husqvarna_svartpilen_801_2




Beta RR 2016 - zase o krok dál

Toskánská značka Beta představuje enduro nářadí pro rok 2016 a naše redakce má šanci být při tom. Jak se dozvídáme, vývojový tým rodinné firmy produkující patnáct tisíc motocyklů ročně, nejvíce zaměstnal systém plnění vysokootáčkových motorů a to bez rozdílu, jestli si pobrukují ve dvoutaktním či čtyřtaktním rytmu.

Kapitoly článku

Se šestnáctkovými modely přichází pěkná snůška novinek. Vůbec největší novinkou je elektronické vstřikování paliva pro kompletní čtyřtaktní řadu, která čítá čtyři kousky a to RR 4T 350, 390, 430 a 480. Je fakt, že stříkačka není pro Bety stoprocentní novinkou, protože "stříkačková" třipade si odbyla svou premiéru už s modelovým rokem 2015.

Daleko větší haló způsobila novinka u dvoutaktů, kterou je oddělená olejová nádržka a automatické elektronické vstřikování oleje, které závisí na pozici plynové rukojeti a otáčkách motoru, jež spolupracuje se zapalováním. Podle informací by tento systém měl redukovat kouřivost až o padesát procent. Na tuto adresu musím potvrdit, že dvoutakty během prezentace kouřily opravdu minimálně a to i při prvním startu za studena. A proč tak velké haló? Je to ve světě ostrých endur novinkou a mám pocit, že si u bahnomilů bude muset získat důvěru, což během prezentace potvrzuje pořádná snůška dotazů na pány inženýry.

Inženýři ale přítomné ujišťují, že obavy nejsou na místě a pečlivě testovaný systém, který se objevil už u modelu Xtrainer, funguje, a proto se ho rozhodli nasadit i na ostré RR modely. Pokud by se přeci jen někdo nedokázal s touto novinkou smířit, může hadičku od karburátoru jednoduše odpojit a mixovat si benzín sám. Mezi výhody patří zmiňovaná redukce kouřivosti a do určité míry vlastně také snížení emisí. O pohodě na delších enduro výletech, kdy nemusíte vozit lahvičku s olejem a nebo ho na pumpě složitě shánět, ani nemluvě. Prostě jednoduše natankujete jako kolegáčci na čtyřtaktech a valíte dál. Nádobka pobere olej zhruba na 3-4 nádrže benzínu a když se rozsvítí „hladové oko“ je oleje dost ještě zhruba na další jednu nádrž. Mezi nevýhody by se dal považovat nárůst hmotnosti o nádobku a olej v ní, což ale ve finále znamená asi jedno kilo. Za mě palec nahoru, i když jsem informaci zpočátku vstřebával s jistou rozpačitostí.  

Krom toho dvoutakty dostaly upravené mapování zapalování, které by se mělo podepsat na vyšším výkonu ve vysokých otáčkách. Motor dvěpade pak doznal ještě několik inovací pro posílení a vyhlazení v nízkých a středních otáčkách. Drobné změny se dotkly také zjednodušení přístupu ke vzduchovému filtru a odvod nežádoucí vody z airboxu, nebo zpevnění rámu. Úpravami prošlo také pérování Sachs, což jen podtrhuje přední vidlice ve zlaté barvě. Se šestnáctkovými modely přichází fungl nová grafika a nebo maska v červené barvě či černé chrániče vidlic. Do určité míry je předělán LCD displej, který nyní dostal jednak varovnou kontrolku při nízké hladině oleje a pak kontrolku signalizující problém systému automatického vstřikování oleje.  

Čtyřtakty inovovaly jakbysmet a kromě elektronického vstřikování, které se zásadně podílí na hladší výkonové křivce a reaguje na různé teploty či nadmořské výšky, mají modely 430 a 480 předělány sací kanály. Menší modely 350 a 390 zase dostaly nový DLC olejový kroužek pístu, kterým se docílilo menšího tření a spotřeby oleje. U třipade se navíc posunula hranice omezovače o 500 ot./min., takže nyní rázně zasáhne až při 13000 ot./min. Největší 480 má upravenou vačkovou hřídel, což by mělo zajistit lepší průběh výkonu. Upravena je i řadící páka, která má nový trn pro lepší řazení a což by mělo hrát do karet menšímu opotřebení převodovky. Šetřilo se také po stránce hmotnosti, a tak všechny ocelové šrouby na motoru jsou vyměněny za lehčí hliníkové.

Rám čtyřtaktů vychází z Racing verze modelového roku 2015, takže je u krku řízení zvýšený a vyztužený kvůli lepší pevnosti a tím pádem lepším jízdním vlastnostem. Z tohoto důvodu tu jsou také nové nižší řidítka Reikon. Podvozek čtyřtaktů dostal inovované pérování Sachs, kdy přední vidlice o průměru 48 mm vystřídala černou barvu za zlatou.

S příchodem vstřikování se upravila přístrojovka, kdy přibyla kontrolka elektronického vstřikování a kontrolka „hladové oko“. Rok 2016 čtyřtaktům přináší transparentní nádrž, která do této chvíle byla výsadou pouze dvoutaktů a stejně tak nový plastový protektor pod motorem. Podobně jako u dvoutaktů je upraven airbox.

Šestnáctkové Betky se zabarvily do fungl nové grafiky a bílou masku vystřídaly za červenou.

 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist