Triumph přidává model Tiger Sport ve verzi 800
Text: Jan Rameš | Foto: Triumph | Zveřejněno: 22.10.2024 | Zobrazeno: 11 478x
Britská značka zase trochu rozmnožila svou smečku tygrů a do již tak široké nabídky vklínila další model. Jmenuje se Tiger Sport 800 a na první pohled ho nerozeznáte od šestsetšedesátky. Ovšem mělo by stačit jediné otočení plynovou rukojetí, abyste poznali, že sedíte na úplně jiném stroji. Vyrostl Yamaze Tracer 9 nový konkurent? Ano i ne.
Kapitoly článku
Jako by v Triumphu chtěli zacílit na úplně každý tržní segment, tak to vypadá, když se probíráte řadou Tiger. Tři devítistovky, čtyři dvanáctistovky, velké nádrže, malé nádrže, silniční kola, terénní kola, a to jsme jenom mezi těmi „plnotučnými“ prémiovými adventurami. Pod nimi ovšem Triumph letos nabízel ještě model Tiger 850 Sport, což nebylo nic jiného než výrazně očesaná devítistovka se stejným, avšak podladěným motorem (jako to dělá BMW se svými modely F 800/900 GS) na litých kolech 19“/17“, a potom Tiger Sport 660, malého sportovně laděného cestovatele na 17“ kolech, jemuž je tím největším konkurentem Yamaha Tracer 7. A teď přichází Tiger Sport 800, což není nic jiného než šest set šedesátka s větším a výrazně silnějším motorem a lepším podvozkem. Stroj pro ty, kdo chtějí toho sportu opravdu hodně. Největším konkurentem bude určitě opět Yamaha Tracer, tentokráte však Tracer 9, nicméně nůžky jsou zde výrazně rozevřenější než v případě menších sourozenců.
Nejprve se podívejme, v čem je Tiger Sport 800 stejný s menší šest-šede. V zásadě se dá říct, že jsou to obě stejné motorky, jenom s jiným objemem motoru, nicméně je tu pár prvků, podle nichž je rozeznáte na první pohled. Tím nejspolehlivějším je výfuk, osmistovka dostala dlouhou koncovku, šest set šedesátka má jenom vyústění pod stupačkou. Dalším spolehlivým rozlišovacím bodem jsou brzdy, větší model má radiálně uchycené čtyřpístky, menší axiální dvoupístky. A drobná změna se najde i v plastech, osmikilo totiž dostalo klín pod motor a rozměrnější kryty chladiče. Vůbec ochrana proti větru by měla být lepší, vedle plexi jsou už v základu průhledné deflektory. Jo a na čumáku pod plexi mezi hlavními světlomety přibyly dva LED pásky denního svícení. Jak to bude s barvami, těžko říci, protože zatím známe jenom ty, jaké měl menší model letos, ale ani u jednoho modelu zřejmě Triumph nepůjde cestou nějaké velké divočiny. U osmistovek už barevná provedení známe, počítat můžete s decentnější modrou a šedou, a kdo chce trochu vyčnívat, ten sáhne po okaté žluté, přičemž všechny tři barvy jsou vždy spojené ještě s černou. Čtvrté provedení je celé černé, ovšem doplněné o pár šedých prvků a výrazné fluo žluté linky.
Kde se menší a větší model liší více, je elektronická výbava. Ovšem pozor, tohle platí opět při porovnání 660 MY24 a 800 MY25, protože je velice pravděpodobné, že Triumph trochu upraví i model Tiger Sport 660 po vzoru nahatého Tridentu 660, jak jsme psali v tomto článku, a že se zanedlouho síly vyrovnají. Co tedy osmistovka nově přináší, je trojice jízdních režimů (k Road a Rain přibude Sport), tempomat, konektivita s LCD/TFT displejem již ve standardu, šestiosou elektroniku s náklonovým ABS a kontrolou trakce a rychlořazení. Čili samé fajn věcičky pro sportovně-cestovní motorku, nicméně všechny tyhle prvky dostal i již zmiňovaný Trident a je tedy skoro jisté, že je bude mít i Tiger Sport 660 MY25.
Kde se ovšem dá předpokládat, že odlišnosti zůstanou, je podvozek. Osmistovka přijíždí vybavena také tlumiči Showa, ovšem vyšší řady s většími možnostmi nastavení. Vpředu najdete 41mm USD vidlici s kartridžemi a rozdělenou funkcí, která nabídne plnou stavitelnost, a zadní centrální jednotka disponuje laděním odskoku a předpětí pružiny, to jako u menšího brášky hydraulicky. Zdvihy zůstaly na hodnotách 150 mm vpředu i vzadu, což je pro stroj dané kategorie takové optimum. Neměnily se ani průměry brzdových kotoučů, vpředu jsou 310mm, vzadu 255mm, ovšem měnily se třmeny, vpředu jsou již zmíněné čtyřpístky. Sedmnáctipalcová kola nesou i nadále pneumatiky o šířkách 120 a 180 mm, jako OEM obutí byly vybrány Micheliny Pilot Road 5. Co překvapí, je lehoučká změna geometrie, je tady o sedm desetin stupně tupější hlava řízení a o 1,9 mm delší závlek předního kola a o 4 mm delší rozvor. Přitom sedlo zůstává ve výšce 835 mm, o stejných zdvizích již řeč byla. Že by v Triumphu dělali jiný rám, je dost nepravděpodobné. Takže to možná bude jenom trochu jinak zmáčknutými tlumiči. Ona totiž poměrně výrazně šla vzhůru hmotnost, a to z 206 na 214 kg, na druhou stranu se zvětšil i objem nádrže ze 17,2 na 18,6 litru.
Tu největší změnu ovšem přináší samozřejmě pohonná jednotka. Je to samozřejmě pořád tříválec, ovšem s větším objemem, konkrétně 798 cm3. Triumph říká, že jde o nové jádro, přičemž podle vzhledu a celkové architektury jde o řádně zvětšenou šest set šedesátku. Poměry vrtání a zdvihu 78 x 55,7 mm zatím Triumph nepoužil, rozhodně tedy nejde o agregát převzatý z předchozích Tigerů 800. Vrtání je však stejné s novými devítistovkami, což zákonitě znamená, že je osmikilo výrazně krátkozdvihové, taky má poměrně vysokou kompresi 13,2:1, a podle parametrů to vypadá, že to bude pěkně točivý čert. To platilo už o šest set šedesátce, ta měla svých 81 koní při 10 250 otáčkách a 64 newtonmetrů při 6250 otáčkách, ovšem osmistovka jde ještě výš, když nabídne 115 koní při 10 750 otáčkách a 84 newtonmetrů při 8500 otáčkách! Ten nárůst síly je dramatický, bavíme se o plus 34 koních a 20 newtonmetrech, tedy více než 40 % výkonu a 30 % točivého momentu navíc, přitom objem motoru narostl pouze o 20 %. Pokud bychom do porovnání motorů přivzali ještě Tiger 850 Sport, tak ten z většího agregátu (shodných 888 cm3 jako u všech Tigerů 900) nabídne o fous menší točivý moment 82 Nm a výrazně nižší výkon 85 koní. Kdepak, Tiger Sport 800 bude fakt sportovec.
A bude to také model, který ukradne zákazníky Yamaze Tracer 9, stejně jako tak činí menší Tiger Sport menšímu Traceru? Při pohledy na parametry motoru by se to mohlo nabízet, Triumph je slabší akorát o čtyři koně. Jenomže má taky o 92 kubíků menší objem a z toho plynoucí deficit 9 newtonmetrů, Yamaha má navíc svá maxima o dost níž. Hmotnost je prakticky identická, ovšem Yamaha má podstatně delší rozvor, kratší zdvihy odpružení a nižší, navíc nastavitelné sedlo. A když se na obě motorky podíváte i bez technických údajů, vidíte v Yamaze mnohem větší zaměření na cestování, Triumph je se svým jednodílným sedlem, krátkou prdelkou a hubenější stavbou jednoznačně sportovnější záležitostí. O zákazníky se ale oba motocykly určitě prát budou, a to i z důvodu cenového. My sice ještě českou cenu Triumphu Tiger Sport 800 neznáme, ale známe britskou, a ta o nějakých 900 liber přerůstá cenu Tigeru 850 Sport, jenž se u nás prodává za 293 tisíc. U osmistovky tak můžeme čekat cenu někde v rozmezí 300-310 tisíc, což přesně odpovídá základnímu devítkovému Traceru za tři kila. Proti menší šest set šedesátce za 230 Palackých jde o výrazný nárůst (i když ona příští rok nejspíš taky o něco málo podraží), nicméně vy tady za své peníze taky dostanete úplně jinou dynamiku.