souhrn


BMW R 1200RT je speciální motorka - používá historicky osvědčený motor se svébytným charakterem a projevem, který přitom žádný jiný světový výrobce nepoužívá. Na druhé straně je nabitá elektronikou, luxusními funkcemi a vlastnostmi. Oproti svým konkurentům (hlavně asi Honda Pan European, ale do jisté míry také model LT z vlastní stáje), může nabídnout velmi příznivou hmotnost a snadnou ovladatelnost. Takže jediné, s čím se zájemce o tento motocykl bude muset smířit, je ne zrovna nejnižší cena.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz
Náš tip

BMW R 1200 RT




TOPlist