Evropská offroadová stopa na veletrhu EICMA
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Foto: Rieju USA | Zveřejněno: 29.11.2024 | Zobrazeno: 3 856x
Italský veletrh představil obrovské množství nových mašin z celého světa a svůj prostor dostaly jak civilní terénní stroje, tak ty ostré. U motokrosů a soutěžních endur se stále více objevuje elektronika a u závodních dvoutaktů začíná být samozřejmostí elektronické vstřikování paliva.
Kapitoly článku
Technika motokrosových speciálů a ostrých soutěžních endur předních výrobců se neustále vyvíjí a ač se to někomu nemusí líbit, začíná hrát elektronika stále větší roli. Proto už není ničím neobvyklým kontrola trakce, rychlořazení, elektronický asistent startů launch control nebo výběr z několika palivových map, tedy rozdílná charakteristiky průběhu výkonu. To se týká jak čtyřtaktů, tak dvoutaktů. Dvoutakty navíc dávají přednost elektronickému vstřikování paliva a není to záležitost pouze endur, ale také motokrosů.
TM rozděluje enduro řadu
Italská značka TM Moto z Pesara představila kompletní modelovou řadu endur, motokrosů a supermoto strojů. Asi největší novinkou je rozdělení endur, kdy čtyřtakty i dvoutakty existují ve verzi TM Moto a TM Corse. Jak samotný název napovídá, řada TM Corse znamená ostřejší endura pro závodní použití a vyznačuje se zlatými, chcete-li bronzovými doplňky, jako jsou například brýle nebo víka motoru a rozdílným logem na prsou. Pochopitelně to není jenom o vzhledu, ale také o funkční stránce, takže rozdíl mezi endury TM Moto a TM Corse je v naladění charakteristiky motoru a pérování nebo výbavě. Verze Moto především pro hobby jezdce má měkčí pérování, jemnější mapování motoru, ale i obyčejné brzdové kotouče a rozetu a obejít se musí bez větráku na chladiči.
Naopak šedá barva plastů s minimální kombinací tradiční modré je pro všechny endura modelového roku 2025 stejná. Jak endura tak motokrosy znamenají dvoutaktní i čtyřtaktní modely a je zajímavé, že TM dává na výběr, jestli zákazník sáhne po dvoutaktu s klasickým karburátorem nebo novým systémem elektronického vstřikování. Podle ohlasů se povedla zejména dvoutaktní dváca, která se vstřikováním funguje skvěle.
Rieju představuje elektronické vstřikování
Také katalánská značka Rieju začíná koketovat s elektronickým vstřikováním paliva u dvoutaktního motoru a tento systém nasazuje do ocelového rámu soutěžního endura MR 300i. Předpokládá se, že bude dostupné pro modely řady Racing i Pro a dost možná se objeví také u civilně laděného endura Ranger, ovšem to je stále ve hvězdách a vše ukáže až čas. Podle dostupných informací se později objeví také dvoutaktní dvěstěpadesátka a MR 300i i MR 250i budou k dispozici výhradně s elektronickým vstřikováním, a tak je potřeba počítat s tím, že už nebudou disponovat kick startem. Zajímavé je to, že motor je kompatibilní s karburátorem a teoreticky tedy existuje možnost přestavení vstřikování na karbec. Mix oleje s benzínem nebude u ostrých endur Rieju záležitostí automatického systému, ale bude se mixovat "ručně".
Značka Rieju je posedlá závoděním a ráda pro své fanoušky připravuje speciální edice. Proto nemůže chybět vymazléné enduro MR 6DAYS Spain, ale ani atraktivní model oslavující machra ve svém oboru, tedy enduro závodníka Alfreda Gómeze, kterým je MR Enduro Alfredo Gómez Replica. Jeho doménou není pouze oku lahodící grafika, ale také pestrá výbava pamatující na chrániče motorky, výztuhy chladiče, výfuk Oxa, nerezové stupačky nebo třeba přední LED světlo a dvanácti zubové kolečko.
Beta šokuje dvoutaktní třistapadesátkou
Toskánská Beta prý na vývoji elektronického vstřikování pro dvoutaktní motory intenzivně pracuje, ovšem zatím ho na sériové stroje nenasazuje a dvoutakty fungují výhradně s karburátorem. Stánek Bety byl přehlídkou kompletní modelové řady a na své si přišli jak enduráci, trialisté a motokrosaři, tak jezdci, kteří dávají přednost civilněji zaměřeným strojům pro každodenní použití. Dojmy ze svezení na enduro Betách řady X-Pro modelového roku 2025 přinesla tato reportáž z Rakouska a že to mělo grády.
Ještě větší grády mělo setkání dvou MotoGP rivalů na flattrackovém okruhu v Tavullii. Valentino Rossi totiž pozval na svůj ranch Australana Casey Stonera a pořádně si pustili žilou. Ptáte se, jak to souvisí s Betou? Tím důvodem je veliká libůstka, která na milánském veletrhu vzbudila obrovskou pozornost, a je to flattrackový speciál RX 350 2T. Ano, čtete správně, jde o dvoutaktní třistapadesátku na flattrackových kolech speciálně přichystanou pro australského divočáka odkojeného plochodrážními ovály. Uvidíme, jaké další plány s tímto neobvykle velkým dvoutaktem budou Italové mít a jestli ho nasadí do nějakého sériového endura a tím tak trošku pošťouchnou ostatní konkurenci.
Sherco opět vyráží na Dakar
Francouzské Sherco jede na stejné vlně jako Beta a stále dopřává dvoutaktům pouze karburátor. Uvidíme, jak tomu bude do budoucna, protože elektronické vstřikování má prý vyvinuté a otestované. Endura modelového roku 2025 jsou už delší dobu na světě a dá se říct, že se jich dotkla řada inovací a vylepšení. Nový je rám i šasí a drobné úpravy doznaly i čtyřtaktní a dvoutaktní motory.
Čtyři soutěžáky se naši redakci představily v rámci testovací akce Sherco day pro širokou veřejnost a čtyřtaktní třístovka nad rámec první ochutnávky na Šumavě odjela enduro závody v Náměšti nad Oslavou. Sherco myslí také na civilně zaměřené sportovní malorážky pro juniory a jelikož je pro Francouze motosport nesmírně důležitý, zrovna se v Barceloně nalodily rally speciály, které míří do Saudské Arábie. Tam na začátku ledna odstartuje další ročník Dakaru a bude zajímavé sledovat počínání továrních jezdců na vlastních strojích.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)