QJMotor začíná prodávat cruiser V4 a čtyřválcový supersport
Text: Jan Rameš | Foto: QJMotor | Zveřejněno: 4.9.2024 | Zobrazeno: 11 483x
Značka QJMotor je na našem trhu teprve rok, během něhož představila českým zákazníkům hodně široké portfolio, a teď se do dealerské sítě dostaly další modely. Některé byste od Číňanů zrovna nečekali.
Většinu z právě do prodeje vstupujících novinek 2025 jsme už mohli vidět loni na veletrhu EICMA, ovšem víte, jak to s těmi novými modely na stáncích čínských značek je – že se někdy dostanou na evropský trh, je tak pade na pade. Kolikrát je to jenom ukázka toho, co v Číně dokáží vyrobit, a spíše se jen tak oťukává, jestli by o to evropský zákazník vůbec měl zájem. V tom je rozdíl proti japonským nebo evropským značkám, které co vystaví, to v drtivé většině případů i začnou prodávat. Proto jsme vždycky u Číňanů takoví opatrní, když představujeme jejich expozice, i když na nich občas stojí velice zajímavé stroje. A přesně tak tomu bylo i loni na stánku značky QJMotor, prémiovce koncernu Qianjiang, do něhož patří také Benelli nebo Keeway. Tam stála taková spousta zajímavých motorek… Dnes je situace taková, že tam ukázané adventury 650 a 800 se už letos normálně prodávaly, stejně jako cruisery 350 a 700, a další čtyři modely přicházejí teď. Plus ještě dvě další, které zatím ani nikde k vidění nebyly. Fajn je, že český importér má udělanou i speciální webovou stránku, na níž vidíte, jaké motocykly jsou u kterého dealera skladem, a všechny novinky jsou opravdu reálně na showroomech.
SRK 800 RR: Supersport z mistrovství světa
První ze dvou technicky nejvýznamnějších novinek je supersport SRK 800 RR. A jakože supersport opravdový, protože tahle motorka v letošním roce závodí v mistrovství světa této třídy. Zatím je to velké sbírání zkušeností, hvězdný Rafaele de Rosa zatím na body nedosáhl, ale bojuje v každém závodě. Přitom tahle motorka je ve své podstatě takový ten sportovně cestovní kapotovaný motocykl, jejímž největším soupeřem v běžném životě bude Honda CBR650R. Však se podívejte na ten dvojitý páteřový rám z ocelových profilů, ten vypadá hodně podobně. Ovšem v útrobách kvéjéčka bije čtyřválec o objemu 778 cm3, jenž je naladěný na výkon 70 kW, což je přesně ten strop, aby motorka šla legálně seškrtit na 35 kW pro A2, což samozřejmě lze a u nové motorky zcela zdarma. Honda je na tom výkonově úplně stejně, jenomže SRK k tomu přidává ještě efekt náporového sání prostřednictvím velkých průduchů pod předními LED světlomety, a tam se dostáváme na 102 koní. A proti Hondě nabídne (logicky) o dost větší točivý moment, konkrétně 75 Nm proti 63, navíc při výrazně nižších otáčkách. Přitom váží pouze o šest kilo víc, s plnou 16litrovou bandaskou byste měli navážit 214 kg.
Jestliže technicky na podvozku i formátu motoru můžeme vidět inspiraci Hondou, tak designem působí SRK 800 RR velice evropsky a můžete se jenom dohadovat, jestli byste na nádrži více věřili logu Ducati, nebo BMW. Fakt pěkná motorka s ostrým sportovním tvarováním a dramatickými aerodynamickými křidélky. Potěší i pohled na kvalitní hardware, přední vidlice je plně nastavitelná zlatá Marzocchi, zadní centrála stejné značky má štelování předpětí hydraulikou, brzdy nesou značku Brembo a radiální jsou jak třmeny, tak pumpa. Že před sebou nemáte úplně ostrý supersport, to prozradí použité pneumatiky, které sice nesou značku Pirelli, ale jde o sportovně cestovní Angely GT, a také prostřednictvím podsvícených ovladačů ovládaný barevný TFT displej s konektivitou toho umí víc, než potřebujete u okruhovky. Po stáhnutí appky máte k dispozici i navigaci. Na displeji si můžete vybrat ze dvou motorových map nebo vypnout/zapnout kontrolu trakce, ABS od Bosche vypínatelné není, ale to u sportovně cestovního stroje nepovažujeme za chybu. Velkým lákadlem bude samozřejmě cenovka, za SRK zaplatíte 189 900 Kč. Když už jsme tu pořád mluvili o té Hondě CBR650R, tak ta je přesně o 40 tisíc dražší.
SRV 600 V: Cruiser s motorem V4
Tohle je druhá obrovská novinka a po technické stránce podstatně unikátnější než předchozí supersport. Cruiser s motorem V4, těch v historii motocyklismu pár bylo, ale vždy šlo o motocykly s obrovskými motory. A pokud se bavíme o powercruiserech, tam existuje jediná ikona, a tou je Yamaha Vmax. SRV od QJMotoru vypadá také jako powercruiser, má hodně dynamický design, rozhodně nejde o žádný rozložitý kočár, ovšem jde úplně jiným směrem než Vmax, jehož hlavní náplní práce bylo vytahovat vám ruce z ramenních kloubů, ničit zadní gumy a vysávat nádrže. Tenhle cruiser je totiž pouhá šestistovka (konkrétně 561 cm3) s parametry 68 koní a 54 newtonmetrů! Papírově je tak motor slabší než u dvouválcového SRV 700 ze stejné stáje, přitom váhou je to úplně nastejno (vé-čtyřka váží 219 kg), ale první testy ukazují, že odspodu jede šestistovka prakticky stejně dobře a s rostoucími otáčkami nabírá projev čtyřválce na intenzitě, přesně jak čekáte. A zvuk ze čtveřice výfukových koncovek je prý také moc pěkný. Co určitě překvapí, že Číňané k tomuto motoru mají i pár patentů.
Tahle motorka bude zkrátka o emocích, jak to ostatně u cruiserů bývá nehledě na objem motoru. Prodává se ve dvou barevných provedeních, matné černé a takové kovové (označení „stříbrná“ není úplně výstižné), a pokud byste viděli nějakou lehkou inspiraci Harley-Davidsonem, třeba v designu podsedlové části nebo přepínačů na řídítkách, tak nemusíte být daleko od pravdy – mateřský Qianjiang pro H-D vyrábí dva modely prodávané v Číně. Každopádně ač jde o menší objem a motorka sama o sobě není žádný mastodont, tak dokáže pěkně „zapůsobit tělem“, k čemuž přispívají také širokánské bobberovské papuče na 16“ ráfcích – vzadu je dokonce stoosmdesátka. Sekundární převod ozubeným řemenem se také přehlédnout nedá, stejně jako stylová zrcátka v koncích řídítek (můžete je i otočit dolů) nebo kulatý TFT displej, který navzdory svému retro tvaru dokáže zrcadlit telefon a promítat navigaci. S cenou 179 900 Kč jde o dostupný cruiser pro ty, kdo mají rádi avantgardní techniku, a stojí minimálně za jedno zvednuté obočí, že s malým cruiserem s agregátem V4 přišli právě Číňané a ne žádná slovutná evropská, americká ani japonská značka.
SRT 550 SX: Stejné jméno, jiná motorka
Test motocyklu s podobným jménem jsme vám letos už přinesli, jezdil jsem na něm v zimě ve Španělsku a pro mě osobně to byl v té době asi nejpovedenější stroj téhle značky. Vlastně stará známá Benelli TRK 502 X, akorát s trošičku jiným designem, lepší výbavou a nižší cenou. Velká cestovní motorka, která sice něco vážila, ale měla velmi příjemný motor a dokázal jsem si představit, že na ní pojedu hodně daleko. Model 2025 se jmenuje skoro stejně, akorát si na konci přibírá písmenko S, ale jedná se o úplně jiný stroj, a to jak po stránce designu, tak výkonu, podvozku a i výbavy. A v neposlední řadě i ceny, protože ta je extrémně nízká – za nové SRT 550 SX zaplatíte 149 900 Kč, ovšem pozor, včetně trojice hliníkových kufrů, ty jsou v základní výbavě! Stejně jako padací rámy, kryt pod motorem, centrální stojan, odolné kryty rukojetí, pneumatiky Metzeler Tourance, elektrické zásuvky (USB-A, USB-C i 12V), vyhřívané rukojeti i sedla a kdoví co ještě. Ta cena je opravdu hodně vražedná…
Nové SX, prodávané ve světle modré a pískové barvě, působí starému takovým lehčím dojmem, úplně zmizela mohutná přední část se zobanem a velikánským plexi, nový štítek je o dost menší (snad to nebude chyba). Navzdory velké 20litrové nádrži tak SX mezigeneračně zhublo značných 16 kg, teď byste měli navážit 219 kg. A není to samozřejmě jenom o chybějícím zobanu, je tady také jiný rám, kyvka atd. Podvozková vylepšení dále zahrnují třeba plně nastavitelnou přední vidlici Marzocchi či přední radiální čtyřpístkové třmeny s ABS Bosch. Pracovalo se i na motoru, řadovém dvouválci s 360° přesazením ojničních čepů, a jestli si myslíte, že tady není co vymýšlet vzhledem k tomu, že A2 musím mít výkon maximálně 35 kW, tak jste na omylu. Vy si totiž verzi s 35 kW můžete pořídit také, ale jinak se bude SRT prodávat v plném výkonu 41,2 kW/56 koní! To už se bude hodit, že motor dostal kontrolu trakce, které si přepínáte (resp. vypínáte) na novém velkém 7“ TFT displeji, jak jinak než opět s konektivitou a možností navigace. Za mě černý kůň v kategorii menších adventur.
SRK 550: Naháč nejen pro A2
Sportovně tvarovaný stroj je technickým příbuzným retro naháče SRV 550, který nás loni tak mile překvapil. Ovšem pozor, jeho motor 554 cm3 má sice stejné rozměry jako u SRT nebo SRV, ale kliková hřídel má ojniční čepy nikoli po 360, nýbrž po 270 stupních, čili charakterem by tento agregát měl připomínat pravoúhlé véčko. I tady dostanete výkon 56 koní s točivým momentem 54 Nm plus možnost seškrtit dvouválec na á-dvojkových 35 kW, ale projev je prý takový ostřejší, agresivnější. I proto tady kromě kontroly trakce budou i dvě motorové mapy. Jelikož má motorka vážit v plné polní pouhých 190 kg, tedy o 16 kg méně než SRV, dá se očekávat pěkně dynamické svezení. Díky poměrně vysoko umístěným řídítkům byste ale neměli přijít o komfort. I SRK nabídne podvozek Marzocchi a radiální brzdiče, k nim navíc i radiální brzdovou pumpu. Ani tady samozřejmě nechybí podsvícené ovladače a TFT displej s konektivitou, akorát v menším provedení než na SRT. Cena SRK 550 je stejná jako u retra SRV, tedy 139 900 Kč.
SRK 125 R: Supersport za nejlepší cenu
Tuhle motorku jste dokonce již mohli vidět u nás, a to na jarním veletrhu Motosalon v Brně. Tehdy ale šlo pouze o první vzorky, prodej začíná až teď a hned od začátku je evidentní, že tohle bude hodně žádaný stroj. Aby ne, pěkně tvarovaný supersport s 15koňovým motorem za 85 900 Kč prostě jinde nenajdete. Techniku erko sdílí s naháčem SRK 125 S, který jsme vyzkoušeli už loni při oficiálním vstupu značky QJMotor na náš trh, ale tohle kapotované provedení je prostě pro mladé mnohem atraktivnější. Motor s plným legislativním výkonem, maximálka 130 km/h, obrácená vidlice vpředu, vykousané brzdové kotouče, ABS, i tady TFT barevný displej s konektivitou a navigací, prostě žádný div, že po tomhle mladí jdou. Barvy jsou dvě, červená a černá.
Fort 350: Maxiskútr se známou technikou
Český importér nově do portfolia zařazuje také první skútr, nazvaný Fort 350. Že už jste jeho tvary někde viděli a nemůžete si vzpomenout, kde to bylo? Zkusím vás nasměrovat na Voge SR4, potažmo BMW C 400 GT, a budete doma hned. Jak to tady je s nějakým propojením či kopírováním, to upřímně vůbec netušíme, takže to berme jako „skútr podobného typu“. Ale když se podíváte nejen na design kapot, nýbrž hlavně podvozku a motoru, moc rozdílů nenajdete. Akorát že QJMotor stojí 134 900 Kč a má ve standardu i elektricky ovládané plexi a pod ním gigantický TFT displej, opět samozřejmě s možností propojení s mobilním telefonem a zobrazování navigace. Další zajímavostí je bezklíčkové zapalování s technologií NFC, skútr probouzíte prostřednictvím placaté karty. Akorát zamykání řídítek se řeší klíčkem. Pod rozměrné sedlo dáte integrálku a k ní ještě otevřenou helmu, pokud byste chtěli přikoupit topcase, je na to skútr připraven a dokonce k němu dostanete i navíc zámek do kufru, do něhož pasuje klíč od zapalování. Tohle mimochodem teď mají všechny cesťáky QJ, že k nim automaticky dostanete sady zámků do kufrů. Skútr vážící 213 kg pohání jednoválec o objemu plnohodnotných 350 cm3 s výkonem 33 koní a stejně velkým točivým momentem, což stačí na maximálku 142 km/h. Tohle zkrátka není žádné malé ořezávátko, nýbrž relativně velký a dynamický stroj pro ty, kdo z nějakého důvodu nechtějí řadit.