Euro 5+ u Yamahy Tmax znamená opravdu jen drobný facelift
Text: Honza Zajíček | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 1.11.2024 | Zobrazeno: 2 807x
U jiných modelových řad znamenají aktualizace na plusovou euronormu minimálně zásadní designové změny, většinou je ale doprovází i nějaké větší technické aktualizace. U etalonu své vlastní třídy se ale nic převratného neudálo. Drobné změny vzhledu doprovází jen symbolické technické doplnění. A víte co? Ono to vůbec nevadí, dobré věci netřeba měnit.
Kapitoly článku
Svou dominanci Tmax dokazuje vlastně po celou dobu své více než 20leté existence. Stačí se vlastně jenom podívat, jak moc se měnil respektive neměnil. Opravdu zásadních aktualizací bylo jenom pár, většinou byly spojeny s novými většími agregáty, nicméně poslední výrazná proměna z roku 2021 byla vynucena spíš drtivým nástupem stále většího množství jedniček a nul v jednostopých strojích. Nicméně jak Honzis zjistil v jeho testu, všechny ty drobnosti ošperkované novým vzhledem přinesly Téčku ještě víc dokonalosti. Vlastně se s nadsázkou dá říct, že kdyby neexistovala bruselská byrokracie, mohli by v Iwatě vývojovou partu za dveřmi s nápisem XP500 rozpustit.
Pro naladění na Euro 5+ ale stejně přišla jenom půlka osazenstva, protože se z tiskové zprávy o nějakých velkých pracích a vylepšeních nedovídáme. Motor dál dává plných 35 kW a jen z porovnání technických údajů mezi ročníky 24 a 25 vypátráme, že novinka jich dosahuje v 7 000, tedy o 500 otáček dřív, výměnou za 7 desetin newtonmetru. Těch zbylých 55 dál nastupuje v 5 250 otáčkách. No a protože měli svou práci hotovou až moc rychle, stihli lehce přeladit záběr odstředivé spojky při rozjezdu z nuly a ještě si pohrát se zvukem sání, což je taková specialitka Yamahy posledních let.
Největší vylepšení přichází v už tak bohatém elektronickém balíčku jízdních asistentů. Odezvy motoru D-Mode s kontrolou trakce nově doplňuje takzvaná Brake Control, což není nic jiného než ABS reagující díky inerciální jednotce na náklon, takže je zase o něco bezpečnější. 7“ TFT přístrojovka byla jedním z „hajlajtů“ minulé generace, Yamaha nyní hlásá, že má vylepšenou konektivitu, nicméně jak přehrávání hudby tak zobrazování SMS nebo navigaci Garmin uměl už i ten starší. Nicméně teď by mělo být navigování pomocí aplikace Garmin Motorize zdarma.
No a vtipné je to také s novým vzhledem. Nejprve jsem četl tiskovku, kde se píše o nových dynamických světlometech, vylepšené kapotáži a nové silnější image, takže jsem čekal něco podobně jiného, jako se objevuje u nahačů. Ve finále jsem ale musel chvíli porovnávat, abych přišel na to, co je tady nového. Nakonec je to skoro kompletní přední oplastování a dokonce i ta světla jsou nová, i když by se s trochou jízlivosti dalo říct, že jsou jen otočená o 180º.
No a to je vlastně vše. Nic víc tu totiž ani není potřeba. A pokud by to pro vás bylo pořád málo, nadále existuje provedení Tech Max s elektrickým plexi, vyhřívaným sedlem a rukojeťmi, tempomatem, stavitelným zadním pérem, kontrolou tlaku v pneumatikách, podsvícenými ovladači a nově také broušenými lemy ráfků, které mu dávají extra šmrnc.