globalmoto_duben_nolan




Yamaha Tracer 9 GT+ má adaptivní tempomat a radarový brzdový systém

Nejvyšší řada cesťáků Yamaha, kterou až dosud tvořil model Tracer 9 GT doplněný extravagantním tříkolovým motocyklem Yamaha Niken, dostává do roku 2023 hodně inovovanou elektroniku. Yamaha svůj Tracer 9 GT+ doplnila o adaptivní tempomat, navíc s varováním před kolizí a kontrolou zrychlení v zatáčce.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Yamaha sice oficiálně ignoruje právě začínající světovou motocyklovou výstavu EICMA v Miláně, ale i tak se drží tradice a představila své novinky v předvečer výstavy – i když jen prostřednictvím internetu. Celá rodina Tracer 9 prošla velkou modernizací pro sezónu 2021, kdy dostala nový motor CP3, aktualizovaný podvozek a přiostřený design. Hodně povedená motorka, ale bohužel mu dala  ten zvláštně rozdělený přístrojový displej, takže jsme se všichni v redakci dost těšili na letošní avizované změny.

Adaptivní tempomat

Příchod dalšího modelu Tracer GT+ (ostatní modely Tracer 9 zůstávají bez větších změn) představuje nový milník v rodině Tracer 9 a posouvá Yamahu do postmoderní elektronické doby. To znaménko "+" v názvu modelu znamená, že se v modelu nic podstatného neměnilo, ale dost se přidávalo. Nejvýraznějším přírůstkem je radar schovaný pod světlometem, který Yamaze otevírá dveře k využití celé řady asistenčních funkcí. Tou hlavní je adaptivní tempomat ACC, který udržuje konstantní vzdálenost od vozidla jedoucího vepředu a v případě potřeby může i jemně aktivovat brzdy. Řidič si může vybrat požadovaný odstup od vozidla vepředu. Pokud systém ACC zjistí, že se motocykl příliš přiblížil k vozidlu před ním nebo že aktuální zrychlování/zpomalování stroje povede ke zkrácení odstupu, zobrazí se na přístrojovce ikona požadující zásah řidiče. ACC funguje v intervalu rychlostí od 30 do 160 km/h.

Asistent průjezdu zatáčkou a asistent předjíždění

Kromě adaptivního tempomatu umožnilo nasazení radaru také vybavit motocykl asistentem pro průjezd zatáčkou. Ten brání zvyšování rychlosti, když systém zjistí, že stroj zatáčí. Pokud při tom radar navíc detekuje vozidlo před motocyklem, systém omezí také úroveň zrychlení při jízdě za vozidlem. Asistent pro předjíždění ACC dává modelu TRACER 9 GT+ plynulejší zrychlení než normálně. K aktivaci potřebuje zapnuté směrové světlo a motocykl provádějící manévr předjíždění. Systém je integrovaný s motorem, šestiosou jednotkou IMU a elektronickým odpružením, které je nastavené tak, aby se při brzdění snižoval nadměrný náklon a zachovala se stabilita.

Sdružený brzdový systém UBS propojený s radarem

Na základě dat z jednotky IMU (Inertial Measurement Unit), která sleduje zrychlení ve všech osách a náklony motocyklu, dokáže brzdový systém Bosch spolu s daty z radaru nabídnout funkci brzdového asistenčního systému. Když je tento systém aktivovaný a detekuje hrozbu kolize, pomůže jezdci při brzdění a zvýší brzdný tlak na předním i zadním kole. Není to tedy klasický protikolizní systém, jak jej známe ze světa aut, ale spíš chytrý posilovač brzd využívající data z radaru. Může pomoci při krizovém brzdění, zároveň ale nechává plnou kontrolu nad motocyklem na jezdci. Pokud se tedy například jezdec rozhodne pustit brzdy a překážku místo brzdění objet, systém mu nijak nesazahuje do řešení situace.

Součástí systému je i vyrovnávání brzdného účinku na obou kolech, aby bylo zajištěné stabilní zpomalení. Poslední funkcí je pak systém řízení brzdění v zatáčkách, který automaticky upravuje brzdnou sílu tak, aby při náklonu stroje nedocházelo k prokluzu pneumatik. Pokud řidič používá pouze přední brzdu, hydraulická jednotka automaticky aplikuje brzdnou sílu i na zadní kolo. Míra intervence se určí výpočtem na základě údajů z jednotky IMU na základě změn zrychlení a úhlu náklonu. Pokud se používá pouze zadní brzda, systém někdy (ale ne vždy) aplikuje prostřednictvím hydraulické jednotky dodatečnou brzdnou sílu na přední kolo. Záleží na vstupech z brzdového pedálu a na údajích z jednotky IMU týkajících se polohy motocyklu. Systém ABS se sledováním náklonu funguje vždy, bez ohledu na to, zda je systém rizikového brzdění zapnutý, nebo ne.

Nový 7" barevný TFT přístrojový panel

Po vyhoupnutí do sedla na jezdce čeká nový posuvný plexištít a 7palcový barevný TFT displej se třemi režimy zobrazení Street, Sport a Tour a možností napojení na navigaci Garmin v propojeném mobilním telefonu (připojení lze údajně provést přes kabel USB, Bluetooth a dokonce i Wifi). Po připojení chytrého telefonu s aplikací MyRide a stažení aplikace Garmin Motorize lze na TFT přístrojovce zobrazit navigační okno a využívat všechny chytré funkce, jaké Garmin do svých systémů nabízí.

Nové rychlořazení Quick Shifter 3. generace

Na rozdíl od běžných tempomatů, které se odpojí, když řidič použije spojku nebo přeřadí, mohou řidiči TRACER 9 GT+ řadit pomocí nového rychlořazení Quick Shifter 3. generace, i když je aktivní adaptivní tempomat. Pokud například řidič jede s aktivním adaptivním tempomatem rychlostí 100 km/h na 6. rychlostní stupeň a motocykl automaticky zpomalí podle vozidla vepředu, může jezdec podřadit a přizpůsobit rychlost, aniž by vypnul adaptivní tempomat. Podobně při jízdě z kopce s ACC na nižším rychlostním stupni může řidič přeřadit na vyšší rychlostní stupeň, aniž by deaktivoval adaptivní tempomat.

Semiaktivní odpružení KADS

Nová generace elektronicky řízeného systému odpružení KADS (KYB Actimatic Damper System) byla vyvinuta společně se společností KYB. Systém vychází z dat jednotky IMU a automaticky upravuje tlumicí síly podle aktuálních jízdních podmínek. Systém KADS lze nastavit do režimu Sport nebo Comfort. Systém navíc funguje ve spojení s ACC, sdruženým brzdovým systémem s asistencí vpředu/vzadu propojeným s radarem a s řízením brzd. Řidič má možnost volit ze čtyř integrovaných jízdních režimů: „Sport“, „Street“, „Rain“ nebo „Custom“ a všechny tyto režimy nyní fungují ve spojení s volbou charakteru motoru (D-Mode), kontrolou trakce, kontrolou prokluzu, kontrolou zdvihu a elektronickou regulací tlumení odpružení. Spolu s jízdními režimy je mění i režimy vstřikování D-Mode, které se u předchozích modelů nastavovaly nezávisle.

Tracer 9 GT+ má také výškově nastavitelné sedadlo s novým tvarem, polstrováním a koženým čalouněním pro větší pohodlí. Poslední změnou je pak větší průměr zadního brzdového kotouče (267 mm) a nový zadní třmen. Ostatní výbava zůstává stejná jako u předchozího modelu, včetně standardních prvků, jako jsou adaptivní světla do zatáček, nastavitelné čelní sklo, vyhřívané rukojeti, středový stojan a boční kufry.

Tracer 9 & Tracer 9 GT

Modely Tracer 9 GT a Tracer 9 zůstávají ve stejné podobě jako vloni, jedinou změnou jsou dvě nové barvy pro model Tracer 9 GT.

 

Tracer 7 & Tracer 7 GT

Yamaha nezapomněla ani na svého nejmenšího zástupce kategorie Sport Touring, a sice sedmistovku Tracer. Ta měla ve své poslední generaci premiéru v roce 2020, loni potom přišla verze GT vybavená větším plexi, komfortním sedlem a dvojicí kufrů. Pro letošek obě verze kromě zajímavých barev (viz galerie) dostanou jednu technickou změnu, kterou ten, kdo náš web sleduje pozorně, už asi tuší. Ano, i Tracery napřesrok budou vyjíždět s 5“ TFT displeji s konektivitou, které nahradí stávající LCD s inverzním zobrazením. Takže jsou na tom vlastně lépe než základní Tracer 9 s tou svou rozdvojenou šíleností. Displej bude mít dva způsoby zobrazení, konvenčnější Touring a modernější Street, s novým displejem souvisejí i nové ovladače na řídítkách.

Ale to není jediná velká změna. Jelikož jsme si v testu jednou stěžovali, že nám Tracer nebrzdil nic moc, v Yamaze se toho hned chytli a průměr předních kotoučů zvětšili z 282 na 298 mm. Upravená je přední vidlice, nicméně nevíme jak, Yamaha říká akorát to, že „modernizovaná přední vidlice byla upravena pro vyváženější a všestrannější jízdu a nový jednotný systém kompletního nastavení usnadňuje její nastavení“. Co si pod tím představit, čert ví. Společnou inovací je předpřipravená kabeláž pro montáž rychlořazení (jako u MT-07), naopak pouze záležitostí modelu Tracer 7 GT jsou gumové plošky na nádrži a přidání zadního nosiče do základní výbavy.

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Tom-749 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist