journeyman_brezen




KTM EXC 2012 zasekly drápky ve Sverepci

Asi nejžhavější novinkou oranžových offroaďáků pro nadcházející sezonu se stala dlouho očekávaná čtyřtaktní KTM 350 EXC-F. Jejím příchodem se tedy vyrovnaly síly mezi dvoutaktními a čtyřtaktními endury řady EXC 4:4. My jsme kompletní enduro rodinku EXC modelového roku 2012 vyrazili proklepnout na Slovensko.

Kapitoly článku

Prezentace EXC modelů pro rok 2012 se odehrála v motokrosovém areálu Sverepec. Jelikož se jedná o ostrá endura, testovací trať byla natažena z devadesáti procent mimo motokrosovou trať. Pochopitelně nemohly chybět výjezdy, brody, utažené zatáčky, uzké lesní stezky plné záludných kořenů, přejezd klády, vyjeté hluboké koleje a další bahňácké libůstky, které leckdy dali víc do těla nám, než motorkám. Nicméně před chlapíky co trať stavily smekám, protože se jim dílko maximálně zdařilo a natažená trať svým charakterem nezůstala enduru vůbec nic dlužna.
Zpočátku dne nám kromě dvanáctkových kačen dělal společnost vydatný slejvák, po kterém se naštěstí počasí umoudřilo a žezla se ujalo sluníčko, takže éxcéčka bylo možné vyzkoušet jak na mokrém, tak na suchém povrchu. Zejména kořeny se za deště staly velikou delikatesou a kolikrát jen díky parádně nabroušeným hrotům stupaček jsem se udržel za řidítky. Jednou to přece jen nevyšlo a crash byl na světě. Naštěstí to odskákala „jen“ spojková páčka, která se ulomila tak dobře, že jsem ještě celkem v klidu dojel.

Technika EXC 2012

Dvanáctkové EXC zaznamenaly poměrně dost technických inovací. Asi nejzásadnější změnou je nový, ovšem stále ocelový rám, který vychází z loňské motokrosové verze. Jak známo, dvanáctkové motokrosové modely daly sbohem systému PDS a fungují s přepákováním. Právě v tom se rámy motokrosů a endur zásadně liší, protože ostará endura EXC i nadále spoléhají na staré dobré a na údržbu méně náročné PDS, a tak bylo pochopitelně potřeba přizpůsobit uchycení zadního tlumiče. Rám by měl díky novému řešení daleko lépe pohlcovat rázy pulzující od zadního kola. Nová je i o 300 gramů lehčí zadní hliníková kyvka.
Hned první pohled na dvanáctkové soutěžáky napoví, že dostaly kompletně novou stavbu těla. Velký důraz je kladen na úzkou stavbu a jednoduchý a ničím nerušený pohyb jezdce v sedle. Plasty jsou stejné jako u nových SX motokrosových modelů, na jejichž vývoji se výrazně podepsal Stefan Everts. Kryt vzduchového filtru je i nadále pouze nacvaknut, takže se k filtru dostanete raz-dva a nepotřebujete žádný nářadí. 
Praktickým prvkem je transparentní nádrž, díky které máte stav paliva neustále pod kontrolou. V sérii dělá objem nádrže 9 litrů. Pokud by bylo potřeba, je možné dvanáctkové EXC natunit větší nádrží z katalogu PewerParts. Pro čtyřtakty je k dispozici třináctilitrová a pro dvoutakty desetilitrová bandaska. Proměnu si střihal i koncovka výfuku, která je méně hlučná a splňuje přísné hlukové normy FIM 112 dB.
Čtyřtaktní dvěpade dostala nově vyvinuté elektronické vstřikování, které se automaticky přizpůsobuje nadmořské výšce a teplotě, což platí i pro ostatní tři větší čtyřtaktní sourozence. Zapracovalo se i na alternátoru, který je nyní výkonnější (2012 = 196 W/dříve =130W).
Motor novinky 350 EXC-F ve své podstatě vychází z motokrosové třistapadesátky. Zaznamenal ovšem dost změn, aby se svou charakteristikou přizpůsobil potřebám třídy enduro. Ve finále čtyřventilový jednoválec (všechny čtyři ventily z titanu) se dvěmi olejovými čerpadly produkuje zhruba 46 koní a nechá se točit až na třináct tisíc otáček za minutu.
 
Velkou výhodou je elektrický startér v kombinaci s klasickým kick startem již v sérii. I tak se váha motoru dostala pod třicet kilo, konkrétně na 28,5 kilogramů. Spojka je řešena bez pružin a funguje na principu ocelového kroužku, tedy jako talířová spojka. Dobrým krokem je změna materiálu spojkového koše. Z hliníku se přešlo na ocel, která je mnohem odolnější a více vydrží. Převodovka dostala šest rychlostních stupňů, tak jak se u endura sluší a patří. Elektronické vstřikování se automaticky přizpůsobí teplotě i nadmořské výšce a nabízí několik možností mapování. Je možné si připravit vlastní mapování, které na kátéemku přenesete skrz speciální klíč z nabídky PowerParts. 
Čtyřistapadesátka a pětistovka dostaly nové hliníkové kartery lité pod tlakem do pískové formy, které ušetřily poměrně dost na váze (1,8 kg), ale i na šířce. Velká pozornost se věnovala odlehčení rotující hmoty – procentuelně vyjádřeno se snížila u 450 EXC o 15% a u 500 EXC o 20% . Zajímavostí je přechod z dvojího na jeden mazací okruh. Elektronické vstřikování doznalo stejných změn jako u menších čtyřtaktů a je možnost volit z přednastavených map. Také spojka je zde talířová bez klasických pružin. Motor největších ostrých endur váží 30,2 kilo a u čtyřistapadesátky nabízí výkon 53 koní a krouťák 48 Nm a u pětistovky 58 koní a 52 Nm. Fajn je také to, že 450 i 500 EXC dostaly v základu na chladič ventilátor.
Motory dvoutaktních modelů žádný větší boom nezaznamenaly a inovovalo se tedy hlavně po stránce rámu, plastů a vlastně kompletní ergonomie a vzhledu.
KTM samozřejmě vedle sériových endur pouští do světa parádní Six Days verze ve všech kubaturách. Jelikož se šestidenní pojede ve Finsku, zbarvení dostalo modro-bílou kombinaci podpořenou tovární oranžovou. Oku lahodící je oranžový rám, frézované brýle, oranžová řídítka, chránič motoru, ale i speciální sedlo, černé ráfky nebo chránič kolene výfuku dvoutaktních modelů.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Radek Lavička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist