globalmoto_duben_nolan




Svezení na BMW R 1300 GS: až moc dokonalosti?

Mokrý a studený asfalt, občas ještě namydlený spadaným listím, poprchává a slunce jsem během těch pár dní ani nezahlédl. Přesto jsem po pár stovkách kilometrů v sedle nové generace GS nadšený. Tahle mašina je prostě dokonalá. Jenže jak musím přiznat na konci, na mě možná až moc...

Kdo si chce přečíst první redakční test se zhodnocením schopností na silnici v terénu, toho rovnou odkážu na Vláďův první test ze Španělska. Kdo má zájem o důkladné srovnání s předchozím BMW R 1250 GS, ten ať si počká na jaro, kdy takové podrobné srovnání připravujeme. Tento článek prosím berte jen jako první dojmy nedočkavého milovníka řady GS. Prostě jsem nevydržel a musel si motorku i přes nepřízeň počasí na sklonku podzimu 2023 aspoň na pár dní vyzkoušet. Jak tedy nové R 1300 GS vidí takový ten typický průměrný majitel GS, který nemá žádné terénní ambice a od téhle motorky očekává hlavně exkluzivní jízdní vlastnosti, cestovní pohodlí a dokonalé ovládání na každém povrchu, od dálnice, města až po rozbité silničky?

Konečně ji poprvé vidím naživo a tiše doufám, že první dojem z designu bude pozitivnější než na fotkách. U motorek to tak poměrně často je, co vypadá v oficiálních presskitech rozpačitě, to může být naživo docela pohledná záležitost. Noooo… u nového R 1300 GS tomu tak úplně není. Přestože jsem ortodoxní fanoušek prakticky všech verzí řady GS a jeden kousek mi parkuje v garáži, první dojem z nové třináctistovky je rozporuplný. Ten nový světlomet je hodně divoký – skoro jako by se designéři BMW domluvili s kolegy z KTM, kteří svému 990 Duke nadělili podobně laděný ulítlý design (jen místo německého X použili rakušani kosočtverec ;-). Což o to, samotný světlomet nového GS se mi docela líbí, problém je spíš v jeho umístění hodně dole nad zobanem. Světla motorky jsou prvky, které symbolizují oči a utvářejí celkovou tvář motorky. Jenže tady jsou všechny ty prvky světlometu dole a místo světla je tady je ta černá plastová plocha radaru.

Z mého pohledu tedy mírné zklamání, na druhou stranu si musím přiznat, že podobně skeptický už jsem byl v minulosti i z jiných motorek, které se mi po nějaké době začaly líbit. A protože věřím, že designové oddělení BMW dobře ví, co dělá, je dost dobře možné, že ten design prostě trochu předběhl dobu. Třeba se za rok dva se celková estetika v oblasti motorek natolik posune, že se nám všem bude líbit. A to platí i pro pohled z boku na mohutný odlitek zadní části rámu. Jasně, zarytí milovníci stávajících GS budou nelibě koukat na tu věc, která nahradila charakteristickou příhradovou trubkovou konstrukci, ale zrovna na tenhle prvek za rok už nikdo ani nevzpomene.

Při vyzvedávání testovacího stroje v pražském Cartecu jsem si nové R 1300 GS ve verzi Triple Black na litých kolech schválně postavil vedle R 1250 GS ve stejném barevném provedení Triple Black na vyplétaných kolech. A nestačil jsem se divit, jako by šlo o úplně jiné modelové řady! Zatímco předchozí 1250 působí mohutným dojmem cestovního korábu a vypadá, že má vzhledem k celé mašině poměrně malá kola, nové 1300 je vedle ní vyloženě malá a kompaktní mašina. A její kola působí napak trochu přerostlým dojmem, přitom je to stejný rozměr. Celkový rozvor kol má nová třináctistovka dokonce ještě o pár milimetrů delší než předchozí verze. Nedalo mi to, abych nepořídil aspoň pár záběrů na mobil, ale opět předesílám, berte to jen jako ochutnávku, na jaře připravíme důkladný srovnávací test včetně videa.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Prvnímu dojmu odpovídá i první vyhoupnutí do sedla třináctistovky, kdy před sebou nemáte tu předchozí bachratou nádrž z 1250. Najednou jsem na pocitově podstatně menší a štíhlejší mašině a už jen takhle na stojící motorce z ní mám mnohem sportovnější a „terénnější“ dojem. Může za to celá řada drobných rozdílů, od ploché nádrže místo předchozí „nahrbené“, přes užší stavbu mezi nohama a jiné sedlo, až po menší podíl plastů a krytů kolem krku řízení, kdy ze sedla vidím mnohem víc silnice po stranách motorky. Prostě odklon od cesťáku k lehčímu stylu směrem k endurům. Celá mašina najednou působí o třídu menší. Věřím, že existuje řada zájemců, kteří si v minulosti zašli vyzkoušet model 1250 a zavrhli ho, protože to na ně byla moc velká „almara.“ Třináctistovka nejistého zákazníka tolik nezastraší svou velikostí. Jenže to má i odvrácenou stranu, u předchozí verze jste hned cítili, že jste za ty velký peníze dostali fakt velkou mašinu, tenhle aspekt u nové třináctistovky není tak silný.

Při pohledu ze sedla mi úplně nepadly do noty plastové deflektory u plexi. Fungují dobře, ale ty plastové výlisky zevnitř vypadají, jak to říct, prostě levně. Jezdec to bude mít celý den před očima a bylo by prima to ještě něčím pěkným přikrýt? Tady by nic nemělo působit levně. Na testované cestovní verzi naopak potěší systém kufrů s chytře řešeným rozšířením nebo zúžením. Kufry jsou široký jako řídítka, takže kde se procpete mezi auty předkem, tam projde i zadek. Když už zmiňuji zadní část, nové GS nemá zadní světlo, místo něj je opět plastová baňka radaru.

Už před lety H-D i do Evropy prosadil sdružené zadní směrovky s přidanou funkcí světel a brzdových světel a teď to začínají využívat ostatní výrobci. Je to levnější a jednodušší, ale osobně z toho nadšený nejsem, samostatné směrovky jsou vždycky výraznější. Naopak přední směrovky v krytech rukou jsou na pochvalu. Sice to bude drahý, až vám motorka jednou padne na bok, ale to je v tomto případě GS v pořádku, tady nemá bejt nic levný. A v provozu je to fakt podstatně výraznější a bezpečnější, a o to jde. Jo a do terénu si můžete pořídit verzi s klasickými směrovkami na stopkách na bocích přední kapotáže.

Postupně objevuju další a další chytré vychytávky jako centrální stojan s vyklápěcí manipulační pákou. Tu si vyklopíte jen při manipulaci se stojanem, jinak je stojan úplně schovaný a nepřekáží nohám jezdce ani spolujezdce. A to ještě nemám verzi s automatickým snižováním podvozku, který už je také na místě a který už taky většina konkurenčních mašin v této kategorii začala nabízet. Systém údajně navíc při vyklopení centrálního stojanu automaticky zvýší odpružení, takže usnadní postavení na hlavní stojan. A když se k tomu přičte, no vlastně spíš odečte, nižší hmotnost i kompaktnější rozměry, bude nové GS úplně na pohodu při manipulaci na místě i pro jezdce menších postav.

První kilometry po městě, na dálnici a nakonec na zakroucených silničkách kolem Ještědu jsou dokonalé. I přes mokro a zimu si to neskutečně užívám, protože třináctistovka je prostě ve VŠEM o kousek lepší. Každý prvek, každá disciplína je tu o generaci dál a navíc je tohle GS perfektně odladěné! Na to, že jde o jeden z prvních vyrobených kusů, tady jde všechno jako po másle. Majitel 1250 si tu všimne, že tady je lepší odezva plynu a citlivější odezva spojky, rozjezdy jsou přesně podle intuice jezdce a je tu méně znát zásah elektronického plynu ride-by-wire. Trochu jiné je ovládání, co bylo dřív na tlačítko, se teď nastavuje v menu, ale je tu i vlastní nastavitelná kolíbka, kam si uživatel navolí třeba elektrický posuv plexi nebo intenzitu vyhřívání rukojetí.

Moc příjemná věc je závodnická bílá kontrolka v horní části, která se ostře rozbliká při nastavených otáčkách, takže jezdec i bez pohledu na displej dostane signál, že už je blízko omezovače a měl by řadit další kvalt. Co mě naopak přijde zvláštní, je koncepce s navigací pomocí samostatného zařízení s možností vysunutí a uzamčení pomocí klíče, když většina adventure konkurence už má navigaci integrovanou do hlavního displeje. Dokonce jsem chvíli podezíral BMW, že má nějakou dlouhodobou smlouvu s Gaminem, ale po chvíli pátrání jsem zjistil, že poslední generace ConnectedRide Navigator už pro BMW nevyrábí Garmin.

Motorka je čerstvě zajetá a po první výměně oleje, takže jí můžu rovnou pořádně naložit. Tedy aspoň do té míry, co snese mokrý a studený asfalt a Metzeler Tourance Next 2. První kilometry na útěku z Prahy absolvuji po dálnici, kde plexištít subjektivně funguje srovnatelně s předchozími géesy. Radarový tempomat už taky znám z řady RT, novinkou je hlídání mrtvého úhlu. Pokud podobné asistenční „berličky“ nesnášíte, doporučuji se přemoci a vyzkoušet si ho. Je to tak dobře naladěný a vychytaný, že to varuje opravdu jen přesně v tom správném momentu, kdy je to auto schované, ta výstražná kontrolka je navíc v místě, kde stejně v zrcátkách vidíte jen svoje ramena, takže nepřijdete ani o kousek ze zorného úhlu v zrcátkách. Neotravuje to a za jízdy je docela požitek sledovat, jak je to dokonale nastavené.

Ty koně navíc v motoru jsou ve vyšších rychlostech pořádně znát a GS teď dává tu radost z jízdy na pěkně překoňované mašině. Ve 130 vezmete za plyn a ta věc vystřelí dopředu a ukáže, co v ní dřímá! Naopak v zatáčkách kolem Ještědu dává motor pěknou živou odezvu a jako by se odlehčovalo i uvnitř v motoru. Jasně, na mokru toho moc nepoznám, ale celkový dojem podpořený kompaktnější stavbou je o dost sportovnější a taky jistější než dřív. A pomáhá tomu i vylepšená kombinace zavěšení Paralever/Telever, kdy tady je o něco lepší vnímání a odezva od předního kola. Nedá se vypíchnout jedna věc, která by byla výrazně lepší než u předchozí generace, spíš jde o to, že se všechny ty věci nasčítají. Díky nižší hmotnosti a snížení těžiště se mašina krásně přehazuje ze strany na stranu mezi zatáčkami, motor působí ochotnějším a sportovnějším dojmem, díky slušnému rejdu se mašina příjemně otočí i na úzké silničce a ve městě působí obratněji.

Ale je tu jedno velké ALE, a tím jsou propojené brzdy. Tady podle mě BMW šláplo trochu vedle, tedy aspoň z mého pohledu. Což o to, brzdy fungují přinejmenším stejně dobře jako u předchozí verze, jenže okruh přední a zadní brzdy jsou při standardním nastavení dost necitlivě propojené. Páčka přední brzdy se kvůli tomu chová pokaždé jinak, podle toho, jestli jsem byl o mikrosekundu dřív na nožní páce nebo na ruční páčce. Chybí tu předvídatelnost, kdy před zatáčkou vezmu za páčku a ta mi zmizí pod prsty, protože moje návyky mě přiměly jít o kousek dřív na zadní brzdu. A když si na to zvyknu, tak si najednou chci přibrzdit jen předkem a ten najednou zabírá úplně v jiné poloze. Celé se to pocitově najednou nechová jako motorka, ale jako auto se sdruženými brzdami. Systém se naštěstí dá v některých režimech vypnout, jak už popsal Vláďa ve zmiňovaném testu ze Španělska, ale standardní setup možná dost majitelů předchozích GS bude trochu štvát.

Paradoxně ten dojem ještě zesiluje podvozek, který je, jak to říci, prostě až příliš dokonalý. Hlavně na brzdách je celá motorka dokonale rovná a tuhá jako prkno, ani při akceleraci si téměř nepřičapne na zadek. Až je té dokonalosti trochu moc a trochu se z toho ztrácí zábava a takové to typické chování, jaké očekáváme od motorek. S touhle mašinou se nebudete prát, tady už velí ona. Možná je to ze strany výrobce dokonalý krok, který mu přivede spoustu dalších zákazníků, třeba cílová skupina nového GS tyhle prvky a vylepšení ocení a bude to brát naopak za plus. Já osobně už se moc těším na připravovaný test, kdy nové GS podrobíme důkladnému testu na našich silnicích a porovnáme s dalšími novinkami i předchůdci.

Podívejte se na video z prvního zahraničního testování nového R 1300 GS

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Prohlídka displeje

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist