motopoint_unor_shad




Aprilia Scarabeo 200ie NET

Scarabeo bylo roky neodmyslitelně spojeno se značkou Aprilia. V sedmdesátých letech to byla jedna z prvních motorek italské společnosti, později pod tímto označením vznikla řada lehkých a rychlých skútrů, které si pro svou oblíbenost vydobyly zvláštní postavení v portfoliu italské značky. V současnosti je proto Scarabeo prezentováno jako samostatná modelová řada, která nabízí širokou škálu skútrů městských skútrů na velkých kolech v objemech 50-500 ccm. Nám se do ruky dostala výkonná a elegantní dvoustovka, která se chlubí nejsilnějším motorem ve své kategorii, a v městském provozu je i díky velkým kolům jako ryba ve vodě.

Kapitoly článku

Sněhobílé Scarabeo 200ie NET (tedy v bílém provedení s kufrem a přilbou s Bluetooth) pokračuje v trendu, který tato řada razila už dávno - přináší účelnou kombinaci pohodlí, lehké ovladatelnosti a svěžího výkonu, které oceníte hlavně při městských přesunech. A co by to bylo za italský skútr, aby tu nehrálo důležitou roli stylové provedení. Scarabeo má tak několik výrazných designových prvků, které mu dodávají typický kukuč a díky nimž si ho v záplavě městských přibližovadel rozhodně nespletete. Na první pohled Scarabeu vévodí elegantní šestnáctipalcová kola.
Široká přední mřížka s oválnými otvory s chromovanou lištou a blyštivým znakem v podobě (jak jinak než oválného) egyptského brouka Skaraba nebo elegantně řešený kryt řidítek zase dodávají potřebný styl hodný italského skútru. Pokud je řeč o krytu řidítek, ten v sobě nejen elegantně, ale i funkčně integruje oválný světlomet a blinkry a vyrůstá z něj větrný štítek, který svým tvarem spolu s oválnými zrcátky přispívá k celkovému „zaoblenému“ výrazu přední části skútru. Ani z boku však nejde o fádní pohled - chromované detaily (jako třeba kryt výfuku nebo kryt bočních vzduchových mřížek) tu jdou ruku v ruce s matnými černými plasty a oblými liniemi sedla a podsedlové části. Zadní části potom vévodí koncové světlo s blinkry, které svým tvarem decentně odkazuje k přední masce. Praktický a designový účel v sobě pak spojují madla spolujezdce, která se spojují v plotnu nesoucí objemný kufr, který opět zdárně kombinuje bílé, černé a chromované prvky s dvojicí červených „falešných blinkrů“. Italové zkrátka dokážou skvěle skloubit detaily a celek a Scarabeo svůj původ na Apeninském poloostrově nezapře.
Ale pozor, Scarabeo si nehraje na žádnou vyvoněnou stylovku a tak všechny prvky, které přispívají k jeho charakteristickému designu, jsou i výborně funkční. Řeč je třeba o zmíněných madlech, která spolujezdci ve spojení s širokými plastovými stupačkami zajišťují dostatečnou jistotu a oporu při svezení, nebo o zrcátkách poskytujících výborný přehled o dění za vámi. Účel a styl kombinuje také tvarově oblá a skvěle přehledná přístrojovka. Střední část si tu zabral ukazatel rychlosti, kterému po stranách sekundují ukazatelé stavu paliva a teploty motoru se svými výstražnými kontrolkami, samozřejmě vše oválné. Analogové ukazatele doplňuje digitální displej, který kromě časového údaje vlevo nabízí několik dalších hodnot (teplota vzduchu, celkový a denní tachometr, napětí akumulátoru), které si lze přepínat tlačítkem Mode umístěným u „chcípáku“ na pravém řidítku. Bohužel k tomuto tlačítku bych měl velkou výhradu - je umístěno nešikovně tak daleko od rukojeti plynu, že pro jeho přepnutí musíte částečně pustit plyn, abyste palcem na kulatý puntík dosáhli. Mnohem více bych toto tlačítko uvítal na místě přepínače palivových map, o jehož efektu si povíme níže. Jinak ale nemám k ovládacím prvkům výhrady, vše ostatní je umístěno na dosah palce.
Řidítka jsou pak pocitově poměrně široká, mají ale velký rejd a výborně podporují pohodlnou ovladatelnost skútru. A když už hovoříme o pohodlí, nesmíme zapomenout na ergonomicky tvarované sedlo vysoké 810 mm, které dobře padne mezi nohy, díky čemuž se v něm pohodlně a pevně usadíte a při rychlém překlápění ze strany na stranu po něm nebudete klouzat sem a tam. Dobré „boční vedení“ sedla podporuje i gumová podlaha, která poskytuje neklouzající oporu pro nohy, takže při brzdění a následné akceleraci budete sedět stále na svém místě a před koleny budete mít stále dostatek místa. Ač to tak možná na první pohled nevypadá, Scarabeo nabízí skutečně pohodlný a bezpečný posez, který vám dodá jistotu při hbitých manévrech, a v kategorii městských skútrů také náležitý jízdní komfort.
Přední část skútru je sice poněkud užší (což platí i o schránce, kam schováte opravdu jen ty nejnutnější drobnosti), při městském popojíždění vám však i tak poskytne dostatečnou ochranu proti větru. To samé platí i o štítku, který umožní příjemnou jízdu s otevřenou přilbou. Praktická stránka Scarabea je podpořena celkově velkým úložným místem kufru a podsedlového prostoru. Podobně jako do Vespy 300 Touring, ani sem se nám ale nepodařilo nacpat naše otevřené přilby, které jsou proti typickým italským skořápkám o něco větší, a tak přilba musela do kufru a náklad z kufru pod sedadlo. Tam se také tradičně nachází víčko palivové nádrže. To sice v testech obvykle nestojí za zmínku, u Scarabea 200 je však trochu nešťastně zanořeno do nádrže, a to až tak, že byl velký problém povolit ho holýma rukama! Naštěstí byl po ruce hadr, ale tohle jsme tedy opravdu nečekali…
Kromě už zmiňovaných širších řídítek jsou příznivé jízdní vlastnosti umožněny hlavně šestnáctipalcovými koly, která umožňují lehkou a snadnou ovladatelnost skútru jak při nižších rychlostech během proplétání se kolonami aut v zacpaných ulicích center měst, tak i třeba při rychlejší jízdě po magistrále nebo městském okruhu. Scarabeo se velmi ochotně překlápí a hmotnost 157 kg byste mu možná ani nehádali. Výborná manévrovatelnou je vůbec jednou z nejvýraznějších vlastností, kterou tenhle skútr upoutá. K ní přispívá i podvozek, který schroupne kde co bez toho, aby vám nerovnosti rozhodily řidítka. Předek vše sametově žehlí, zadní dvojice tlumičů pak občas dostane ránu od velkého výmolu, stále však drží jako přibitý a i na rozbitých komunikacích obcí okolo Prahy, kde jsme Scarabeo testovali, budete cítit od podvozku jistotu, že vám na nerovnostech kolo neustřelí.
Možná ještě výraznější dojem než mrštná a lehká ovladatelnost ve vás ale zanechá silný motor. Jednoválec o objemu 180 ccm je s výkonem 19 koní nejsilnějším agregátem mezi dvoustovkovými skútry. První, čeho si po nastartování všimnete, je zvukový projev motoru. Tedy spíše si nevšimnete, neboť skrze dlouhou koncovku výfuku se bude linout jen slabé předení, které se ovšem během celého spektra otáček motorku příliš nezmění. Motor si prostě jen tak vrní a i na nejvyšší otáčky zůstává jeho projev poměrně klidný a umírněný, žádná bouře ve výfuku se nekoná. Motor je však kliďas opravdu jen na venek. Stačí totiž vzít lehce za plyn a skútr odvážně vystřelí kupředu. Scarabeo jsme testovali společně s třístovkovou Vespou a tak můžeme směle říct, že odpich z místa a zrychlení ke hranici 60 km/h mají oba skútry naprosto srovnatelné, tedy opravdu svižné a rychlé.
Pokud vyjedete mimo město, skútr stále ještě poměrně hbitě zrychluje někam k osmdesátce, stovku překonává už přece jen pomalu a jeho maximálka leží zhruba 10 km/h za její hranicí. I při vyšších rychlostech ale motor vykazuje sametový a tichý chod s naprosto minimálními vibracemi, prostě malý navenek, silný uvnitř! Motor se navíc tváří i patřičně sofistikovaně, to díky tlačítku pro přepínání palivového režimu Sport a Eco. Během necelé dvoustovky naježděných kilometrů se nám však nepodařilo postřehnout jakýkoliv citelný rozdíl mezi jízdním projevem skútru v obou módech. V oficiálních materiálech Scarabea sice stojí, že režim Eco dokáže ušetřit až 7% paliva oproti režimu Sport. Při jízdě převážně v režimu Sport vykazoval skútr spotřebu okolo 3 litrů benzinu, na posouzení maximálně sedmiprocentního rozdílu spotřeby bychom však potřebovali testovat Scarabeo aspoň několik týdnů, což pochopitelně nebylo možné. Na oba režimy tak motor skútru vykazoval navenek stejné vlastnosti, tedy hlavně sametový chod, silný zátah a dynamické zrychlení… Po městě nebudete mít problém nejen plynule zrychlovat, ale ani ostře zpomalovat, neboť brzdy jdou svou účinností ruku v ruce se silným motorem. Díky integrálnímu brzdovému systému jsou brzdy na předek i zadek lehce a citlivě dávkovatelné, mají sice pozvolnější nástup, ale účinkují přesně tak, jak jim dovolíte, tedy klidně až na hranici zablokování.
Z výše vyzdvihovaných předností podvozku, motoru a brzd je patrné, že Scarabeo 200 se hodí jednoznačně do města a na periferie, kde v hustším provozu nepřekročíte na obchvatech osmdesátku a spíše se budete pohybovat maximálně „pouliční“ padesátkou. Ostatně je to patrné už z jeho vyšší a užší stavby na šestnáctkových kolech. Když se potom k příjemně snadnému ovládání a bytelnému podvozku přidá výkonný motor, který hlavní část své síly vkládá do hladce plynulého a opravdu razantního zrychlení až k šedesátce, máme v podobě Scarabea 200 pohledného a praktického společníka na rychlé, pohodlné a příjemné přesuny městem, kterému až na pár drobností nemůžeme nic vyčítat, tím spíš, že se jeho cena pohybuje jen lehce přes sedmdesát tisíc korun. A za tyhle peníze dostanete ve městě opravdu hodně muziky.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist