KTM EXC 2012 zasekly drápky ve Sverepci
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vláďa Novotný , Radek Lavička | Foto: Martina Onhajzerová a KTM | Video: Majo - Motoproject.sk a KTM | Zveřejněno: 9.6.2011 | Zobrazeno: 41 529x
Kapitoly článku
250 EXC-F
Do deštěm skrápěné první jízdy a navíc na neznámém okruhu raději sedám do sedla čtyřtaktní dvěstěpadesátky, která by mě neměla okamžitě odrovnat brutálním výkonem. Jak se ukazuje, volba je to dobrá, protože motorka se tváří poměrně mírumilovně. Nicméně jsem očekával o něco více použitelnější spodek. Pro ostřejší výjezd ze zatáčky je občas potřeba lehce zaspojkovat a dostat tak dvěpade do použitelných otáček. Ve vysokých otáčkách pak jede jak vzteklá a umravňovat ji musí brembácké brzdy, které fungují naprosto báječně.Příjemně se jeví i elektronické vstřikování, které má zásadní podíl na plynulé jízdě a

250 EXC
Po čtyřtaktní dvěpade si beru do prádla dvoutaktní dvěstěpadesátku. Naprosto parádní je její pocitová lehkost a ochota zatáčet. Úzké stezky se dají letět ve stupačkách slušným kvapíkem a směr jízdy si stačí lehce korigovat stehny o nádrž. Pérování WP funguje na jedničku, pěkně filtruje nerovnosti a nikdy se nenechá rozhodit ani divočejším dopadem po poletu vzduchem.Asi nejpříjemnějším překvapením je projev dvěstěpadesátkového dvoutaktního jednoválu.

350 EXC-F
Obě dvěstěpadesátky střídá největší hvězda dne KTM 350 EXC-F, na kterou jsem se už dlouho těšil. První jízdu jsem trošku v rozpacích, a tak si třipade zapisuji ještě na dvě odpolední jízdy. Teprve potom si začínám oranžovou novinku pořádně užívat a marně vzpomínám, co mi na ní ráno nevonělo. Ergonomie je naprosto v lati, vše je na svém místě a mašina padá do ruky. Příjemné je sedlo, které dostalo neklouzavý potah. Také se mi líbí, že třipade disponuje v sérii jak elektrickým startérem, tak klasickým kick startem. Na trati motorka působí jakýmsi gumovým dojmem. Velice jemně funguje v nízkých otáčkách, ze kterých se plynule dostává skrz velice použitelné střední pásmo do vysokých otáček, kde hodně dlouho neztrácí dech. O tom něco vypovídá šestačtyřiceti koní, které se hlásí o slovo někde kolem deseti a půl tisíce otáček a ochota se vytáčet až ke 13000 ot./min. Po výkonové stránce mi třistapadesátka připomíná o něco více točivější dvěstěpadesátku než větší čtyřistapade, které naopak staví na výrazně mohutnějším spodku. Třistapadesátka mi menší dvěpade připomíná také po stránce ovladatelnosti. Nakonec necelé dvě kila (1,8 kg) hmotnostního rozdílu mezi 105,7 kg vážící 250 EXC-F a 107,5 kg vážící 350 EXC-F jsou téměř zanedbatelné. Výborně se vede po úzkých enduro

450 EXC
Čtyřipade měním za předchozí třistapadesátku. Hned v prvních metrech trati, kdy se letí do příkrého výjezdu, vnímám mohutný spodek a okamžitou reakci na plynovou rukojeť. Mašina funguje od relativně nízkých otáček a plynule pokračuje až po nejvyšší. Nicméně na dnešní technické trati plné slizkých kořenů se pohybuji především v nízkém spektru otáček a využívám hlavně první tři kvalty šestistupňové převodovky.Jen malým vrknutím dostávám přední kolo do vzduchu a pohodlně překonávám rozbitý úseky trati nebo kládu válející se přes celou šířku trati. Podle informací je výkon čtyřipade

500 EXC
Pětikilo je vedle třistapadesátky další novinkou pro rok 2012. Obsah motoru však není rovných 500 ccm jak by se podle názvu mohlo zdát, nýbrž 510,4 ccm. Oproti čtyřipade váží jen o půl kila víc (111,5 kg) , na kruťáku má v maximu o 4 Nm více (52 Nm) a výkonově je o pět koní výš.Tak jako mi pocitově přišla podobná čtyřtaktní dvěstěpadesátka s třistapadesátkou, tak mi připadly podobné 450 EXC a 500 EXC. Půllitr oproti čtyřistapadesátce tahá od spodu ještě o stupeň mohutněji a jízda připomíná tank. Mohlo by se zdát, že jde o zabijácké kladivo, ale také pětistovka je poměrně čitelným strojem, který funguje citlivě v nízkých otáčkách a její výkon se dá dobře dávkovat. Díky tomu se pohodlně zdolává náročný terén trialového charakteru. Když se však vezme za plyn a mašina čichne k vysokým otáčkám, je to neskutečný fofr. Než jsem dostal 500 EXC pod zadek, měl jsme jisté obavy skrz ovladatelnost. Ty se naštěstí nepotvrdily a stejně jako u čtyřistapadesátky jsem byl hodně mile překvapen, jak si pětikilo počíná v utažených vinglech a zrovna tak při trefování hlubokých kolejí.
Tohle „největší“ EXC na mě udělalo velice dobrý dojem a bylo jedním z nejmilejších překvapení dne. Bylo to tím, že se na ní dalo jet naprosto v klidu a člověk přitom nemusel mít neustále sevřeno, že každé nešetrné vrknutí plynem bude odměněno nekontrolovatelným výletem mimo trať. Mohutný spodek jezdci pomůže pokaždé když se dostane do úzkých a nestačí podřadit. Jednobuch se zvládne sebrat z nízkých otáček i na vyšší kvalty a mírně podtočený zachrání lecjakou šlamastiku. Vždyť u endura platí víc než kde jinde, že nejčastější příčinou držkopádů je „málo plynu“. Čekal jsem, že mě tohle kladivo brzy utahá a během mžiku nebudu pánem situace. Naštěstí tomu bylo naopak a obě jízdy ve stupačkách půllitru jsem si maximálně užil. Mašina pravděpodobně více sedne expedičním offroaďákům, kteří rádi „průzkumničí“ v neznámém krkolomném terénu, než točivým střelcům, kteří kromě enduro ježdění čas od času rádi vyrazí nalítat nějakou tu motohodinu na motokrosovou trať.
125 a 200 EXC
Nejsilnější EXC měním za to úplně nejmenší, tedy za stopětadvácu. Kontrast je obrovský a chvilku se musím na uječený dvoutakt adaptovat. Každopádně to pak rozhodně stojí za to, protože 94 kilogramů vážící dváca je neskutečně lehká a obratná. Dnešní trať jí maximálně sedí a když se dobře pracuje se spojkou a daří se ji neustále držet pod krkem, více temperamentní jízdu na jiné mašině jen těžko zažijete. Na úzkých cestičkách s vyjetými kolejemi a mořem kluzkých kořenů si s dvácou jen hraji a přehazuji ji z jednoho vinglu do druhého.Motorka ochotně reaguje na každý podnět a parádně drží zvolenou stopu. Podvozek a brzdy


300 EXC
Dvoutaktní tříkila byly jeden čas tak trošku ve stínu větších čtyřtaktů. Nyní jsou opět na výslunní. Prsty v tom má jednak jejich kamarádský projev v nízkých a středních otáčkách připomínající čtyřtakty, a pak také mnohem menší finanční náročnost. Na tříkilech předchozích modelových ročníků jsem dříve něco málo najezdil, a tak musím konstatovat, že dvanáctkový model není nijak zásadně jiný. Stále platí ta stará dobrá písnička o lehké ovladatelnosti a použitelném a hodném spodku motoru. Jakmile se třístovkový cvajtakt roztočí do vysokých otáček, zažijete za řidítky hotové peklo a budete mít co udržet přední kolo na zemi.Nicméně musím říct, že se mi zdá, že testovací kousek byl v nízkých otáčkách trošku

Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Radek Lavička - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?