globalmoto_duben_nolan




Z druhé ruky BMW R 1100GS - 1200GS

Kapitoly článku

R 1150GS (1999 - 2004)

Většina starších GS už má natočeno přes 100 000 km. A i když v ČR budete mít na budíku menší číslo, nic to nemění na tom, na co se tenhle stroj používá. Někdo mu dokonce říká druhé auto v rodině. Jeho pohodlná pozice za řídítky a trochu neohrabaná manipulace na místě dává ihned za pravdu. Pro postavy menší jak 180 cm může být parkování, respektive následný odjezd z natřískaného kempu trochu hlavolam, ale když ji miluješ není co řešit. Pokud jste už někde četli větu, že po rozjetí se najednou motorka, tedy její váha pod vámi doslova ztratí, je GS příklad číslo jedna. Žádná jiná motorka se k této větě nehodí víc. To co se na místě zdá jako nepřekonatelný problém, zejména pak kopnete-li si párkrát holení do vytrčené hlavy motoru, je po rozjetí ihned zapomenuto.
Nový model přináší nový motor o obsahu 1130 ccm a 63 KW. Najdeme tu novou šestistupňovou převodovku, která nahrazuje předchozí pětistupňovou. Později v roce 2002 dostal model dvě svíčky na válec. Tímto modelem se však především odstartovala vlna cestovatelské vášně a nejenom Ewan McGregor a Charley Boorman začali cestovat po světě.

R 1150GS 2000
Vaca002

Přesedlal jsem před dvěma lety z Hondy Transalp XL 700V a to především proto, že jsem jezdil velmi často s manželkou a naložený. Výkon u Hondy dostačoval, ale v zatáčkách bylo znát, že podvozek je na hraně a krouťák také chyběl. První dojem z GS byla velká váha, ale jinak posez překvapivě nízký a řídítka široká a dobře dostupná (prostě mi sednul). Řazení hlučnější a musel jsem si zvyknout na různé mechanické zvuky při rozjezdech. To vše je ale normální a v pořádku. V současnosti má najeto 73 tis a poslední 2 tis. v Alpách. Shrnu teď pozitivní vlastnosti. Podvozek na své roky bomba. Drží stopu jak prázdný tak plně naložený. Při jízdě není váha vůbec znát a ovladatelnost i brždění je výborná ( mám i ABS ). Spotřeba je myslím velmi dobrá, průměr 5,7 l. Spotřeba oleje cca. 1,5 dcl na 1000 km. Servis běžný (ventily, oleje, svíčky, filtry a řemen) si dělám sám. Ke všemu se dostaneš a pokud nejsi dřevo tak to zvládne snad každý. Zásadnější problém jsem zatím nemusel řešit. Je třeba cca jednou za 10 tis. dělat synchronizaci klapek a tu mi dělá CAR servis Praha pan Žlábek. Pneu jsou zatím původní Metzeler tourance EXP a půjdu zase do nich. Mám je sjeté skoro až na kraje a vždycky držely. Brzdové destičky jsou od koupě v pohodě, tak zatím nevím jaké tam dám. Dám na radu p. Žlábka. Oleje používám TOTAL 20w50 a do převodovky a rozvodovky stejný výrobce. Nechal jsem vyměnit brzdovou kapalinu ale raději v CAR servisu, je tam totiž ABS a v tom se nechci sám vrtat.

Doplňky na GS mám od koupě, velké tourer plexi. Do 120 km/h dobrý, pak začínají turbulence. Různě jsem ho naklápěl, ale nic. Budu řešit jiné asi Wunderlich nebo MRA. Padací rám Wunderlich, držáky bočních 46l Al kufrů mám od Big Husky. Zadní Top Case Givi Treker mám 45l, ale je malý a dvě přilby se tam nevejdou. Byla nutná výztuha Top Casu , protože zadní slitinový díl podsedlovky dost pružil. Názor na motorku jsem po těch dvou letech nezměnil, spíše jsem si vnitřně potvrdil, co jsem od něj chtěl. Jsem moc spokojený a asi ani ne proto, že je to BMW ale díky jeho vlastnostem. Naložit a jet v Alpách od toho je dělaný, zatáčky se mu líbí. Lehký offroadek zvládá dobře i poskočí, není to ale žádná kroska. Někde jsem četl, že jediné omezení vlastností motocyklů třídy GS je jeho majitel a řidič. To je pravda. Vyprdneš se na základní údržbu (ta je opravdu jednoduchá a levná) a někde se ti to vymstí. Nebudeš se učit s ním sžít a budeš trvat na tom, že je to kroska a někde tě zavalí a něco se zlomí. Každopádně já i manželka jsme spokojeni a je to přesně to, co jsem chtěl.

