Yamaha MT-09 má v nové generaci víc novinek, než se na první pohled zdá
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Yamaha | Zveřejněno: 31.10.2023 | Zobrazeno: 13 356x
Je tomu deset let, co Yamaha představila MT-09. První model z tehdy nově uchopené řady MT (zkratka pro „Monster Torque“), která dala posléze vzniknout i mimořádně populární MT-07, juniorským MT-125 a MT-03, ale i nekompromisní čtyřválcové MT-10. Populární „devítka“ se právě nyní představuje v nové podobě, která se na první pohled zdá skoro stejná, ale vylepšení přináší celkem dost.
Kapitoly článku
Modelová řada MT je designově dost specifická a asi nebylo na místě očekávat, že by nová generace MT-09 zahodila svůj kontroverzní technicistně-odhalený háv. Na druhou stranu, pokud chcete něco konzervativnějšího nebo retro, je tady technicky příbuzná řada XSR, korunovaná před pár dny famózní XSR900 GP.
Zpátky ale k MT, na němž je na první pohled nejvýraznější nová přední maska, v níž se ukrývá vedle štěrbin denního svícení i obdélníkový hlavní světlomet rovnou se dvěma světelnými zdroji. Nová je ale i nádrž, která umožnila větší rejd řízení, a navazující sedlo, které už není ploché a s „výběžkem“ vpředu. Sedlo teď končí před nádrží a část pro spolujezdce je oddělená. Nový je také podsedlový rám s plasty v zadní části, kde se nachází nové koncové světlo.
Yamaha představila i ergonomické změny. Stupačky jsou výš a dále vzadu, ovšem nastavitelné do dvou poloh. Chvályhodná je taky nová plošší řadička a hliníková páka zadní brzdy. Řídítka, opět nastavitelná do dvou poloh, mají potom nižší profil. Tisková zpráva uvádí, že cílem nové ergonomie je poskytnout jezdci širší možnosti pohybu a víc ho „zapojit“ do děje, ovšem bez ztráty komfortu.
Novinky na poli elektroniky zahrnují pětipalcový TFT displej s konektivitou, k němuž přísluší nové ovládání na levém řídítku – dosavadní rolovací kolečko nahradil joystick a objevil se zde také tempomat. Vylepšení neušel ani přepínač blinkrů, který už je elektronický, takže MT-09 umí při jemném stisku bliknout třikrát, a při úplném stisku bliká 15 sekund nebo 150 metrů jízdy. Jezdec má k dispozici dva nové, uživatelsky nastavitelné jízdní režimy, vylepšené rychlořazení a nechybí už dříve představená šestiosá jednotka, sdružující ABS, kontrolu trakce a wheelie control.
Trochu poladěný je také podvozek. Známou dvojici předních kotoučů o průměru 298 milimetrů okusují radiálně montované čtyřpísty, jež jsou nově ovládané radiální pumpou Brembo. Na druhé straně řídítek se pak objevila i nastavitelná páčka spojky. Na podvozku sice zůstaly stejné komponenty, ovšem přední vidlice je nově nastavená a zadní tlumič má nové přepákování.
V zásadě netknutý zůstal motor. Tříválec CP3 o objemu 890 cm3 má i nadále 119 koní v 10 000 otáčkách a 93 Nm v 7 000 otáčkách. Novinkou je jen upravený airbox, který by měl podle Yamahy zdůraznit zvuk motoru směrem k jezdci. Hmotnostně si nová MT-09 oproti aktuálnímu modelovému roku o čtyři kilogramy pohoršila, pořád má ale střídmých 193 kilogramů včetně náplní.
Nová generace MT-09 jde do prodeje zkraje nového roku, a i když cena zatím na webu českého zastoupení není, neměla by se dramaticky lišit oproti stávající variantě.