ktm_kveten




Litr pro řidičák A2. Suzuki představila model GSX-S950

Motorka s výkonem 35 kW, splňující požadavky na řidičské oprávnění třídy A2, může vypadat všelijak a povětšinou se jedná o nějaký malý stroj s motorem o objemu do 500 kubíků, na daný výkon přímo konstruovaným. Suzuki teď ukazuje, že to může být i jinak, když přichází s litrovým čtyřválcem v levnější a slabší konfiguraci.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem to čekal. To spíš by mě napadlo, že Suzuki v rámci předělávání portfolia na Euro 5 přijde s novou GSX-S750 definitivně „stáhnutou“ z těch stávajících 83 na 70 kW, aby šla použít i pro A2, a posíleným středním pásmem. Co se moc neví, že stejně jako Kawasaki, která nabízí svou Z900 jak v „plném“ výkonu 92 kW, tak ve verzi pro A2 se 35/70 kW, měla i Suzuki model GSX-S750 jak v plném, tak omezeném výkonovém provedení. Jenomže agregát 750 už asi pro Suzuki není perspektivní, takže končí s euro-čtyřkou, a místo téhle motorky přichází nová GSX-S950. Což je vlastně nedávno představená GSX-S1000 s pár změnami.

Fakt. Mezi 950 a 1000 je jen málo rozdílů a motor je úplně stejný, dokonce s identickým kompresním poměrem. Možná budou jiné vačkové hřídele, ale o tom tisková zpráva nic neříká. Ona se vůbec ani ke GSX-S750, ani ke GSX-S1000 nezná, takže všechny odlišnosti pochytáváme jenom ze čtení mezi řádky. Každopádně jako pohonná jednotka tedy slouží řadový čtyřválec o objemu 999 cm3, mající kořeny v legendární K5, které se asi nikdy nesnilo, že jednou bude jezdit s výkonem 35 kW. Pamatuji si, jak jsme kroutili hlavou nad všemi těmi sadami, které vám třeba z R1 se 110 kW udělaly motorku s výkonem 25 kW pro řidičáky platné před rokem 2013, a teď to samé udělá Suzuki rovnou z továrny – namísto 112 kW tady máte 35 kW. Tedy takhle, je to 70 kW, ale možných seškrtit na 35 kW, přičemž v Německu je GSX-S950 prezentována vyloženě jako 35kW motorka s možností později, až vám to řidičák dovolí, zvýšit výkon na těch 70 kW. To vám také výrazně naroste točivý moment na 92 Nm při 6500 otáčkách, a to z původních 76 Nm při 3250 otáčkách. To je o 13 Nm více, než mívala seškrcená 35kW semdsetpadesátka, a ta tenhle krouťák měla při 4000 otáčkách, přitom byla o pouhé jedno kilo lehčí. Nicméně stejně mi tenhle způsob škrcení moc nevoní, motor má červené pole od 11 500 a od první čtvrtiny otáčkového rozsahu už jen točivý moment klesá a klesá, aby vám výkon nepřelezl 35 kW. Proč si raději nekoupit lehké obratné SV650? Tam ten rozdíl mezi neškrcenou 56kW (u Euro 5 potom 54kW) a škrcenou verzí není tak velký. Inu, třeba proto, že máte dva metry a vážíte přes metrák a prostě chcete velkou motorku. To potom novou GSX-S950 přivítáte s otevřenou náručí.

Co dále je jinak? Po technické stránce vidíme jedinou změnu na předku. Zatímco GSX-S1000 má přední vidlici se zlatými kluzáky, GSX-S950 poznáte podle stříbrné barvy, ovšem ten hlavní rozdíl spočívá v tom, že u litru máte vidli kompletně nastavitelnou a u devětpade naopak vůbec. Tam je nastavení jediné, a to tovární. Nicméně pořád je to 43mm Kayaba, takže se dají očekávat slušné výkony. U semdpade jste si ale mohli sáhnout aspoň do předpětí. Další rozdíl najdete v brzdách, kde se litr chlubí monoblokovými čtyřpístkovými třmeny Brembo, zatímco devětpade má Tokico. Ovšem také čtyřpístky a také monobloky, takže to taková ztráta rozhodně není. Jinak zadní tlumič má stále nastavení předpětí i odskoku, jsou tady ty stejné ráfky s obutými Dunlopkami Roadsport2, tedy se 190mm gumou vzadu, i s plnou nádrží váží devětpade identických 214 kg jako litr…

Při detektivním pátrání po odlišnostech se nevyhnete kategorii „elektronika“ a i tam něco málo je. Zůstává elektronický plyn, systém Easy Start, kdy stačí do tlačítka jenom cvrnknout a startér točí, dokud motor neblafne, je tady Low-RPM-Assist, který přidává lehce plyn při rozjezdu a nechybí ani kontrola trakce STCS, ovšem proti litru má jen tři a ne pět úrovní. Co musíte oželet, je obousměrné rychlořazení a motorové módy, ty by u 35kW stroje opravdu smysl nedávaly. Přední i zadní osvětlení zůstává z LED diod, pouze blinkry dostala devětsetpadesátka žárovkové.

Tádydadá, a to je vše, přátelé. Jo a barvičky, litr pořídíte ve třech, devětpade ve dvou, černé a modré, přičemž grafika je lehce odlišná. A samozřejmě cena. Ta česká ještě nebyla stanovena a vzhledem k tomu, že se na náš trh nové GSX-S950 mají dostat až ke konci roku (ještě se ani v Japonsku nevyrábějí), je to jedno. Ovšem v Německu už znají i tu, a ten rozdíl je tam docela výrazný, činí 2500 eur. Čili jestliže za novou GSX-S1000 u nás zaplatíte 304 900 Kč, devětpade by za aktuální situace vycházela pod 250 000 Kč. Samozřejmě se vše bude odvíjet od kurzu koruny a euroměny. To je výrazně víc než těch 220 tisíc, co Suzuki chce za poslední GSX-S750, jenomže taky se na devětpade můžete dívat jako na slabší a o 60 tisíc levnější litr s nenastavitelnou vidlicí, bez rychlořazení a s podstatně lepším krouťákem, než co měla sedmsetpadesátka.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist