Aprilia 850 Mana
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 10.6.2008 | Zobrazeno: 51 801x
Na jarní výstavě vás po vstupu do střední haly určitě zaujal mohutný červený motocykl s příhradovým rámem a dvouválcem do V, po levé straně motoru doplněným záhadným mohutným kulatým krytem. Naháč je to pěkný, s kulatým světlem trochu zaobleněji navazuje na hranatý design vedle stojícího Shivera, ale co mi to na něm chybí? Je takový nesouměrný... no jasně. Vždyť nemá páčku spojky! Jak to bude jezdit a „chutnat“ - jako maxiskútr, nebo jako motorka?
Kapitoly článku
Aprilia Mana se před nastartováním tváří jako běžná motorka s klasickou jízdní polohou, brzdami, odpružením a výrazným příhradovým rámem. Kulatý a lehce vypouklý světlomet, futuristická zrcátka, široká stavba, pořádná zadní pneumatika a odkrytý motor s výrazným výfukem z Many dělají pohlednou záležitost, kterou jen nepatrně hyzdí olejový filtr vystrčený dopředu k přednímu kolu. Ani stopy po nějaké příbuznosti se skútry. I když možná by se něco našlo: sedlo je nezvykle bohatě polstrované a pohodlné a řidič se může opřít o malou opěrku, podobně jako u maxiskútrů.
Pokud chcete změnit polohu nebo se třeba svézt trochu ostřeji, lze si poposednout o kousek víc dopředu na tužší část. U sedla je udávána výška 800 mm, ale je poměrně široké, takže subjektivně působí vyšším dojmem a krátkonožkové asi budou mít trochu problémy. Stupačky jsou docela nízko a řídítka dovolují pohodlný vzpřímený posez, takže ani po třech dnech v sedle jsem Maně po turistické stránce nemohl nic vytknout.
Druhá příjemná podobnost se skútry, na kterou ještě před jízdou narazíte, je obrovský úložný prostor v místě nádrže. Tlačítkem na levém řidítku elektricky odklopíte (nebo mechanicky táhlem pod sedlem) kryt falešné nádrže a do velké osvětlené schránky si pohodlně odložíte i velkou integrálku. To se mi osvědčilo při plánování víkendu, kdy jsem si všechny věci sbalil do tenké textilní tašky na helmu a měl jsem jistotu, že přesně tolik se také vejde do tohoto „kufru“. V této schránce najdete také vyvedenou zásuvku na 12 V.
A kde se tedy tankuje? Tankovací hrdlo se skrývá pod odklápěcím sedlem spolujezdce. Další zajímavostí je, že Mana není úplně vyvážená - když ji zezadu chytíte za madla a opatrně zvednete ze stojánku do vyvážené polohy, zjistíte, že kvůli vlevo umístěnému variátoru nestojí úplně svisle a je maličko nahnutá doprava. Je to poznat i za jízdy když pustíte řídítka, má tendenci nepatrně táhnout doprava, ale stěží si toho všimnete.

Zbytek ovladačů a funkcí se shoduje s klasickým moderním motocyklem dnešní doby - přední brzda na pravou ruku, zadní brzda na pravou nohu, budík s tachometrem, kontrolkami a čtvercovým displejem, na kterém najdete spoustu údajů, ale hlavně informaci o nastaveném režimu záběru a v případě ručního řazení také o zvoleném převodovém stupni.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)