Jak se zde píše, nic není věčné a i GS potřebuje své. Pokud mluvíme o základních věcech jako je motorový olej, tak ano levný minerální olej 20W50 postačí a je přímo doporučován výrobcem. Do kardanu i převodovky patří olej, který má specifikaci API GL5. Seřízení ventilů lze řešit v domácích podmínkách, kdy na internetu naleznete i podrobný návod jak na to. Motor i převodovka jsou poněkud hlučnější a ne vždy dostanete od řadící páky patřičnou odezvu. Dále není nic neobvyklého, že si tyto motory řeknou o několik dolití oleje mezi výměnami. Většině majitelů si motor takzvaně sedl až po najetí 50 000 km a více. Problémy se samotným motorem však nejsou. Velké procento závad, které se vyskytnou na jiných součástkách, jsou více méně pouze příčinou unavených materiálů po najetých několika desítkách až stovkách tisíc kilometrů. Občas bouchne pojistka zapalovače, dále odchází relátko světel a ložiska kardanu také nejsou věčná (cca 8 tisíc Kč).

R 1200GS (2004 - 2012)

R 1200GS je a bude mnohými kritizovaná, že už není takový držák a více „elektriky“ brání bezstarostnému cestování kolem světa. Ovšem pokud chcete modernější vzhled a výkonější motor nemáte jinou volbu než zahučet do „dvanáctky“. Najdeme tu nový motor o obsahu 1170 ccm a navýšení výkonu o 19 procent oproti R 1150GS na konečných 98 koní. Kroutícího momentu je také víc a nyní má 115 Nm při 5500 ot/min. Dále motocykl ubral na váze a oproti předchozímu modelu dostal dolů celých 30 kilogramů. Další modernizace nastala pro modelové roky 2008, kde se výkon zvýšil na 105 koní a v roce 2010 se výkon ustálil na hodnotě 110 koní, kde přichází i nový dvouvačkový motor.


R 1200GS 2004 honzapopelka

Koupil jsem ojetou R1200GS loni. Je rok výroby 04. Najel jsem na ní cca 10000 km a nemohu jinak, než říct - skvělá. U SW-motech jsem koupil dolní padací rám, dokoupil jsem Vario kufry. Vzadu jsem musel vyměnit brzdový kotouč a destičky, zvolil jsem Brembo - jak kotouč, tak destičky. Mám v plánu si ještě přidělat jednu zásuvku na 12V - někam na palubku.. kvůli dobíjení mobilu, navigace a Interphone. Koupil jsem i přídavná LED světla. Záporné věci - snad jen hmotnost, ale to je snad problém všech podobných strojů. Ovšem, pokud jede, je to jak poslušná kobylka. Motorku jsem servisoval u velmi schopného člověka, kterého jsem potkal na foru BMW GS. Provede veškerý servis bez nutnosti návštěvy značkových servisů. Za tuto sezónu se nemohu dál vyjádřit k případným bolestem, protože zatím je vše OK.

R 1200GS 2005 xLarry

Jezdím už druhou sadu na Metzelerech TL Tourance a z mojí strany nevidím důvod měnit. Na to kde a jak jezdím jsou víc než dostačující (převážne asfalt max někde nějaká polňačka) sportovnější jízdu dávají taky bezchybně. Hlavně je ale oceňuji na vodě. Výdrž je taky optimální. Destičky: Zatím jsem měnil jen zadek a dal jsem tam desky od Feroda mají dva typy, tak jsem vzal tu měkčí abych nedrtil zbytečně kotouč a brzdí supr cena +- 500,-Kč. Až odejdou origo na předku tak to udělám stejně.

Oleje: Do motoru dávám od Castrolu 20W50 + aditiva Militec1 mám s tím dobrou zkušenost a myslím si že to motoru trochu pomůže. Převodovka a diferák Shell Spirax viskozitu teď z hlavy nevím, ale prostě předepsanou. Hlavní je aby to byl hyponoidní GL5. Servis takovej ten základní (oleje, svíčky, ventily, brzdovka) si dělám sám s kamarádem v jeho dílně páč báwo je na tohle geniální a vše je skvěle přístupné a hlavně vymyšlené tak abys to byl schopen udělat snad i někde na poušti.

Závady jsem zatím neřešil páč nejsou a snad ani nebudou . Motka se blíží ke 40 tkm tak uvidíme co ještě snese spojka a zadní ložisko. Co jsem četl na GSforum, tak tyhle věcičky jsou asi nejslabší stránkou dvanáctek. Hlavně to ložisko vydrží někomu 50 někomu 70 tisíc kilometrů a i víc, ale i extrémně mín. Je to tím kdo před tím a kde na tom jezdil.
Praktické věci: To je celá motorka. Možnost doplňků je nekonečná kopice a nemusíš kupovat jen origo páč ty jsou docela za nesmyslný peníz pokud jsi tedy normální človíček. Např kufry. Rozhodoval jsem se mezi origo plast nebo hliníky. Chtěl jsem za každou cenu kufr s výřezem kolem výfuku páč bez výřezu se mi to ani trochu nelíbí a jsi taky pak na jednu stranu širší. Plasty jsem po uvaze a jejich nepratičnosti vyřadil. Ale hliníky jsou zas za hodně velkej peníz a to nemluvím o ceně za nosiče. Tak po pátrání na netu jsem nosiče koupil od BigHusky a kufry mi vyrobil jeden moc šikovnej klučina na webu, má stránky http://alu-milanek.webnode.cz fakt ho doporučuji. Supr ceny a je schopen vyrobit téměř cokoliv a hlavně domluva s ním je skvělá.

Jízda je perfektní. Motor má velkou sílu a nemusíš ho nějak extra točit. Podvozek dokonalost a možnost jeho snadného nastavení je jen další plus. Brzdí dobře i když bych si uměl představit lepší dávkování a hlavně bych nemusel mít ten posilovač. To je taky prý nemoc starších 12ctek což já mám. Zatím tedy nemám problém ale vybíjí to baterku tak, že není dobré na ní dlouho stát. Novější od r.v.07 tento problém nemají. Tak že doporučuji tyto ročníky nebo verzi bez abs tam to taky není. Když jsem jí kupoval tak jsem toto nevěděl a hlavně taky finance rozhodovali.
Další malé mínus je řazení. Je trochu tvrdší, ale to je normál u bmw a je to o zvyku. Já se naučil, že pokud mám čas tak podřazuji s meziplynem a pak to jde jak po másle. Stačí i malej meziplyn a je to o 100% lepší. GS je prostě super a univerzální jak snad nic jíného na dvou kolech. Ale hlavně je to taky o tom, co kdo od toho očekává. Já si jednou sjel od kamaráda a hned jsem tomu propadl, že už jsem jinou nechtěl a nechci, maximálně novější.

R 1200GS 2007 _Kóťa_

Jezdím cca 30 let a GSo (najel jsem s ním cca 10 tis km) je motorka, kterou už z ruky nedám, pokud k tomu nebudu přinucen. Ještě jsem se nevydal na nějakou delší cestu, občas křižuji po ČR, jinak víceméně "kolem komína", objevování nových míst, silnice III. tříd, terén jen polní a lesní cesty. Jízda je maximální komfort, stabilita i ve vyšších rychlostech, při míjení kamionů se to ani nehne, štítek perfektně odvádí nápor vzduchu, v létě až moc (jsem líný s ním hýbat). Do zatáček to jde samo. ABS bez komentáře, při brzdění systém zavěšení reaguje "ztuhnutím" rámu, neponořuje se, nekroutí se (supersport je supersport, ale i tak - špice). Výkon motoru je s dostatečnou rezervou i při jízdě ve 2 a naložené bagáži, zvykám si na mírnou spotřebu oleje, danou konstrukcí motoru (boxer), dle stylu jízdy, když za to tahám – i cca 2 dcl na 500 km.

Pneumatiky z výroby Anakee II jsem sjel po 11 000 km, ale po konzultacích se asi hodně podepsal styl jízdy (do zatáček i na brzdy naplno). Zvažoval jsem jiné pneu, ale nakonec jsem nasadil zase Anakee II, za sucha i mokra se mi osvědčili a pokud má být cena za malý nájezd takový lepidlo, tak do toho jdu. Při vzorku pod 50 % jsem měl problémy na mokré trávě, ale nic hrozného. Po dobu záruky bylo servisováno v BMW – hradil předchozí majitel.
Když jsem viděl faktury, tak jsem se rozhodl servisovat sám. Výměna olejů, filtrů je bez komplikací, používám oleje doporučené výrobcem – motor Castrol Actevo GP. Měním po každé sezóně na podzim – neusazuje se celou zimu karbon. Převodovka, tam chystám výměnu - Shell Spirax ASX 75W90. Destičky původní – ok. U baterie k dobíjení požívám Optimate 4, přes zásuvku pod sedlem – super. Jinak úpravy proběhly dvouzásuvka 12V pod palubní deskou – napřímo k baterce přes pojistku a vypínač do 100 Kč samodomo. Padací rám – spodní + magnezio hliníkové kryty hlav válců. Originál vario kufry 3x – perfektně vymyšlený, ale jsem zvědavý, co to udělá, když to spadne. Na druhou stranu když se s něčím potkáš – tak se pustěj rámu. Kamaráda hliníkáče napevno přidělaný hodily přes palubu. A nevýhody? Měřím 175 cm (žádný habán nejsem) a i když mám sedlo v dolní poloze, tak se s tím občas peru při manévrování na místě ( zejména nakloněný terén). Chce to používat hlavu. A při sundávání předního kola mě pobavila nutnost vlastnit imbus č. 22 -používá se snad jen na kombajnech - vyřešeno cca 7 cm dlouhým hranolem (dám pod sedlo) a otočíš s tím golou s ořechem č. 22 - což je standard.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (42x):



TOPlist