Z druhé ruky: Kawasaki Z 1000
Text: Tomáš Procházka | Foto: Motorkáři.cz , Press | Zveřejněno: 13.1.2015 | Zobrazeno: 89 001x
Kapitoly článku
2010-2013
1043 ccm nový motor s výkonem 136 koní není paradoxně použit ze superbiku ZX-10R, ale je komplet připraven pro tohoto chuligána. Nových 110 Nm najdete už v 7 800 otáčkách. Motor táhne od 4 000 otáček až do 10 000 mohutně a najdeme tu ještě hladší průběh výkonové křivky, údajně bez vibrací díky nové sekundární vyvažovací hřídeli. Nemusíte se ale bát, že je výkon sterilní bez kopance. Na sedmi tisících to v motoru zařve a nepřestane hulákat až do 12 000.
Úplně nový je i o čtyři kilogramy lehčí páteřový rám z lehké slitiny. Najdeme tu o třicet procent vyšší tuhost, snadnější ovládání s odstraněním kmitání řídítek, ale hlavně pořádný podvozek. U tlumení se ve fabrice drželi novodobého trendu lehce přitvrzovat a tak Zedovi utáhli péra a čekalo se, co to udělá s lidmi. Poprvé má Zed kvalitní tlumení, které předává jezdci pouze potřebné informace a nezaměstnává jeho mozek množstvím úkonů, které musí dělat, abyste si jízdu užili. Zadní tlumič je uložený horizontálně, což Kawasaki zdůvodňuje lepší centralizací hmoty a navíc není tlumení v blízkosti tepla vyzařovaného od výfukové koncovky. Nová je i plně stavitelná 41mm přední vidlice.
Ve srovnání s novou vycházející hvězdou Ducati Streetfighter byl Zed těžší, brzdy postrádaly agresivitu a výkon byl poněkud fádní. Jenomže pokud chcete motocykl pro ježdění a ne na parádu, musíte sáhnout po Zedovi. Za málo peněz tolik muziky nenajdete široko daleko a přitom dostanete charakter a neotřelost některých detailů, které žádný jiný čtyřválec nenabídne. Jenom se mrkněte na tu divně vypadající polohovatelnou žlutou přístrojovku. Je jak z nějakého béčkového sci-fi. Líbí, nelíbí? V každém případě si připravte něco mezi 160 000 a 220 000,-Kč, což za čerstvě zajetou litrovou motorku není vůbec špatné.
Uživatel Lionel Z1000 r.v. 2013

Nově níže umístěné sedlo 815 mm nad zemí je pohodlné zhruba do prvního tankování, což u tohoto modelu je díky zmenšené nádrži na pouhých 15 litrů, nějakých 130 kilometrů. U naháče, který má být sportovní, ale zároveň i pohodlný pro každý den je to ještě v pořádku, s tím dojezdem je to ale bída. Celkově je poloha jezdce jedna z nejlepších ve své třídě, a když řekneme, že na Zedovi vydržíte jezdit celý den, myslíme to přesně tak. Jen je potřeba nechat zadek občas odpočinout. Spolujezdec to má ale stále těžké a malinkaté oddělené sedlo daleko za řidičem je pro spoustu holek poněkud oříšek.
Dobrým nápadem je excentrický napínák řetězu, stejně tak otvory pod sedačkou spolujezdce jako madla. Ty jsou však dobré pouze k protáhnutí v pomalé rychlosti než, že by se jich dalo držet po celou dobu jízdy. Někteří majitelé si stěžují na vibrace nebo spíš zabzučení okolo 6 a 7 tisíci, takže Kawasaki se skutečně po celou dobu pere s vibracemi od motoru. Proto s každým novým modelem vycházela i prohlášení, že v továrně přidali silentbloky, výztuhy a nebo změnili uložení motoru. Je to trochu škoda, protože samotný motor je hladký a čistý jak jen moderní motor může být.
Uživatel MajkIV Z 1000 r.v. 2011
Svoji motorku jsem koupil zánovní s 257 km. Takže mám tuto motorku od začátku, zajel jsem si ji a v podstatě vypiplal od začátku. Co se týká samotné motorky, tak jak asi všichni vidí je to desingová pecka. Plasty drží, nehýbou se, nevrzají, co se týká kvality laku tak 100%. Další můj postřeh je podvozek. U mé motorky je podvozek nastaven z výroby, takže pro mě plně vyhovující, ani měkký, ani příliš tvrdý, prostě vyhovující.
Motorka je díky nízkému težišti a relativně nízké hmotnosti perfektně ovladatelná, jak ve vyšších rychlostech tak při pomalé jízdě. Motoricky je tento stroj perfektní, nemá mrtvý bod ve výkonu, výkon jde plynule od nižších až do vysokých otáček. Má také ale své mouchy a těmi jsou znatelné vibrace motoru mezi 6 000 - 7 000 otáčkami, a v podstatě žádný úložný prostor (lékárnička, vercajk, toť vše). Při koupi jsem jezdil pneu Dunlop Sportmax, a maximální nájezd 5 500 km. Momentálně jezdím Pirelli Diablo Rosso II a vím že tyto pneu budu obouvat i nadále. Super přilnavost a celkem solidní nájezd (momentálně 6 500 km a myslím, že 1 000 km ještě dají ). Takže, když bych to vše shrnul tak tato motorka je z mého pohledu výjimečná. Neberte to prosím, tak že ji chválím, protože ji mám (jezdil jsem i jiné moto), ale prostě je to úžasný stroj pro kochání se, ale i " závodění". Maximální rychlost je +/-235 km/ hod. Jo málem bych zapoměl na vychytávku týkající se štelování řetězu. Tato motorka má excentr, což je vynikající. Povolíš dva šrouby, poštěluješ a je to :).
Spousta lidí chtěla Zeda jako svojí jedinou a univerzální motorku, ale nastavte prst a zákazníci vám ukroutí ruku. Zkrátka někteří požadovali od Kawasaki ještě víc použitelnosti pro každý den. Ochrana před větrem a dešti je na naháči nulová a i když se přední maska snaží až do nějakých 120 km/h, nemůže ustát všechno. Proto výrobce přišel s modelem Z 1000SX, který pak zavřel remcalům pusu. Byla by ale škoda zapomenout na Zeda, protože jeho kvality v podobě zábavnosti a perfektním chováním na okreskách jsou nepopiratelné. Tam kde model SX pluje jako zrychlená kachna na rybníčku, tam nahatý Zed kvedlá nohama jak našlápnutej tasmánskej čert. S posledním modelem Zeda přestupovali lidé na novější sportovně-cestovní pneumatiky Pirelli Angel ST později GT, ale kdo chce ze Zeda vyždímat maximum, vsadí na sportovní pneumatiky.
Uživatel Šoty Z 1000SX r.v. 2011


Informace o redaktorovi
Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ Živější nový motor
+ Kvalitní tlumení
+ Universální naháč

- Nádrž na pouhých 15 litrů
- Stále vibrace ve středních otáčkách
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz